Programvaruteknik, 180 hp
Utbildningsplan för:
Programvaruteknik, 180 hp
Software Engineering, 180 credits
Allmänna data om programmet
- Programkod: TPVCG
- Tillträdesnivå: Grundnivå
- Diarienummer: MIUN 2010/1734
- Högskolepoäng: 180
- Ansvarig institution: Kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem
- Fastställd: 2024-11-20
- Giltig fr.o.m: 2025-09-01
Syfte
Den grundläggande högskoleutbildningen ska, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla studenternas förmåga till självständig och kritisk bedömning, förmåga att självständigt lösa problem samt förmåga att följa kunskapsutvecklingen, allt inom det område som utbildningen avser.
Efter genomförd utbildning ska den studerande ha tillräckliga kunskaper inom det programvarutekniska området för att kunna specificera, konstruera, implementera, testa och underhålla olika typer av programvarusystem. Detta innefattar fristående, distribuerade och mobila programvarusystem baserade på olika hårdvaruplattformar och operativsystem.
Lärandemål
HÖGSKOLEFÖRORDNINGENS MÅL
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
– visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
– visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
– visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
– visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
– visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
– visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
– visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
– visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
**LÄRANDEMÅL FÖR PROGRAMVARUTEKNIK**
Efter genomförd utbildning ska den studerande:
- ha kännedom om arbetssätt och arbetsmiljö i yrkesrollen som program- och systemutvecklare.
- kunna arbeta självständigt och i grupp med distansöverbryggande verktyg.
- vara väl förtrogen med vanliga typer av verktyg för programutveckling.
- kunna designa och implementera programvarusystem med hjälp av objektorienterad metodik och teknik.
- ha tillräckliga kunskaper inom områdena operativsystem och datakommunikation för att kunna utveckla distribuerade programvarusystem.
- kunna utveckla webbaserade klient/server- applikationer med koppling till databaser.
- kunna utveckla programvarusystem där mobila/trådlösa komponenter ingår.
Innehåll
Datavetenskap GR (A):
Programvaruteknik, introduktionskurs, 7,5 hp (år 1)
Programmeringens grunder, 7,5 hp (år 1)
Webbprogrammering med HTML5, CSS3 och JavaScript, 7,5 hp (år 1)
Datakommunikation och nätverk med tillämpningar i Linux, 7,5 hp (år 1)
Mjukvaruutveckling, 7,5 hp (år 1)
Objektorienterad programmering I, 7,5 hp (år 1)
Vetenskapligt skrivande och argumentation, 7,5 hp (år 2)
Datavetenskap GR (B):
Databaser, modellering och implementering, 7,5 hp (år 1)
Objektorienterad programmering II, 7,5 hp (år 2)
JavaScriptbaserad webbutveckling, 7,5 hp (år 2)
Applikationsutveckling för Android, 7,5 hp (år 2)
Metoder och verktyg i mjukvaruprojekt, 7,5 hp (år 2)
Operativsystem, 7,5 hp (år 2)
Datastrukturer och algoritmer, 7,5 hp (år 2)
Mjukvarusäkerhet, 7,5 hp (år 2)
Presentation av ny teknik, 7,5 hp (år 3)
Användarcentrerad mjukvaruutveckling, 7,5 hp (år 3)
Principer och tillämpningar i mjukvarutestning, 7,5 hp (år 3)
Tillämpad datateknik, 7,5 hp (år 3)
Datavetenskap GR (C):
Programmeringsparadigm, 7,5 hp (år 3)
Artificiell intelligens för agenter, 7,5 hp (år 3)
Självständigt arbete, 15 hp (år 3)
Matematik GR (A):
Diskret matematik för programmerare, 7,5 hp (år 1)
Under studietiden kan kursernas namn, innehåll, nivå, poängfördelning och placering i tiden genomgå förändringar.
Behörighet
Grundläggande behörighet + Engelska 6, Matematik 3b eller 3c eller Matematik C
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Spärrar i utbildningen
Särskilda förkunskaper för varje kurs inom programmet anges i respektive kursplan. Studerande som ej uppfyller kraven ska kontakta programansvarig institution för hjälp med planering.
Undervisning och examination
Programmet ges dels som campusprogram och dels som ortsoberoende distansprogram. Undervisningen, som ges i form av heltidsstudier, består av föreläsningar, lektioner, övningar, projekt, laborationer, handledningar och seminarier. Som student förväntas du komma väl förberedd till alla kursmoment. En betydande del av det material som ingår i utbildningen är skriven på engelska där även undervisning på engelska kan förekomma.
Examination kan genomföras på distans via digitala plattformar eller fysiskt på campus, beroende på vilken studieform studenten är antagen på samt kursernas upplägg. Exakt examinationsform, såsom tentamen, inlämningsuppgifter, projekt, rapporter och laborationer, antingen enskilt eller i grupp, specificeras i respektive kursplan.
Examensbenämning
Kandidatexamen
Kandidatexamen med huvudområdet datavetenskap, som översätts till Degree of Bachelor of Science with a major in Computer Science.
Övrig information
Programmet ges dels på distans via virtuella mötesrum och har då inga sammankomster, och dels som campusprogram. I campusprogrammet ingår moment på plats i Östersund, men även här har du tillgång till distansmaterialet och kan arbeta mycket hemifrån. All undervisning sker via virtuella mötesrum. Det är viktigt att komma ihåg att programmet förutsätter heltidsstudier och att distansformen är lika krävande som att läsa på campus. Oavsett vilken form du väljer får du räkna med att studierna tar minst 40 timmar i veckan.
Efter avslutad utbildning kan du till exempel arbeta som programmerare och systemutvecklare för fasta och mobila system, utvecklare av webbapplikationer, som webbansvarig, IT-konsult eller IT-samordnare.
- För att kunna genomföra utbildningen krävs tillgång till dator.
- Som distansstudent krävs tillgång till webbkamera samt headset med mikrofon.