Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling III. Svenska för grundlärare F–3, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling III. Svenska för grundlärare F–3, 7,5 hp
Swedish Language BA (A), Reading and Writing Development III. Primary School Teacher, Pre-school Class and Year 1–3, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV064G
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Humanistiska området 100%
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2024-07-04
  • Giltig fr.o.m: 2025-01-20

Syfte

Kursen syftar till att ge studenterna fördjupade kunskaper om läs- och skrivutveckling i årskurserna F–3 samt utökade och fördjupade kunskaper om svenska språkets fras-, sats- och textstruktur. Metoder för ett språkstimulerande arbetssätt i klassrummet diskuteras i förhållande till flerspråkighet. Teorier om och metoder för att arbeta med läsförståelsestrategier diskuteras och analyseras utifrån forskning och beprövad erfarenhet. Kursen ger studenterna kunskaper om formativ och summativ bedömning samt verktyg för att bedöma elevtexter. Metoder för att arbeta med muntlig framställning i klassrummet diskuteras utifrån aktuella styrdokument.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse:
- Diskutera för- och nackdelar med olika metoder för läs- och skrivinlärning.
- Redogöra för teorier om och metoder för läsförståelsestrategier.
- Redogöra för olika metoder för muntlig framställning och ge exempel på uppgifter och övningar i klassrummet.
- Identifiera kvalitativa datainsamlingsmetoder.

Färdighet och förmåga:
- Tillämpa inhämtade kunskaper om svensk grammatik, barns språkutveckling och skolans mål för år F-3 för att bedöma elevers språkliga nivå i tal och skrift.
- Använda performansanalys som ett verktyg för att bedöma elevers språkliga utveckling.
- Tillämpa summativ och formativ bedömning av elevtexter.
- Tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet, generella normer för akademiskt skrivande samt angivna normer för aktuella texter.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Reflektera över och motivera metodval i en specifik undervisningssituation i förhållande till syfte och styrdokument.
- Reflektera över på vilka sätt transspråkande kan stötta andraspråkselevers språkutveckling.
- Visa förmåga att använda och värdera läroböcker, andra läromedel och andra läroverktyg.

Innehåll

Under kursen behandlas teorier om och metoder för läs- och skrivinlärning samt läs- och skrivutveckling för årskurserna F–3. Teorier och metoder diskuteras i förhållande till grundskolans styrdokument. Kursen ger också fördjupade kunskaper om svenska språkets struktur. Språkstimulerande och språkutvecklande aktiviteter i klassrummet diskuteras och problematiseras liksom bedömning av elevers skriftliga och muntliga produktion. Vidare diskuteras hur läsförståelsestrategier kan fungera som stöd för elevernas läsförståelseutveckling. Under kursens gång utvecklas också studenternas förmåga att tillämpa svensk språk- och textriktighet i akademiskt skrivande.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning sker dels på campus, dels digitalt genom föreläsningar, lektioner, seminarier, övningar och grupparbeten.

Examination

2301: Didaktiska perspektiv på läs- och skrivinlärning och läs- och skrivutveckling - Salstentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2302: Performansanalys, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Examinationsform: Skriftlig paruppgift med seminarium.

2303: Muntlig framställning, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Examinationsform: Seminarium med skriftlig förberedelse samt återkoppling från kurskamrater.

Kursen examineras genom en skriftlig enskild salstentamen, en skriftlig paruppgift som ventileras på ett seminarium och aktivt deltagande i ett ytterligare seminarium.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Studerande som underkänts minst två gånger på kurs eller del av kurs, har rätt att begära att annan examinator utses, om det inte finns särskilda skäl mot det. Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier


Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med SV040G, Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling för grundlärare, förskoleklass och åk 1–3, 7,5 hp, eller SV050G,
Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling för grundlärare, förskoleklass och åk 1–3, 7,5 hp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment: 1

Författare/red: af Geijerstam, Åsa; Liberg, Caroline; Engblom, Charlotte; W. Folkeryd, Jenny; Rasmusson, Maria; Westman, Maria; Norrman, Kimberly & Björk, Oscar
Titel: Skrivande i tidiga skolår
Upplaga: 2024
Kommentar: Läses enligt anvisningar, ca. 20 sidor.

Författare/red: Alatalo, Tarja
Titel: Högläsning - didaktik för språk-, läs- och skrivutveckling
Upplaga: 2021
Förlag: Lund: Studentlitteratur

Författare/red: Bergh Nestlog, Ewa & Danielsson, Kristina
Titel: Textskapande i grundskolan: utveckla funktionella skrivpraktiker
Upplaga: 2020
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Kommentar: Läses enligt anvisningar.

Författare/red: Forsling, Karin & Tjärnberg, Catharina
Titel: Skrivundervisningens grunder
Upplaga: 2022
Kommentar: Läses enligt anvisningar, ca. 16 sidor.

