Praktiknära skolforskningsprojekt
Under 2023 startar fyra nya praktiknära forskningsprojekt i samverkan mellan forskare på Mittuniversitetet och skolpersonal i vår region.
Bakgrund
Mittuniversitetet ingår i den nationella försöksverksamheten kring praktiknära skolforskning – ULF (Utveckling, Lärande, Forskning). ULF är en nationell försöksverksamhet som genomförs på uppdrag av regeringen mellan år 2017 och 2021, och som nu förlängs till 2024 som en övergång till permanent verksamhet. Försöksverksamheten ska pröva och utveckla modeller för långsiktig samverkan mellan akademi och skola vad gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning.
Praktiknära forskning – vad är det?
I detta sammanhang innebär praktiknära skolforskning att forskningsfrågorna och projektidén ska utgå från behov, utmaningar och frågeställningar som verksamma möter i anslutning till skolverksamhet. Kunskapsintresset avser i första hand att bidra med kunskap om hur undervisning, men även övriga delar av en skolverksamhet kan utvecklas och förbättras, ytterst i syfte att främja barns och elevers utveckling och lärande.
Den forskning som är tänkt att bedrivas ska vara både professionsrelevant, det vill säga vara angelägen och användbar för de verksamma, och hålla hög vetenskaplig kvalitet. Praktiknära skolforskning innebär forskning för och/eller med förskolelärare, lärare och andra verksamma inom skolväsendet.
Beviljade projekt 2023/2024
Att utveckla elevers engagemang för NT-undervisning - ett forsknings- och utvecklingsprojekt.
Projektet fokuserar hur undervisningen i naturvetenskap och teknik (NT) kan utvecklas för att stärka elevernas upplevelse av att känna sig hemma inom naturvetenskap och teknik och att de skulle kunna tänka sig en karriär inom dessa områden. Mer specifikt fokuserar projektet på hur studiebesök kan bidra till detta.
Medverkande: Anna-Karin Westman, lektor i Naturvetenskapernas didaktik, Mittuniversitetet; Susanne Wåger, rektor Timrå gymnasium.
Kontaktperson: anna-karin.westman@miun.se
Fritidshemmet: Den fria leken utforskas genom aktionsforskning.
Syftet med projektet är att bidra till utveckling av vetenskapligt förankrade förhållningssätt i och om leken i fritidshemmet. Specifikt är projektets mål: att utforska och skildra hur fritidslärare förankrar läroplanen i lekerbjudanden och lekaktiviteter; att i partnerskap utforska leken som lärande och utveckla lekpraktiker; att genom samverkan bidra till utvecklandet av den lekresponsiva didaktiken; att bidra till relevanta kunskaper och kompetenser för medverkande lärare och forskare om lekpraktiker särskilt med avseende på läroplansimplementering.
Medverkande: Lena Boström, professor i pedagogik, Mittuniversitetet; Henrik Reiborn, rektor Bergsåker skola, Sundsvalls kommun.
Kontaktperson: lena.bostrom@miun.se
Lokalt relevant utbildning för hållbar utveckling: den lilla skolans förutsättningar i en global kontext.
Projektet är en fortsättning på en redan uppbyggd samverkan mellan Mittuniversitetet och de tre skolorna. Det gemensamma intresset är att bidra till en professionsrelevant forskning, angelägen och användbar för verksamma. Fokus är lokalt relevant utbildning för hållbar utveckling utifrån den lilla skolans förutsättningar.
Medverkande: Linda Wilhwlmsson, lektor i pedagogik, Mittuniversitetet; Jonas Toften, rektor Fåger och Ångsta skolor, Östersund; Erika Walker, rektor Kordelia skola, Ånge kommun.
Kontaktperson: linda.wilhelmsson@miun.se
Design för hållbart lärande i förskolan.
