Turismvetenskap GR (A), Konsumentbeteende inom turism, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Turismvetenskap GR (A), Konsumentbeteende inom turism, 7,5 hp
Tourism Studies BA (A), Consumer Behaviour in Tourism, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: TR067G
- Ämne huvudområde: Turismvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 80%, Naturvetenskapliga området 20%
- Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
- Fastställd: 2024-02-05
- Giltig fr.o.m: 2024-06-03
Syfte
Syftet med kursen är att ge en grundläggande kunskap och förståelse för konsumentbeteende inom turism.
Lärandemål
För att bli godkänd på kursen ska studenten visa förmåga att:
- definiera och förklara teorier och begrepp inom konsumentbeteende
- beskriva olika typer av turismkonsumtion genom exempel samt använda teorier och begrepp för att diskutera hur och varför olika beteenden uppstår
- diskutera och värdera hur olika förändringar i samhället påverkar konsumentbeteende inom turism
Innehåll
Kursen behandlar utvecklingen av konsumentbeteende inom turism samt centrala teorier och begrepp såsom konsumtionsprocessen, motiv och behov, segment och typologier, efterfrågan och marknad, samt kvalitet, tillfredsställelse och lojalitet. Kursen ger grundläggande förståelse för marknadsföring med kundfokus samt faktorer som påverkar och skapar förändring i turisters beteende. Varför reser människor? Hur väljer människor var de ska resa? Hur påverkas deras val?
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen innehåller inlämnings- och diskussionsuppgifter som redovisas skriftligt och muntligt. Kursen ges på halvfart.
Undervisning och återkoppling kan ske på engelska. Inom kursens första tre veckor genomförs ett första obligatoriskt prov/moment.
Obligatorisk närvaro krävs vid examinerande tillfällen. Undervisningen sker med nyttjande av Mittuniversitetets webbaserade system.
Examination
0014: Individuellt skriftligt PM, 4,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
0015: Individuell skriftlig tentamen, 1,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
0017: Övningsuppgift
Betygsskala: Tvågradig skala
0018: Diskussionsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Kursen examineras genom individuell skriftlig tentamen, individuellt skriftligt PM, diskussion uppgift samt individuell övningsuppgift.
Vid hemtentamen eller annan skriftlig inlämning kan en kompletterande muntlig redovisning begäras av läraren för säkerställa att studenten är den faktiska avsändaren och författaren av det skriftliga arbetet.
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Sju-gradig skala, A-F o Fx
Övrig information
Kursen är nätbaserad och förutsätter tillgång till dator med internetuppkoppling, kamera och hörlurar.
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden mm. regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Björklund, Maria & Paulsson, Ulf
Titel: Seminarieboken - Att skriva, presentera och opponera
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Buhalis, Dimitrios
Titel: Encyclopedia of Tourism Management and Marketing
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Edward Elgar Publishing
Kommentar: Valda delar. E-boken finns tillgänglig via MIUN:s bibliotek.
Författare/red: Horner, Susan & Swarbrooke, John
Titel: Consumer behaviour in tourism
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Routledge
Författare/red: Morrison, M. Alastair
Titel: Tourism marketing in the age of the consumer
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Routledge
Kommentar: Valda delar.
Vetenskapliga artiklar och annat material tillkommer.