Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling II. Svenska för grundlärare F–3, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling II. Svenska för grundlärare F–3, 7,5 hp
Swedish Language BA (A), Reading and Writing Development II. Primary School Teacher, Pre-school Class and Year 1-3, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SV067G
- Ämne huvudområde: Svenska språket
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Humanistiska området 100%
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2024-07-04
- Giltig fr.o.m: 2025-01-20
Syfte
Kursen syftar till att ge studenterna fördjupade kunskaper om läs- och skrivutveckling i årskurserna F–3, bedömning av elevers textproduktion samt utökade och fördjupade kunskaper om svenska språkets fras-, sats- och textstruktur. Metoder för ett språkstimulerande arbetssätt i klassrummet diskuteras och problematiseras. Teorier om läsförståelsestrategier introduceras och diskuteras.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse:
- Redogöra för samt diskutera teorier och metoder om läs- och skrivinlärning i relation till förskoleklassens och grundskolans styrdokument
- Redogöra för svenskans fras-, sats- och textstruktur i förhållande till barns lexikala och grammatiska språkutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv
- Översiktligt redogöra för teorier om läsförståelsestrategier
- Diskutera för- och nackdelar med olika datainsamlingsmetoder
Färdighet och förmåga:
- Utföra grundläggande språklig analys och formativ bedömning av elevers skriftkompetens och kommunikativa förmågor samt föreslå åtgärder för elevers språkutveckling i F–3
- Tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet, generella normer för akademiskt skrivande samt angivna normer för aktuella texter
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Jämföra, diskutera och värdera olika läs- och skrivinlärningsmetoder
- Diskutera och problematisera barns läs- och skrivutveckling ur ett didaktiskt perspektiv med hänsyn till förskoleklassens och grundskolans styrdokument
Innehåll
Under kursen behandlas teorier om och metoder för läs- och skrivinlärning samt läs- och skrivutveckling för årskurserna F–3. Teorier och metoder diskuteras i förhållande till grundskolans styrdokument. Kursen ger också fördjupade kunskaper om svenska språkets struktur. Språkstimulerande och språkutvecklande aktiviteter i klassrummet diskuteras och problematiseras. Vidare diskuteras hur läsförståelsestrategier kan fungera som stöd för elevernas läsförståelseutveckling. Under kursens gång utvecklas också studenternas förmåga att tillämpa svensk språk- och textriktighet i akademiskt skrivande.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning sker dels på campus genom föreläsningar, lektioner, seminarier och grupparbeten, dels via lärplattformen genom föreläsningar, seminarier och övningar.
Examination
2300: Språkutveckling och språkbeskrivning, 4,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Salstentamen.
2302: Elevtextanalys och akademisk litteracitet, 3 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Examinationsform: Tre seminarier med skriftlig förberedelse samt protokoll.
Kursen examineras genom en skriftlig enskild salstentamen och genom aktivt deltagande i tre examinerande seminarier.
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har enligt 6 kap. 22 § HF rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det. Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med SV040G, Svenska språket GR(A), Läs- och skrivutveckling för grundlärare, förskoleklass och åk 1–3, 7,5 hp, eller SV050G, Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling för grundlärare, förskoleklass och åk 1–3, 7,5 hp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Kommentar: Valfri artikel som studenten söker fram.
Moment: 1
Författare/red: Bolander, Maria
Titel: Funktionell svensk grammatik
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Författare/red: Bolander, Maria
Titel: Funktionell svensk grammatik, Övningsbok
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Författare/red: Eriksson, Jessica (m.fl.)
Titel: Kreativ grammatikundervisning från förskoleklass till åk 6
Upplaga: 2017
Förlag: Gustavsberg: Columbus
Författare/red: Gibbons, Pauline
Titel: Stärk språket, stärk lärandet
Upplaga: 2018
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Reviderad 2022
Kommentar: Digital resurs. Kursplanerna i svenska och svenska som andraspråk läses.
