Matematik‑app för elever och lärare
Projektet fokusera på hur en matematik-app kan användas som stöd för lärares arbete med planering och utveckling av elevers taluppfattning.
I projektet fokuseras på en specifik app, Vektor, som redan används av lärare i främst årskurserna 1–3. Dels så analyseras appen med avseende på det matematiska innehållet taluppfattning och dels så analyseras lärares upplevelser av användning av appen. Genom att identifiera kritiska aspekter för lärares integrering av appen i matematikundervisningen så bidrar projektet med kunskap som berör användbarhet av appen för planering och undervisning av området taluppfattning, samt lärares kompetensutveckling.
Baserat på resultaten så kommer dessutom ett mer generellt verktyg produceras. Verktyget är tänkt som stöd för lärare i det kollegiala arbetet med att använda och utvärdera såväl appar som annat undervisningsmaterial, samt för planering och uppföljning av undervisning.
Budgeten för forskningsprojektet uppgår till 398 000 kr, där Mittuniversitetet och Örnsköldsviks kommun bidrar med lika delar.
Fakta
Projektperiod
200301-210331
Samarbetspartners
Institutioner/avdelningar
Forskargrupper
Kommunsamverkan
Projektledare

Projektmedlemmar


