Kompletterande pedagogisk utbildning, 90 hp

Versioner:
Gå till programmet

Utbildningsplan för:
Kompletterande pedagogisk utbildning, 90 hp
Additional Programme for Teacher Education, 90 credits

Allmänna data om programmet

  • Programkod: UPEDG
  • Tillträdesnivå: Grundnivå
  • Diarienummer: MIUN 2012/1716
  • Högskolepoäng: 90
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2025-01-17
  • Giltig fr.o.m: 2025-09-01

Syfte

Utbildningen syftar till att ge den studerande, med sedan tidigare fullbordade ämnesstudier, i för läraryrket relevanta ämnen, vetenskapliga och erfarenhetsbaserade kunskaper med relevans för ämneslärarexamen.

Lärandemål

Utöver de mål som anges i 1 kap. 9 § i Högskolelagen samt Högskoleförordningen, bilaga 2 har Kompletterande pedagogisk utbildning följande lokala mål:

Den blivande ämnesläraren ska förvärva insikter och förmåga att leda ämnesundervisning och andra i läraryrket ingående arbetsuppgifter med särskilt beaktande av kunskaper om profession, ledarskap och didaktik.

Den studerande ska genom teoretiska, vetenskapliga och erfarenhetsbaserade studier tillägna sig de kunskaper och de färdigheter som krävs för att självständigt arbeta som ämneslärare i den verksamhet som utbildningen avser.

Innehåll

Kompletterande pedagogisk utbildning 90 hp består av ett antal kurser förlagda till tre terminer med start hösttermin. Av dessa 90 hp utgör verksamhetsförlagd utbildning sammanlagt 30 hp förlagda till termin 2 och 3. Verksamhetsförlagd utbildning genomförs i grundskolans senare år eller i gymnasieskolan. De verksamhetsförlagda delarna av utbildningen bidrar till integration mellan teori och praktik samt till utveckling av yrkeskunskaperna. Målsättning, riktlinjer och föreskrifter gällande verksamhetsförlagd utbildning framgår av särskilda dokument.

Utbildningsvetenskaplig kärna
I den utbildningsvetenskapliga kärnan ingår studier i ämnesdidaktik.
Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan ska anknyta till den kommande yrkesutövningen och omfatta följande:

- utbildningens organisation och villkor
- läroplansteori och didaktik
- vetenskapsteori, forskningsmetodik och statistik
- utveckling och lärande, specialpedagogik, sociala relationer, konflikthantering och ledarskap

Utbildningen innehåller även ett självständigt arbete omfattande 15 hp som ska genomföras med ämnesdidaktisk inriktning inom något av Mittuniversitetets behörighetsgivande ämnen.


Utbildningen omfattar följande kurser som läses i nedanstående ordning:

Pedagogik GR (A), Kompletterande pedagogisk utbildning, Lärande, styrning och ledarskap, Ämneslärare åk 7-9 och Ämneslärare gymnasieskolan, 30 hp

Pedagogik AV, Bedömning och betygsättning, ämnesdidaktisk fördjupning 7,5 hp för Ämneslärare åk 7-9 och Ämneslärare gymnasieskolan

Pedagogik GR (C), Kompletterande pedagogisk utbildning; Verksamhetsförlagd utbildning I, Ämneslärare åk 7-9 eller Ämneslärare gymnasieskolan, 15 hp

Pedagogik AV, Kompletterande pedagogisk utbildning, Perspektiv på utvärdering och skolutveckling, Ämneslärare åk 7-9 och Ämneslärare gymnasieskolan, 7,5 hp

Självständigt arbete för Ämneslärare åk 7-9 och Ämneslärare gymnasieskolan, 15 hp.

Pedagogik AV, Kompletterande pedagogisk utbildning; Verksamhetsförlagd utbildning II, Ämneslärare åk 7-9 eller Ämneslärare gymnasieskolan, 15 hp

Kursen Självständigt arbete ges inom följande ämnen:
Biologi AV
Engelsk lingvistik AV
Fysik AV
Historia AV
Kemi AV
Litteraturvetenskap AV (svenska eller engelska)
Matematik AV
Samhällskunskap AV
Svenska språket AV


Båda VFU-kurserna ska ges inom relevant verksamhetsområde.

Under studietiden kan kurser och kursmoments namn, innehåll, poängfördelning och placering i tiden genomgå vissa förändringar.

