Svenska språket GR (C), Svenska för ämneslärare 3, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Svenska språket GR (C), Svenska för ämneslärare 3, 15 hp
Swedish Language BA (C), Swedish for Secondary and Upper Secondary School Teacher 3, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV054G
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Humanistiska området 100%
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2024-09-04
  • Giltig fr.o.m: 2025-01-20

Syfte

Kursen utgör en fortsättning på kursen Svenska språket GR (A), Svenska för ämneslärare 1, 30 hp. Kursen syftar dels till att ge en inblick i villkoren för dagens offentliga samtal, dels till att sätta in det svenska språkets historia i en nordisk och språkpolitisk kontext. Kursens syfte är därtill att vidga den studerandes insikter i språkvetenskapliga forskningsintressen och metoder samt att sätta innehållet i ett didaktiskt perspektiv. I kursen ingår momenten: Tal och samtal i skola och samhälle 6 hp, Svenska språkets historia 4,5 hp samt Språken i Norden 4,5 hp.

Lärandemål

Moment 1. Tal och samtal i skola och samhälle, 6 hp.
Kunskap och förståelse:
-beskriva karakteristiska drag för privata samtal samt institutionella och inominstitutionella samtals uppbyggnad och funktion,
- redogöra för vanligt förekommande samtalsstrukturer i skolkontext.
Färdighet och förmåga:
- identifiera, diskutera och tillämpa samtalsanalytiska grundbegrepp,
- transkribera och analysera ett samtal i offentligheten,
- planera och genomföra ett muntligt anförande med stöd av retorikens arbetsprocess i en given retorisk situation.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- diskutera de didaktiska förutsättningarna för skolans tal- och samtalssituationer utifrån styrdokument,
- identifiera och analysera makt- och dominansförhållanden i offentliga samtal, särskilt i lärandemiljöer, ur ett intersektionellt perspektiv,
utvärdera den egna kunskapsprocessen inför det framtida läraryrket och det didaktiska sammanhanget,
- diskutera didaktiska strategier för hur elevernas kommunikativa förmåga kan utvecklas.

Moment 2. Svensk språkhistoria, 4,5 hp.
Kunskap och förståelse:
- beskriva det svenska språkets släktskapsförhållanden, dess historiska utveckling samt den regionala variationen,
- beskriva språklig variation och förändring beroende av sociala, geografiska och situationella faktorer.
Färdighet och förmåga:
- förklara framväxten av ett standardiserat svenskt skrift- och talspråk,
- redogöra för generella språkliga förändringsprocesser och diskutera olika förklaringsmodeller till språkförändringar,
- kommentera innehåll och språkliga aspekter i svenskspråkiga texter från äldre tider,
- tillämpa styrdokumenten i didaktisk planering av undervisning om svenska språket i ett historiskt perspektiv.
Värdering och förhållningssätt:
- problematisera samband mellan språk, makt och identitet i relation till demokratiprocesser och relatera till skolans värld och styrdokumenten,
- utvärdera den egna kunskapsprocessen inför det framtida läraryrket och det didaktiska sammanhanget.

Moment 3. Språken i Norden, 4,5 hp.
Kunskap och förståelse:
- översiktligt beskriva språken i Norden i såväl nutid som i historisk tid,
- beskriva viktiga likheter och skillnader mellan de nordiska språken med tonvikt på danska och norska,
- redogöra för språkpolitiska förutsättningar för mellanförståelighet inom Skandinavien,
- redogöra för och diskutera dagens språkpolitiska förhållanden i Norden.
Färdighet och förmågor:
- kunna läsa och tillgodogöra sig lättare prosatexter på danska och norska
- tillämpa styrdokumenten i didaktisk planering av grannspråksdidaktik och i undervisning om språkförhållandena i Norden
- tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet samt angivna textnormer.
Värdering och förhållningssätt:
- problematisera samband mellan språk, makt och identitet i relation till demokratiprocesser och relatera till skolans värld och styrdokumenten,
- kritiskt granska språkpolitiska förhållningssätt,
- utvärdera den egna kunskapsprocessen inför det framtida läraryrket och det didaktiska sammanhanget.

Innehåll

Moment 1. Tal och samtal i skola och samhälle, 6 hp. (Speech and Dialogue in School and Society, 6 credits.)
I momentet behandlas det talade språkets struktur samt samtalandets, talandets och lyssnandets villkor i offentligheten. Särskild tonvikt läggs vid interaktion i skolsamtal. Didaktiska perspektiv anläggs både på lärande samtal och monologiska talsituationer. Studentens förmåga att transkribera och analysera samtals uppbyggnad och funktion övas under kursen. Kursen innehåller också praktiska retoriska inslag. Studenten får här övning i att förbereda och framföra ett tal offentligheten utifrån en given retorisk situation. Momentet behandlar också makt- och dominansförhållanden vid samtal och talande i skolan, särskilt hur förväntningar på sociala kategoriseringar som ålder, kön och etnicitet kommer till uttryck och förhandlas fram i skolsamtal.

