Svenska språket GR (C), Svenska för ämneslärare 3, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Svenska språket GR (C), Svenska för ämneslärare 3, 15 hp
Swedish Language BA (C), Swedish for Secondary and Upper Secondary School Teacher 3, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV054G
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2020-02-17
  • Giltig fr.o.m: 2021-01-10

Syfte

Kursen utgör en fortsättning på kursen Svenska språket GR (A), Svenska för ämneslärare 1, 30 hp. Kursen syftar dels till att ge en inblick i villkoren för dagens offentliga samtal, dels till att sätta in det svenska språkets historia i en nordisk och språkpolitisk kontext. Kursens syfte är därtill att vidga den studerandes insikter i språkvetenskapliga forskningsintressen och metoder samt att sätta innehållet i ett didaktiskt perspektiv. I kursen ingår momenten: Samtal och talande i offentligheten 6 hp och Språken i Norden och det svenska språkets historia 9 hp.

Lärandemål

Moment 1. Samtal och talande i offentligheten, 6 hp.
Kunskap och förståelse:
-beskriva karakteristiska drag för privata samtal samt institutionella och inominstitutionella samtals uppbyggnad och funktion,
- redogöra för vanligt förekommande samtalsstrukturer i skolkontext.
Färdighet och förmåga:
- identifiera, diskutera och tillämpa samtalsanalytiska grundbegrepp,
- transkribera och analysera ett samtal i offentligheten,
- planera och genomföra ett muntligt anförande med stöd av retorikens arbetsprocess i en given retorisk situation.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- diskutera de didaktiska förutsättningarna för skolans tal- och samtalssituationer utifrån styrdokument,
- identifiera och analysera makt- och dominansförhållanden i offentliga samtal, särskilt i lärandemiljöer, ur ett intersektionellt perspektiv,
utvärdera den egna kunskapsprocessen inför det framtida läraryrket och det didaktiska sammanhanget,
- diskutera didaktiska strategier för hur elevernas kommunikativa förmåga kan utvecklas.

Moment 2. Språken i Norden och svensk språkhistoria, 9 hp.
Kunskap och förståelse:
- översiktligt beskriva språken i Norden i historisk tid,
- redogöra för och diskutera dagens språkpolitiska förhållanden i Norden,
- beskriva viktiga likheter och skillnader mellan de nordiska språken med tonvikt på danska och norska,
- beskriva det svenska språkets släktskapsförhållanden, dess historiska utveckling samt den regionala variationen,
- beskriva språklig variation och förändring beroende av sociala, geografiska och situationella faktorer.
Förmåga och färdighet:
- tillämpa styrdokumenten i didaktisk planering av undervisning om språkförhållanden i Sverige och övriga Norden i ett historiskt perspektiv,
- förklara framväxten av ett standardiserat svenskt skrift- och talspråk,
- redogöra för generella språkliga förändringsprocesser och diskutera olika förklaringsmodeller till språkförändringar,
- kommentera innehåll och språkliga aspekter i svenskspråkiga texter från äldre tider,
- tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet samt angivna textnormer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- kritiskt granska språkpolitiska förhållningssätt,
- problematisera samband mellan språk, makt och identitet i relation till demokratiprocesser och relatera till skolans värld och styrdokumenten,
- utvärdera den egna kunskapsprocessen inför det framtida läraryrket och det didaktiska sammanhanget.

Innehåll

Moment 1. Samtal och talande i offentligheten, 6 hp. (Speech and conversation in public spaces, 6 credits.)
I momentet behandlas det talade språkets struktur samt samtalandets, talandets och lyssnandets villkor i offentligheten. Särskild tonvikt läggs vid interaktion i skolsamtal. Didaktiska perspektiv anläggs både på lärande samtal och monologiska talsituationer. Studentens förmåga att transkribera och analysera samtals uppbyggnad och funktion övas under kursen. Kursen innehåller också praktiska retoriska inslag. Studenten får här övning i att förbereda och framföra ett tal offentligheten utifrån en given retorisk situation. Momentet behandlar också makt- och dominansförhållanden vid samtal och talande i skolan, särskilt hur förväntningar på sociala kategoriseringar som ålder, kön och etnicitet kommer till uttryck och förhandlas fram i skolsamtal.

