Svenska språket GR (A), AI för skribenter, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Svenska språket GR (A), AI för skribenter, 7,5 hp
Swedish Language BA (A), AI for Writers, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SV071G
- Ämne huvudområde: Svenska språket
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Humanistiska området 100%
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2025-02-13
- Giltig fr.o.m: 2025-06-09
Syfte
Kursen syftar till att stärka studentens förmåga att använda generativ artificiell intelligens (AI) för skrivande och textproduktion i olika sammanhang. Fokus ligger på att lära sig använda AI som ett verktyg för att stödja skrivprocessen, förbättra textens kvalitet och effektivt hantera olika typer av skrivuppgifter. Kursen ger också en inblick i de etiska aspekterna och utmaningarna med AI-assisterat skrivande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse:
- Beskriva hur generativ AI fungerar och hur det kan användas för att stödja och utveckla skrivande och textproduktion.
Färdighet och förmåga:
Självständigt använda AI-verktyg för att skapa, redigera och förbättra olika typer av texter, såsom webb- och marknadsföringstext, manus till tal och föredrag samt akademiska texter.
Utveckla strategier för att integrera Al i den egna skrivprocessen på ett effektivt och etiskt medvetet sätt.
Tillämpa och problematisera vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet samt generella normer för akademiskt skrivande samt angivna normer för den aktuella texten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Kritisk analysera AI-genererade texter ur både ett språkligt och etiskt perspektiv.
Reflektera över de etiska utmaningarna och möjligheterna med att använda Al i skrivande och innehållsproduktion.
Innehåll
I kursen ges studenten möjlighet att utveckla sin förmåga att använda AI-verktyg för skrivande med fokus på idégenerering, textproduktion och textbearbetning. Kursen omfattar:
Introduktion till generativ AI för skrivande: Grundläggande begrepp om AI och generativa modeller samt översikt över de mest använda AI-verktygen för textgenerering.
Användning av AI för att stödja skrivprocessen: Praktiska övningar i att använda AI för att skapa utkast, utveckla genreanpassade texter och förbättra språk och stil.
Övning i att ge formativ återkoppling.
Etiska och praktiska överväganden: Genomgång av de etiska aspekterna av att använda AI i textproduktion, inklusive frågor om plagiat och källhantering.
Utveckling av en AI-baserad skrivstrategi: Studenten arbetar med ett projekt där hen utvecklar en strategi för att integrera AI i sitt eget skrivande.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen bygger på aktivt deltagande. I kursen ingår föreläsningar, seminarier, individuellt arbete och gruppdiskussioner. Fokus ligger på praktiska tillämpningar av AI i skrivprocessen.
Examination
1000: Modul 1: Aktivt deltagande vid tre seminarier, 3 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
2000: Modul 2: Muntlig och skriftlig presentation av projektarbete, 4,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Kursen examineras genom aktivt deltagande vid seminarier, en muntlig uppgift samt ett skriftligt projektarbete där studenten utvecklar en AI-baserad strategi för skrivande, vilket inkluderar både praktisk tillämpning och kritisk reflektion.
Examinationsuppgifter kan följas upp muntligt.
Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursen är en breddkurs vilket innebär att den kan ingå i en examen men ger inte behörighet till vidare kurser i progression i huvudområdet Svenska språket.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Cardon, P. et. Al
Artikeltitel: The Challenges and Opportunities of AI-Assisted Writing: Developing AI Literacy for the AI Age
Tidskrift: Business and Professional Communication Quarterly
År/Volym/nr/sidor: 2023/86/3/257-295
Kommentar: DOI: 10.1177/23294906231176517. 38 sidor.
Författare: Falk, J.
Titel: Al för nybörjare: allt du behöver för att komma i gång med artificiell intelligens
Upplaga: Första utgåvan
Förlag: Natur & Kultur
Kommentar: 130 sidor.
Författare: Hellspong, L. & Ledin, P.
Titel: Vägar genom texten: handbok i brukstextanalys
Upplaga: 1997
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: Läses enligt anvisningar, ca 200 sidor.
Författare: Ståhl, D. & Falk, J.
Titel: Vår artificiella framtid: AI för medborgare
Upplaga: 2024
Förlag: Natur & Kultur
Kommentar: 256 sidor.
Författare/red: Perkins, M.; Furze, L.; Roe, J. & MacVaugh, J.
Artikeltitel: The Artificial Intelligence Assessment Scale (AIAS): A Framework for Ethical Integration of Generative AI in Educational Assessment
Tidskrift: Journal of University Teaching and Learning Practice
År/Volym/nr/sidor: 2024/21/6/18 sidor
Webbadress: https://doi.org/10.53761/q3azde36
Vetenskapliga artiklar och online-resurser om AI och skrivande tillkommer.