Inriktningar

Ämneslärare 7-9, ett ämne
Secondary Education 7-9, One Subject

Ämneslärare 7-9, två ämnen
Secondary Education 7-9, Two Subjects

Ämneslärare Gymnasiet, två ämnen
Secondary Education, Two Subjects

Ämneslärare Gymnasiet, ett ämne
Upper Secondary Education, One Subject

Ämneslärare 7-9, tre ämnen
Secondary Education 7-9, Three Subjects

Behörighet

Förutom grundläggande behörighet finns särskilda förkunskapskrav.

De särskilda förkunskapskraven varierar beroende på om du ska undervisa i åk 7-9 eller gymnasieskolan, se under Inriktningar. Oavsett inriktning måste ditt undervisningsämne vara ett av Mittuniversitetets behörighetsgivande ämnen, se nedan. Även ditt andra och i förekommande fall tredje undervisningsämne ska vara något av Mittuniversitetets behörighetsgivande ämnen. Endast helt avslutade kurser räknas som behörighetsgivande.

Behörighetsgivande undervisningsämnen vid Mittuniversitetet:


- Biologi (se 1, specificering av behörighetskrav)
- Engelska (se 2, specificering av behörighetskrav)
- Fysik (se 3, specificering av behörighetskrav)
- Historia (se 4, specificering av behörighetskrav)
- Kemi (se 5, specificering av behörighetskrav)
- Matematik (se 6, specificering av behörighetskrav)
- Samhällskunskap (se godkända ämneskombinationer av Statsvetenskap, Sociologi, Nationalekonomi och Kulturgeografi enligt nedan)
- Svenska (se godkända ämneskombinationer av Svenska språket/Litteraturvetenskap nedan)

Godkända ämneskombinationer i samhällskunskap:

Ämneslärare åk 7-9

Samhällskunskap 90 hp alternativt

Statsvetenskap 60 hp + Sociologi 30 hp alternativt

Sociologi 60 hp + Statsvetenskap 30 hp alternativt

Nationalekonomi 30 hp + Statsvetenskap 30 hp + Sociologi 30 hp

Ämneslärare gymnasieskolan

Samhällskunskap 120 hp alternativt

Statsvetenskap 60 hp + Sociologi 30 hp + Nationalekonomi 30hp alternativt

Sociologi 60 hp + Statsvetenskap 30 hp + Nationalekonomi 30 hp alternativt

Nationalekonomi 30 hp + Statsvetenskap 30 hp + Sociologi 30 hp + Kulturgeografi 30 hp

Godkända ämneskombinationer i svenska:

Ämneslärare åk 7-9

Svenska 90 hp alternativt

Svenska språket 60 hp + Litteraturvetenskap\* 30 hp alternativt

Svenska språket 30 hp + Litteraturvetenskap\* 60 hp

Ämneslärare gymnasieskolan

Svenska 120 hp alternativt

Svenska språket 60 hp + Litteraturvetenskap\* 60 hp alternativt

Svenska språket 90 hp + Litteraturvetenskap\* 30 hp alternativt

Svenska språket 30 hp + Litteraturvetenskap\* 90 hp

\*Svensk litteraturvetenskap

Förutom kravet på behörighetsgivande ämne/ämnen i dina förkunskaper krävs ett självständigt arbete omfattande 15 hp i något av de ämnen som är behörighetsgivande till kompletterande pedagogisk utbildning vid Mittuniversitetet: biologi, engelska (alternativt ett självständigt arbete i något av ämnena engelsk lingvistik eller engelsk litteraturvetenskap), fysik, historia, kemi, matematik, samhällskunskap (alternativt ett självständigt arbete i något av ämnena statsvetenskap, sociologi och nationalekonomi) och svenska (alternativt ett självständigt arbete i något av ämnena svenska språket och litteraturvetenskap\*).

Inriktningar

För behörighet till utbildning som leder till ämneslärarexamen årskurs 7-9 krävs:

Tre ämnen

Ämne 1: 90 hp

Ämne 2: 45 hp

Ämne 3: 45 hp

Självständigt arbete 15 hp i något av ämnena.

Två ämnen

Ämne 1: 90 hp

Ämne 2: 60 hp

Självständigt arbete 15 hp i något av ämnena.

Ett ämne

Ämne 1: 90 hp

Självständigt arbete 15 hp i ämnet.

För att vara behörig till Ämneslärare åk 7-9 i ämnena samhällskunskap och svenska krävs 90 hp i respektive ämne.

För behörighet till utbildning som leder till ämneslärarexamen i gymnasieskolan krävs:

Två ämnen

Ämne 1: 120 hp

Ämne 2: 90 hp

Självständigt arbete 15 hp i något av ämnena.

Ett ämne

Ämne 1: 120 hp

Självständigt arbete 15 hp i ämnet.