Moment 2. Språken i Norden och svensk språkhistoria, 9 hp. (Languages in the Nordic countries and Swedish language history, 9 credits.)
I momentet studeras språken i Norden och det svenska språkets historia i ett didaktiskt perspektiv. En orientering ges om flerspråkighet i Norden i historisk tid med särskilt fokus på de officiella minoritetsspråken. Språkpolitiska förhållanden i Norden belyses utifrån aktuell lagstiftning, vilken också granskas kritiskt ur skilda aktörers perspektiv. De nordiska språkens historiska framväxt och släktskap studeras. Samtida likheter och skillnader mellan språken behandlas, med tonvikt på svenska, danska och norska. Det svenska språkets historia studeras med fokus på släktskapsförhållanden, språkförändringar och standardiseringsprocesser. Skilda teoretiska förklaringsmodeller till språkliga förändringsprocesser diskuteras. Svenska dialekter behandlas ur ett historiskt perspektiv som exempel på den talade svenskans regionala variation. Det svenska skriftspråkets standardisering bildar utgångspunkt för behandlingen av språkliga standardiseringsprocesser. Historiska samband mellan språk, makt och identitet problematiseras, till exempel det offentliga samtalets framväxt och dess demokratisering utifrån ett didaktiskt perspektiv.

Behörighet

Minst 22,5 hp godkända från kursen Svenska språket GR (A), Svenska för ämneslärare 1 och minst 22,5 hp godkända från kursen Litteraturvetenskap GR (A), Svenska för ämneslärare 2.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, gruppövningar och seminarier. Deltagande vid seminarieövningar och redovisningar är obligatorisk.

Examination

1000: Samtal och talande i offentligheten, 6 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2000: Språken i Norden och svensk språkhistoria, 9 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Moment 1, Samtal och talande i offentligheten, 6 hp, examineras genom en skriftlig samtalsanalys, ett individuellt muntligt anförande med didaktisk vinkling samt en skriftlig rapport om interaktion i skolsamtal.

Moment 2, Språken i Norden och svensk språkhistoria, 9 hp, examineras genom ett seminarium, en momentplanering och en skriftlig salstentamen.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det (högskoleförordningen). Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator.