Moment: 2
Författare/red: af Geijerstam, Åsa; Björk, Oscar; Engblom, Charlotte; Liberg, Caroline; Norrman, Kimberly; Rasmusson, Maria; W. Folkeryd, Jenny & Westman, Maria
Titel: Skrivande i tidiga skolår
Upplaga: 2024
Kommentar: Läses enligt anvisningar, ca. 50 sidor.
Författare/red: af Geijerstam, Åsa & W. Folkeryd, Jenny
Titel: Formal and informal metalanguage in primary teachers´ talk about informational student texts
Upplaga: 2019
Webbadress: https://nordicliteracy.net/index.php/njlr/article/view/2020
Kommentar: I: Nordic Journal of Literacy Research. Tidskrift: 2019, 5(3), s. 123–134.
Författare/red: Areljung, Sofie; Hermansson, Carina; Lindgren, Eva & Norlund Shaswar, Annika (red.)
Titel: Skrivdidaktik i grundskolan
Upplaga: 2022
Kommentar: Läses enligt anvisningar, ca. 50 sidor.
Författare/red: Bergh Nestlog, Ewa & Danielsson, Kristina
Titel: Textskapande i grundskolan: utveckla funktionella skrivpraktiker
Upplaga: 2020
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Kommentar: Läses i sin helhet.
Författare/red: Fridolfsson, Inger
Titel: Grunderna i läs- och skrivinlärning
Upplaga: 2015
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Författare/red: Gibbons, Pauline
Titel: Stärk språket, stärk lärandet
Upplaga: 2018
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Författare/red: Josephson, Olle; Oliv, Tomas & Melin, Lars
Titel: Elevtext – analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9
Upplaga: 1998
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Författare/red: Lundberg, Ingvar
Titel: God skrivutveckling. Kartläggning och övningar
Upplaga: 2008
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Författare/red: Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina
Titel: God läsutveckling. Kartläggning och övningar
Upplaga: 2014
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Författare/red: Skolforskningsinstitutet
Titel: Feedback i skrivundervisningen. Systematisk översikt 2018:01
Upplaga: 2018
Kommentar: Digital resurs.
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Reviderad 2022
Kommentar: Digital resurs. Kursplanerna i svenska och svenska som andraspråk läses.
Författare/red: Westlund, Barbro
Titel: Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse
Upplaga: 2017
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Kommentar: Läses enligt anvisningar.
Referenslitteratur:
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna, 2021: Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur
Bryman, Alan, (Senaste upplagan): Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm: Liber
Dysthe, Olga et al., 2011: Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur
Karlsson, Ola (red.) & Språkrådet, 2017: Svenska skrivregler. Stockholm: Liber. (Fjärde upplagan. ed., Språkrådets skrifter 22.)
Skolforskningsinstitutet, 2023:01: Språkutveckling och social inkludering. Att stödja barn med annat modersmål än svenska i förskola och föreskoleklass
Skolforskningsinstitutet, 2024:02: Systematisk forskningsöversikt. Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren
Skolverket, 2016: Att läsa och förstå : Läsförståelse av vad och för vad? Länk: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65c5bd/1553967057896/pdf3694.pdf
Skolverket, 2022: Kommentarmaterial till kursplanen i svenska (reviderad 2022). Länk: https://www.skolverket.se/publikationer?id=3808
Skolverket: Tidig skrivundervisning (Lärportalen), digital resurs. Länk: https://larportalen.skolverket.se/moduler/M036
Strömquist, Siv, 2021: Konsten att tala och skriva. Malmö: Gleerup
Svenska akademiens ordböcker: Svenska akademiens ordlista (SAOL); Svensk ordbok (SO); Svenska akademiens ordbok (SAOB). Digital resurs. Länk: www.svenska.se
Svenska akademien, 2015: Svenska akademiens ordlista över svenska språket. Stockholm: Svenska akademien. (Fjortonde upplagan. ed.)
Svenska språknämnden, 2016: Språkriktighetsboken. Malmö: NE. (Andra upplagan. Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 93.)
Svenska språknämnden, 2003: Svenskt språkbruk. Ordbok över konstruktioner och fraser. Stockholm: Norstedts ordbok
Aktuella artiklar tillkommer.