För att vara behörig till Ämneslärare gymnasiet i ämnena samhällskunskap och svenska krävs 120 hp i respektive ämne.

Specificering av behörighetskrav.

1) Biologi

kunskaper motsvarande kurser i

Cell och molekylärbiologi

Ekologi /morfologi ( både zoologi och botanik)

Evolutionsbiologi

Fysiologi

Genetik

2) Engelska

Kurser i ämnet engelska med djup och relevans för skolämnet. Studierna ska innehålla engelsk språkvetenskap, akademiskt skrivande, engelsk språkstruktur, litteratur på engelska samt realia

3) Fysik

kurser omfattande minst 30 hp i klassisk fysik:

inkluderande kurser/kursmoment omfattande minst 5 hp vardera: mekanik,

termodynamik,

elektromagnetism och vågrörelselära/optik samt minst 20 hp modern fysik:

inkluderande kurs i kvantmekanik om minst 5 hp.

4) Historia

Grundkurs i historia med allmän inriktning, Historia A 30 hp eller motsvarande ska ingå i de behörighetsgivande kurserna.

Kurser, kursmoment som behandlar såväl svensk historia som världshistoria från äldre tider till idag ska ingå.

Kurser i ekonomisk historia och idéhistoria kan ingå, i kombination med en grundkurs i historia

5) Kemi

Allmän kemi/inledande kemi 7,5 -15 hp

Förutom Allmän kemi/inledande kemi krävs kemi enligt nedan:

45 hp - två av de sex nedanstående kurserna/kursmomenten

60 hp - tre av de sex nedanstående kurserna/kursmomenten

90/120 hp - fyra av de nedanstående kurserna/kursmomenten

Kurser/kursmoment i

\- biokemi

\- fysikalisk kemi/yt- och kolloidkemi/jämviktslära/termodynamik

\- organisk kemi/polymerkemi

\- oorganisk kemi/materialkemi

\- miljökemi

\- analytisk kemi om minst 5hp ska ingå

Utöver detta kan breddkurser/kurser såsom vardagslivets kemi, kemi i samhället samt didaktisk kemi om minst 5hp ingå.

6) Matematik

Högst 30 hp matematisk statistik kan ingå i ämnet.

Programbeskrivning

Inom denna korta lärarutbildning, Kompletterande pedagogisk utbildning 90 hp, utbildas lärare för grundskolans senare år och gymnasieskolan. Detta medför att ämnesstudierna ska vara avklarade när man antas till program. Studerande antagen till lärarutbildning 90 hp läser alla ingående kurser under tre terminer. Studierna bedrivs som heltidsstudier.

Urvalsregler

Alternativt urval, se under rubrik "Beskrivning av alternativt urval".

Spärrar i utbildningen

Generellt gäller att föregående period av verksamhetsförlagd utbildning ska vara godkänd innan ny verksamhetsförlagd utbildning kan påbörjas.

Undervisning och examination

Undervisningsform framgår av respektive kursplan.



Examinationsformer framgår av respektive kursplan.

Betyg ges på varje kurs. Betygsskalan framgår av respektive kursplan.

Examensbenämning

Ämneslärarexamen

Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
alternativt
Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan

dessa översätts till

Degree of Bachelor/Master of Science in Secondary Education
alternativt
Degree of Bachelor/Master of Science in Upper Secondary Education

Övrig information

Urval görs utifrån antalet avklarade högskolepoäng, minst 30 och max 285 högskolepoäng. Högskolepoängen ska vara avklarade senast vid sista anmälningsdag.

Beslut urvalsregel för Lärarutbildning se dnr MIUN 2013/1602.



Enligt riksdagsbeslut (SFS 2008:53) skall lärarstudenter som inom utbildningen genomför verksamhetsförlagd utbildning (vfu) från och med hösten 2008 genomgå registerkontroll. Denna kontroll ska göras för att öka barns och ungdomars skydd och minimera riskerna för att de utsätts för kränkningar av personer som arbetar inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg.

Studenten ansvarar för att i god tid före vfu ordna ett giltigt registerutdrag hos polismyndighet vilket sedan överlämnas till rektor (eller motsvarande) för den verksamhet där vfu skall genomföras. Rektor på den verksamhetsförlagda utbildningsplatsen avgör om lärarstudenten får genomföra sin verksamhetsförlagda utbildning.

För förtida avbrott med avskiljande från verksamhetsförlagd utbildning hänvisas till 4 kap §6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kap. I samband med detta ska en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.

Sidan uppdaterades 2024-08-15