Betygskriterier för 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (Väl Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (Underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med SV042G, Svenska språket GR (C), Svenska för ämneslärare 3, 15 hp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Ask, Sofia
  • Titel: Språkämnet svenska. Ämnesdidaktik för lärare.
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kapitel 5 läses
  • Författare/red: Axelsson, Ulrika
  • Titel: Talängslan. Förstå, utmana och förändra.
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Engblom, Charlotte
  • Titel: Samtal, identiteter och positionering. Ungdomars interaktion i en mångkulturell miljö
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Stockholms universitet
  • Kommentar: Digital resurs. Kapitel 2, 9 och 10 läses
  • Författare/red: Hellspong, Lennart
  • Titel: Konsten att tala. Handbok i praktisk retorik
  • Upplaga: 2011 (3 rev. uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Kärnebro, Katarina
  • Titel: Plugga stenhårt eller vara rolig? Normer om språk, kön och skolarbete i identitetsskapande språkpraktiker på fordonsprogrammet
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Umeå universitet
  • Kommentar: Digital resurs. Kapitel 2, 6 och 9 läses
  • Författare/red: Lindberg, Inger
  • Titel: Samtal och interaktion i ett andraspråksperspektiv. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.). Svenska som andraspråk - forskning, undervisning och samhälle
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kapitel 17
  • Författare/red: Norrby, Catrin
  • Titel: Samtalsanalys. Så gör vi när vi pratar med varandra
  • Upplaga: 2014 (3 rev. uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare: Norrby, Catrin & Nilsson, Jenny
  • Artikeltitel: Hej, hej, hemskt mycket hej 2.0
  • Tidskrift: 2017
  • År/Volym/nr/sidor: Svenskans beskrivning 35
  • Kommentar: Digital resurs. S. 229-242
  • Författare: Nyroos, Lina, Josserand, Jérome Frédéric & Norén, Coco
  • Artikeltitel: "Plenum är som twitter." Svenska deltagares syn på inlägg i Europaparlamentet
  • Tidskrift: 2013
  • År/Volym/nr/sidor: Språk och stil 23
  • Kommentar: Digital resurs. S. 233-238
  • Författare/red: Palmér, Anne
  • Titel: Muntligt i klassrummet. Om tal, samtal och bedömning
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Söderlund, Hanna
  • Titel: "Jättekul att det är så många tjejer här ikväll". En interaktionell studie om humor och kön i tv-programmet parlamentet
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Umeå universitet
  • Kommentar: Digital resurs. Kapitel 2 och 6 läses
  • Författare/red: Wirdenäs, Karolina
  • Titel: Samtal och samtalsforskning. I: Sundgren, Eva (red.): Sociolingvistik
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: S. 199-235
Moment 2
  • Författare/red: Ask, Sofia
  • Titel: Språkämnet svenska. Ämnesdidaktik för svensklärare.
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kapitel 8 och 9 läses
  • Författare/red: Bacquin, Mari & Zola Christensen, Robert
  • Titel: Dansk og svensk - fra nabosprog til fremmedsprog? I: Språk i Norden
  • Upplaga: 2013
  • Kommentar: Digital resurs. S. 67-82
  • Författare/red: Dahl, Östen m.fl.
  • Titel: Sveriges nationalatlas. Språken i Sverige.
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Norstedt, Kungl. Vitterhets-, historie och antikvitetsakademien
  • Kommentar: Digital resurs
  • Författare/red: Edlund, Ann-Catrine
  • Titel: Att skriva vykort. En vardaglig skriftpraktik i början av 1900-talet. I: Edlund, Ann-Catrine (red.), Att läsa och att skriva. Två vågor av vardagligt skriftbruk i Norden 1800-2000.
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Umeå universitet
  • Kommentar: Digital resurs. S. 137-160
  • Författare/red: Ekberg, Lena
  • Titel: Flerspråkigheten och den nordiska språkgemenskapen. I: Språk i Norden
  • Upplaga: 2015
  • Kommentar: Digital resurs. S. 9-22
  • Författare/red: Johansson, Lars-Erik
  • Titel: Externa faktorer som orsak till språkförändring. I: Studier I Svenska Språkets Historia 11. Förhandlingar vid Elfte sammankomsten för svenska språkets historia i Uppsala 23-24 april 2010
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Kung. Gustav Adolfs Akademien
  • Kommentar: S. 169-177
  • Författare/red: Josephson, Olle
  • Titel: Tankarna bakom Deklaration om nordisk språkpolitik. I: Språk i Norden.
  • Upplaga: 2015
  • Kommentar: Digital resurs. S. 85-96
  • Författare/red: Moberg, Lena & Westman, Margareta
  • Titel: Svenskan i tusen år. Glimtar ur svenska språkets utveckling
  • Upplaga: 2013, 2 rev. uppl.
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar
  • Författare/red: Nordiska ministerrådet
  • Titel: Deklaration om nordisk språkpolitik
  • Upplaga: 2007
  • Kommentar: Digital resurs. S. 79-85
  • Författare/red: Pettersson, Gertrud
  • Titel: Svenska språket under sjuhundra år. En historia om svenskan och dess utforskande
  • Upplaga: 2005, 2 rev. uppl.
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Sletten, Iben Stampe (red.)
  • Titel: Nordens språk med rötter och fötter
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Nordiska ministerrådet
  • Kommentar: Digital resurs
  • Författare/red: Teleman, Ulf
  • Titel: Tradis och funkis. Svensk språkvård och språkpolitik efter 1800
  • Upplaga: 2013, 3 rev. uppl.
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar
  • Författare/red: Zola Christensen, Robert
  • Titel: Dansk - nabosprog og fremmedsprog
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar

Handböcker som används på samtliga moment Ask, Sofia, 2012: Språkämnet svenska. Ämnesdidaktik för ämneslärare. Lund: Studentlitteratur. Dysthe, Olga, m.fl., 2011: Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur. Karlsson, Ola (red.) & Språkrådet, 2017: Svenska skrivregler. (Fjärde upplagan. ed., Språkrådets skrifter 22.) Stockholm: Liber. Svenska akademien, 2015: Svenska akademiens ordlista över svenska språket. (Fjortonde upplagan. ed.) Stockholm: Svenska akademien. Svenska akademien & Lexikaliska institutet, 2009: Svensk ordbok. Utgiven av Svenska Akademien. Svenska akademiens ordböcker: Svenska akademiens ordlista (SAOL); Svensk ordbok (SO); Svenska akademiens ordbok (SAOB). www.svenska.se Svenska språknämnden, 2003: Svenskt språkbruk. Ordbok över konstruktioner och fraser. Stockholm: Norstedts ordbok. Textkompendium med ett urval texter från olika epoker tillhandahålls av institutionen.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15