Projektet syftar till att utveckla undervisningen för hållbart lärande i förskolan. Målet med projektet är att tillsammans med förskollärare skapa kunskap om barns levda erfarenheter av naturen som en plats inom förskolans verksamhet. Utifrån denna förståelse syftar projektet till att utveckla metoder och design för undervisning.
Medverkande: Linda Murstedt, lektor i pedagogik, Mittuniversitetet; Josefin Sebring, adjunkt i pedagogik, Mittuniversitetet; Marit Holm Hopperstad, gästprofessor i pedagogik, Mittuniversitetet; Lena Gustafsson, rektor Härnösands kommun.
Kontaktperson: linda.murstedt@miun.se
Avslutade projekt 2022/2023
Här är de projekt som beviljats medel för genomförande under 2022 och 2023:
Digital Databas för Nationella Prov i Ämnet Engelska. Medverkande: Forskarna Irina Shaw, Rachel Allan och Martin Shaw samt Internationella Engelska Skolan i Sundsvall med kontaktperson Fia Götze Häggmail.
Konferenser: Shaw, Irina, Rachel Allan, and Martin Shaw. 2022. "Swedish National Tests in English: a Corpus Resource for Teachers". Abstract presentation at Teaching and Language Corpora, 13the–16th July 2022, Limerick.
Kontaktperson: irina.shaw@miun.se
Politiska företrädares skolbesök. Medverkande: Forskaren Niklas Bolin samt gymnasielärarna Sara Hartwig, Sundsvalls gymnasium ( Hedbergska), Sundsvalls kommun, Magnus Gezelius, Skvaderns gymnasium, Sundsvalls kommun, Camilla Göransson, Jämtlands gymnasium (Wargentin), Östersunds kommun, Bo Schefström, Sundsvalls gymnasium (Västermalm), Sundsvalls kommun, Katarina Söderberg, Sundsvalls gymnasium (Västermalm), Sundsvalls kommun, Karin Torstensson, Fjällgymnasiet, Bergs kommun.
Kontaktperson: niklas.bolin@miun.se
Att utveckla elevers läsförståelse. Medverkande: Forskarna Ulla Damber, Lena Ivarsson, Heléne Dahlström samt personal vid Böle skola, Timrå kommun: Anna Hallgren, Rektor, Jessica Bodén, specialpedagog, Mia Karlsson, Lärare, arbetslag F-3, Marie Sundling, Speciallärare, Therese Dahlin, Lärare, arbetslag 4-6 och samtliga undervisande lärare vid skolan. Läs gärna mer om detta forskningsprojekt hos Timrå kommun.
Kontaktperson: ulla.damber@miun.se
Matematikuppgifters potential att synliggöra och utveckla elevers begreppsförståelse inom taluppfattning. Medverkande: Forskarna Jonas Jäder och Helena Johansson samt Sofia Timan, lärare och ämnesansvarig och övriga lärare i matematik F-6 Håstaskolan, Hudiksvalls kommun.
Kontaktperson: jonas.jader@miun.se
Avslutade projekt 2021/2022
Digitala läromedel i praktiken. Medverkande: Forskarna Anna-Karin Westman, Nina Eliasson, Helena Johansson, Malin Norberg samt rektorer och lärare i Sollefteå och Örnsköldsviks kommun.
Kontaktperson: anna-karin.westman@miun.se
Ledarskapspraktik i förskolan och förutsättningar för systematiskt kvalitetsarbete. Medverkande: Forskarna Maria Styf, Sofia Eriksson Bergström, Catarina Arvidsson samt rektorer och förskolepersonal i Sundsvalls och Örnsköldsviks kommun.
Konferenser: Maria Styf, Catarina Arvidsson and Sofia Eriksson-Bergström.2022. ” Levels of practice - Leadership for Quality and Development of Playful Teaching and Learning”. Abstract presentation at EECERA, 23rd - 26th August 2022 Glasgow.
Kontaktperson: maria.styf@miun.se
Vill du delta i ett forskningsprojekt?
Läs mer om ULF nationellt här.
Kontakt