Moment 2. Svensk språkhistoria, 4,5 hp. (Swedish language history, 4,5 credits.)
I momentet studeras det svenska språkets historia i ett didaktiskt perspektiv. De nordiska språkens historiska framväxt och släktskap studeras. Det svenska språkets historia studeras med fokus på släktskapsförhållanden, språkförändringar och standardiseringsprocesser. Skilda teoretiska förklaringsmodeller till språkliga förändringsprocesser diskuteras. Svenska dialekter behandlas ur ett historiskt perspektiv som exempel på den talade svenskans regionala variation. Det svenska skriftspråkets standardisering bildar utgångspunkt för behandlingen av språkliga standardiseringsprocesser. Historiska samband mellan språk, makt och identitet problematiseras, till exempel det offentliga samtalets framväxt och dess demokratisering utifrån ett didaktiskt perspektiv.

Moment 3. Språken i Norden, 4,5 hp. (Languages in the Nordic countries, 4,5 credits)
I momentet studeras den språkliga mångfalden i Norden men med tonvikt på danska och norska. Grundläggande kunskaper ges om danska och norska språkdrag på uttals- skrift- och grammatisk nivå, samt att särarten hos Nordens övriga språk berörs. Språken behandlas komparativt så att likheter och skillnader mellan språken i nutid och dåtid belyses. Didaktisk uppgift utförs med läsårs- och lektionsplanering inom grannspråksundervisning. De språkpolitiska förhållandena i Norden beskrivs utifrån aktuell lagstiftning, vilken också granskas kritiskt ur skilda aktörers perspektiv.

Behörighet

Minst 22,5 hp godkända från kursen Svenska språket GR (A), Svenska för ämneslärare 1 och minst 22,5 hp godkända från kursen Litteraturvetenskap GR (A), Svenska för ämneslärare 2.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, gruppövningar och seminarier. Deltagande vid seminarieövningar och redovisningar är obligatorisk.

Examination

1100: Tal och samtal i skola och samhälle, 6 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2100: Svensk språkhistoria, 4,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

3100: Språken i Norden, 4,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

Moment 1, Tal och samtal i skola och samhälle, 6 hp, examineras genom ett seminarium, ett individuellt muntligt anförande med ämnesdidaktiskt innehåll samt en skriftlig rapport om interaktion i skolsamtal.


Moment 2, Svensk språkhistoria, 4,5 hp, examineras genom en textanalys som ventileras vid ett seminarium samt en skriftlig salstentamen.


Moment 3, Språken i Norden, 4,5 hp, examineras genom en momentplanering och en skriftlig salstentamen.


Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.


Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.


Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med SV042G, Svenska språket GR (C), Svenska för ämneslärare 3, 15 hp.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Axelsson, Ulrika
  • Titel: Talängslan. Förstå, utmana och förändra.
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Engblom, Charlotte
  • Titel: Samtal, identiteter och positionering. Ungdomars interaktion i en mångkulturell miljö
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Stockholms universitet
  • Kommentar: Digital resurs. Kapitel 2, 9 och 10 läses
  • Författare/red: Hellspong, Lennart
  • Titel: Konsten att tala. Handbok i praktisk retorik
  • Upplaga: 2011 (3 rev. uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Kärnebro, Katarina
  • Titel: Plugga stenhårt eller vara rolig? Normer om språk, kön och skolarbete i identitetsskapande språkpraktiker på fordonsprogrammet
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Umeå universitet
  • Kommentar: Digital resurs. Kapitel 2, 6 och 9 läses
  • Författare/red: Lindberg, Inger
  • Titel: Samtal och interaktion i ett andraspråksperspektiv. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.). Svenska som andraspråk - forskning, undervisning och samhälle
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kapitel 17
  • Författare/red: Norrby, Catrin
  • Titel: Samtalsanalys. Så gör vi när vi pratar med varandra
  • Upplaga: 2014 (3 rev. uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare: Norrby, Catrin & Nilsson, Jenny
  • Artikeltitel: Hej, hej, hemskt mycket hej 2.0
  • Tidskrift: 2017
  • År/Volym/nr/sidor: Svenskans beskrivning 35
  • Kommentar: Digital resurs. S. 229-242
  • Författare: Nyroos, Lina, Josserand, Jérome Frédéric & Norén, Coco
  • Artikeltitel: "Plenum är som twitter." Svenska deltagares syn på inlägg i Europaparlamentet
  • Tidskrift: 2013
  • År/Volym/nr/sidor: Språk och stil 23
  • Kommentar: Digital resurs. S. 233-238
  • Författare/red: Palmér, Anne
  • Titel: Muntligt i klassrummet. Om tal, samtal och bedömning
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Söderlund, Hanna
  • Titel: "Jättekul att det är så många tjejer här ikväll". En interaktionell studie om humor och kön i tv-programmet parlamentet
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Umeå universitet
  • Kommentar: Digital resurs. Kapitel 2 och 6 läses
  • Författare/red: Wirdenäs, Karolina
  • Titel: Samtal och samtalsforskning. I: Sundgren, Eva (red.): Sociolingvistik
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: S. 199-235
Moment 2
  • Kommentar: Textkompendium med ett urval texter från olika epoker tillhandahålls av institutionen.
  • Författare/red: Dahl, Östen m.fl.
  • Titel: Sveriges nationalatlas. Språken i Sverige.
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Norstedt, Kungl. Vitterhets-, historie och antikvitetsakademien
  • Kommentar: Digital resurs
  • Författare/red: Edlund, Ann-Catrine
  • Titel: Människor som skriver. Sociala medier i Sverige 100 år före Facebook. I: Saga och sed 2019
  • Upplaga: 2020
  • Kommentar: Digital resurs. S. 89-140
  • Författare/red: Haugen, Susanne
  • Titel: Fornsvensk grammatiknyckel
  • Upplaga: 2011
  • Kommentar: Tillhandahålles genom Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap
  • Författare/red: Johansson, Lars-Erik
  • Titel: Externa faktorer som orsak till språkförändring. I: Studier I Svenska Språkets Historia 11. Förhandlingar vid Elfte sammankomsten för svenska språkets historia i Uppsala 23-24 april 2010
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Kung. Gustav Adolfs Akademien
  • Kommentar: S. 169-177
  • Författare/red: Moberg, Lena & Westman, Margareta
  • Titel: Svenskan i tusen år. Glimtar ur svenska språkets utveckling
  • Upplaga: 2013, 2 rev. uppl.
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar
  • Författare/red: Pettersson, Gertrud
  • Titel: Svenska språket under sjuhundra år. En historia om svenskan och dess utforskande
  • Upplaga: 2005, 2 rev. uppl.
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Teleman, Ulf
  • Titel: Tradis och funkis. Svensk språkvård och språkpolitik efter 1800
  • Upplaga: 2013, 3 rev. uppl.
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar
Moment 3
  • Kommentar: Tillkommer - läsning av ett skönlitterärt verk på vardera: - danska - bokmål - nynorska
  • Författare/red: Bacquin, Mari & Zola Christensen, Robert
  • Titel: Dansk og svensk - fra nabosprog til fremmedsprog? I: Språk i Norden
  • Upplaga: 2013
  • Kommentar: Digital resurs. S. 67-82
  • Författare/red: Ekberg, Lena
  • Titel: Flerspråkigheten och den nordiska språkgemenskapen. I: Språk i Norden
  • Upplaga: 2015
  • Kommentar: Digital resurs. S. 9-22
  • Författare/red: Fjeldstad, Anton & Hervold, Kari
  • Titel: Norsk for svensker
  • Upplaga: 1989
  • Kommentar: Digital resurs
  • Författare/red: Josephson, Olle
  • Titel: Tankarna bakom Deklaration om nordisk språkpolitik. I: Språk i Norden.
  • Upplaga: 2015
  • Kommentar: Digital resurs. S. 85-96
  • Författare: Linnér, Margareta
  • Artikeltitel: Lust att lära – även grannspråk
  • Tidskrift: 2004/Nr. 29
  • År/Volym/nr/sidor: Sprogforum
  • Kommentar: Digital resurs
  • Författare/red: Madsen, Lis
  • Titel: Nabosprog i undervisningen
  • Upplaga: 2015
  • Kommentar: Digital resurs
  • Författare/red: Nordiska ministerrådet
  • Titel: Deklaration om nordisk språkpolitik
  • Upplaga: 2007
  • Kommentar: Digital resurs. S. 79-85
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Grannspråk. Lektionsförslag i danska och norska
  • Upplaga: 2011
  • Kommentar: Digital resurs
  • Författare/red: Sletten, Iben Stampe (red.)
  • Titel: Nordens språk med rötter och fötter
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Nordiska ministerrådet
  • Kommentar: Digital resurs
  • Författare/red: Zola Christensen, Robert
  • Titel: Dansk - nabosprog og fremmedsprog
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar

Handböcker som används på samtliga moment: Ask, Sofia, 2012: Språkämnet svenska. Ämnesdidaktik för ämneslärare. Lund: Studentlitteratur. Dysthe, Olga, m.fl., 2011: Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur. Karlsson, Ola (red.) & Språkrådet, 2017: Svenska skrivregler. (Fjärde upplagan. ed., Språkrådets skrifter 22.) Stockholm: Liber. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Senaste upplagan). Skolverket. www.skolverket.se Läroplan för gymnasieskolan (Senaste upplagan). Skolverket. www.skolverket.se Svenska akademiens ordböcker: Svenska akademiens ordlista (SAOL); Svensk ordbok (SO); Svenska akademiens ordbok (SAOB). www.svenska.se Svenska språknämnden, 2003: Svenskt språkbruk. Ordbok över konstruktioner och fraser. Stockholm: Norstedts ordbok.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15