Författare/red: Lindgren, Eva; Hermansson, Carina; Norlund Shaswar, Annika & Areljung, Sofie (red.)
Titel: Skrivdidaktik i grundskolan
Upplaga: 2022
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Kommentar: Läses enligt anvisningar.

Författare/red: Skolforskningsinstitutet
Titel: Läsförståelse och undervisning om lässtrategier
Upplaga: 2019
Kommentar: Digital resurs.

Författare/red: Skolverket
Titel: Att planera, bedöma och ge återkoppling : stöd för undervisning
Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=7824

Författare/red: Skolverket
Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i svenska. Reviderad 2022
Kommentar: Digital resurs.

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Reviderad 2022
Kommentar: Digital resurs.

Författare/red: Skolverket
Titel: Nya språket lyfter
Upplaga: 2020
Kommentar: Digital resurs.

Författare/red: Svensson, Gudrun
Titel: Transspråkande i teori och praktik
Upplaga: 2017
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Kommentar: Läses enligt anvisningar.

Författare/red: Wedin, Åsa
Titel: Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år
Upplaga: 2010
Kommentar: Digital resurs.

Författare/red: Westlund, Barbro
Titel: Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse
Upplaga: 2017
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Kommentar: Läses enligt anvisningar.

Moment: 2

Författare/red: Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko (red.)
Titel: Tankarna springer före: att bedöma ett andraspråk i utveckling
Upplaga: 2014
Förlag: Stockholm: Liber
Kommentar: Läses enligt anvisning.

Författare/red: Forsling, Karin & Tjärnberg, Catharina
Titel: Skrivundervisningens grunder
Upplaga: 2022
Kommentar: Läses enligt anvisningar, ca. 30 sidor.

Författare/red: Skolverket
Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i svenska. Reviderad 2022
Kommentar: Digital resurs.

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Reviderad 2022
Kommentar: Digital resurs.

Författare/red: Svensson, Gudrun
Titel: Transspråkande i teori och praktik
Upplaga: 2017
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Kommentar: Läses enligt anvisningar.

Moment: 3

Författare/red: Forsling, Karin & Tjärnberg, Catharina
Titel: Skrivundervisningens grunder
Upplaga: 2022
Kommentar: Läses enligt anvisningar, ca. 12 sidor.

Författare/red: Lindgren, Eva; Hermansson, Carina; Norlund Shaswar, Annika & Areljung, Sofie (red.)
Titel: Skrivdidaktik i grundskolan
Upplaga: 2022
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Kommentar: Läses enligt anvisningar.

Författare/red: Sjöberg, Kim
Titel: Lärare gör - Tala, lyssna och samtala: Kreativa övningar som stödjer det muntliga
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur

Författare/red: Skolverket
Titel: Att planera, bedöma och ge återkoppling : stöd för undervisning
Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=7824

Författare/red: Skolverket
Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i svenska. Reviderad 2022
Kommentar: Digital resurs.

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Reviderad 2022
Kommentar: Digital resurs.

Författare/red: Strömquist, Siv
Titel: Konsten att tala och skriva
Upplaga: 2021
Förlag: Malmö: Gleerup

Referenslitteratur:

Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna, 2021: Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur

Bryman, Alan, (Senaste upplagan): Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm: Liber

Dysthe, Olga et al., 2011: Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur

Johansson, Britt & Sandell Ring, Anniqa, 2019: Låt språket bära - genrepedagogik i praktiken. Lund: Studentlitteratur

Karlsson, Ola (red.) & Språkrådet, 2017: Svenska skrivregler. Stockholm: Liber. (Fjärde upplagan. ed., Språkrådets skrifter 22).

Skolforskningsinstitutet, 2023:01: Språkutveckling och social inkludering. Att stödja barn med annat modersmål än svenska i förskola och föreskoleklass

Skolforskningsinstitutet, 2024:02: Systematisk forskningsöversikt. Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren

Skolverket, 2016: Att läsa och förstå : Läsförståelse av vad och för vad? Länk: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65c5bd/1553967057896/pdf3694.pdf

Skolverket, 2022: Kommentarmaterial till kursplanen i svenska (reviderad 2022). Länk: https://www.skolverket.se/publikationer?id=3808

Skolverket: Tidig skrivundervisning (Lärportalen), digital resurs. Länk: https://larportalen.skolverket.se/moduler/M036

Svenska akademiens ordböcker: Svenska akademiens ordlista (SAOL); Svensk ordbok (SO); Svenska akademiens ordbok (SAOB). Digital resurs. Länk: www.svenska.se

Svenska akademien, 2015: Svenska akademiens ordlista över svenska språket. Stockholm: Svenska akademien. (Fjortonde upplagan. ed.)

Svenska språknämnden, 2016: Språkriktighetsboken. Malmö: NE. (Andra upplagan. Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 93.)

Svenska språknämnden, 2003: Svenskt språkbruk. Ordbok över konstruktioner och fraser. Stockholm: Norstedts ordbok

Aktuella artiklar tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15