Turismvetenskap GR (B), Strategiska faktorer för destinationsutveckling, 15 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Turismvetenskap GR (B), Strategiska faktorer för destinationsutveckling, 15 hp
Tourism Studies BA (B), Strategies in Destination Development, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: TR057G
- Ämne huvudområde: Turismvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 80%, Naturvetenskapliga området 20%
- Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
- Fastställd: 2025-01-23
- Giltig fr.o.m: 2026-01-19
Syfte
Kursen syftar till att utifrån ett destinationsperspektiv öka studenternas kunskaper om de förutsättningar, villkor och strategier som möter besöksnäringen intressenter i en allt mer globaliserad och föränderlig värld. Kursen syftar vidare till att ge fördjupad kunskap i form av ett självständigt projektarbete inom ett för kursen relevant tema.
Lärandemål
För att bli godkänd ska studenten kunna:
- Formulera en problemställning och under överinseende av handledare driva ett projektarbete som uppvisar god vetenskaplig kvalité
- Tillägna sig en djupare förståelse, kunskap och insikt kring destinations-utveckling utifrån olika perspektiv och tillämpa detta på ett självständigt sätt.
- Kritiskt kunna förhålla sig till förvärvade kunskaper och insikter genom väl underbyggda argument och systematiska tolkningar som främjar dels en hög grad av självständighet i tanke och arbetssätt, dels förmågan att kommunicera egna bedömningar inom såväl akademi och näringsliv som offentliga miljöer.
Innehåll
Kursen lyfter olika perspektiv av destinationsutveckling och sätter fokus på olika faktorer och teman av strategisk betydelse. Dessa kan handla om strategiarbete, digitalisering och hållbarhet.
Kursen ger fördjupade kunskaper om besöksnäringens utveckling i ett ned ifrån och upp perspektiv kopplat till nationella och internationella omvärldsförändringar. Studenten kommer att arbeta i projektform med problem och frågor som är aktuella för besöksnäringen utifrån olika perspektiv; företagets, destinationens och samhällets.
Kursen utgår från vad som driver framgångsrika destinationer och turistföretag och vilka kritiska faktorer som påverkar utbud och efterfrågan. Projekten kan bedrivas i samarbete med partners i besöksnäringen, offentliga aktörer och forskare. Studentens val av eget fördjupningsområde spelar en central roll för kursens utformning.
Kursen består av två delar om vardera 7,5 hp och projektrapporten skrivs under kursens avslutande del.
Behörighet
Turismvetenskap GR (A) minst 22,5 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier samt innehåller olika inlämnings- och diskussionsuppgifter som redovisas såväl individuellt som i grupp. Handledning i samband med projektarbete.
Projektarbetet ska skrivas i par eller i grupp och i samband med projektarbetet kan delar av kursen läsas på distans. Obligatoriska moment förekommer.
Obligatorisk närvaro krävs vid examinerande tillfällen.
Undervisning och återkoppling kan förekomma på engelska.
Undervisningen sker med nyttjande av Mittuniversitetets webbaserade system. Deltagande i kursen förutsätter tillgång till dator och internet.
Examination
0010: Projektrapport, 7,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
0013: Seminarier, 3 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
0014: Individuell skriftlig tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
Kursen examineras genom dels en individuell examination, dels en projektrapport som skrivs i par eller i grupp, seminariediskussioner samt muntliga och skriftliga redovisningar.
Vid hemtentamen eller annan skriftlig inlämning kan en kompletterande muntlig redovisning begäras av läraren för att studenten ska visa erforderliga kunskaper. Detta för att säkerställa att studenten är den faktiska avsändaren och författaren av det skriftliga arbetet.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
Sju-gradig skala, A-F o Fx
Övrig information
Campuskurs: Kursen ges som en del av Turism och destinationsutveckling, 180 hp (Credits).
Distanskurs: Kursen är nätbaserad och förutsätter tillgång till dator med internetuppkoppling, kamera och hörlurar.
Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Björklund, Maria & Paulsson, Ulf
Titel: Seminarieboken - att skriva, presentera och opponera
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Bryman, Alan
Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber
Kommentar: Valda delar av boken.
Författare/red: Lindstedt, Inger
Titel: Forskningens hantverk
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Morrison, M. Alastair
Titel: Tourism marketing in the age of the consumer
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Routledge
Kommentar: Valda delar
Författare/red: Pike, S
Titel: Destination Marketing essentials
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Routledge
Författare/red: Ryan, Chris
Titel: Advanced Introduction to Tourism Destination Management
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Edward Elgar Publishing
Författare/red: Viken, Arvid & Granas,Brynhild
Titel: Tourism Destination Development: Turns and Tactics
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Routledge
Kommentar: Valda delar
Referenslitteratur
Författare/red: Red. Alan A Lew, C. Michal Hall & Allan M. Williams
Titel: The Wiley Companion to Tourism
Upplaga: Senaste
Förlag: Wiley
Kommentar: Kan finnas som e-bok
Författare/red: Red. Tazim Jamal & Mike Robinsson
Titel: The Sage Handbook of Tourism Studies
Upplaga: Senaste
Förlag: Sage Publication
Författare/red: Ritchie, J.R. Brent & Crouch, Geoffrey
Titel: The Competitive Destination. A Sustainable Tourism Perspective
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: CABI Publishing
Vetenskapliga artiklar och annat material tillkommer.