Svenska språket GR (A), Svenska för grundlärare I, 4-6, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Svenska för grundlärare I, 4-6, 7,5 hp
Swedish Language BA (A), Swedish I for Primary School Teacher, Year 4–6, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SV052G
- Ämne huvudområde: Svenska språket
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Humanistiska området 100%
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2024-08-21
- Giltig fr.o.m: 2025-09-01
Syfte
Kursen syftar till att ge studenterna kunskaper om läs- och skrivutveckling i skolåren 4-6 och ämnesdidaktiska färdigheter i kartläggning av barns läs- och skrivutveckling samt i olika metoder och arbetssätt i relation till skolans styrdokument och alla elevers lärande och utveckling. Svenska språkets uttals- och ordnivå diskuteras i förhållande till barns lexikala respektive grammatiska språkutveckling. Kursen syftar också till att ge studenten förutsättningar att utveckla sitt eget skrivande, såväl akademiskt som yrkesmässigt.
Lärandemål
Den studerande ska efter genomgången kurs kunna
Kunskap och förståelse
- Redogöra för teorier om läs- och skrivutveckling
- Beskriva och diskutera språkutvecklande aktiviteter i klassrummet
- Identifiera, definiera och reflektera över fonologiska, morfologiska och semantiska grundbegrepp
- Redogöra översiktligt för svenskans fonologi i förhållande till barns talutveckling och svensk ortografi
- Redogöra översiktligt för svenskans morfologi i förhållande till barns lexikala och grammatiska språkutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv
- Visa grundläggande kunskaper om datainsamlingsmetoder
- Förstå användningen av AI-verktyg för skrivprocessen och språkgranskning
Färdighet och förmåga
- Granska och bearbeta informationsstruktur, disposition och språkriktighet i egna och andras texter
- Tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet, generella normer för akademiskt skrivande samt angivna normer för den aktuella texten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Jämföra, diskutera och värdera olika läs- och skrivutvecklingsmetoder
- Diskutera och problematisera barns läs- och skrivutveckling ur ett didaktiskt perspektiv med hänsyn till delarna som berör åk. 4-6 i grundskolans styrdokument
- Diskutera och reflektera över språkbeskrivning i ett skrivdidaktiskt perspektiv
- Beskriva och diskutera textriktighet och språkriktighet ur ett funktionellt och didaktiskt perspektiv
Innehåll
Under kursen behandlas teorier om och metoder för läs- och skrivutveckling för årskurserna 4-6. Teorier och metoder diskuteras i förhållande till grundskolans styrdokument. Olika sätt att arbeta språkstimulerande och språkutvecklande i klassrummet introduceras och diskuteras.
Kursen ger också fördjupade kunskaper om den fonologiska och morfologiska nivån inom svenska språket. Svenskans fonologi, morfologi och semantik beskrivs och analyseras i ett kontrastivt perspektiv och i relation till barns tal- och skriftspråksutveckling.
Under kursens gång ska studenterna också tillägna sig grundläggande kunskaper om svensk språk- och textriktighet för att kunna tillämpa dessa i akademiskt skrivande.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen på campus består av föreläsningar, seminarier och gruppaktiviteter. Två examinerande seminarier genomförs under de campusförlagda veckorna. Mellan de campusförlagda veckorna används lärplattformen Moodle för olika läraktiviteter som föreläsningar, redovisningar, diskussioner och övningar.
Examination
2301: Läs- och skrivutveckling, 3 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Rapport om läs- och skrivutveckling som ventileras vid ett seminarium.
2302: Morfologi och fonologi, 3 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Tentamen.
2303: Språkriktighet, textvård och skrivregler, 1 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Skriftlig uppgift med seminarium.
2304: Ordböcker, 0,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
PM.
Examinationsuppgifter kan komma att följas upp muntligt.
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det (Högskoleförordningen). Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med SV038G, Svenska språket GR (A), Svenska språket för grundlärare åk 4-6, 7,5 hp.
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: Språkriktighetsboken
- Upplaga: 2016, Andra upplagan
- Förlag: Malmö: NE förlag
- Kommentar: Läses enligt anvisningar
- Författare/red: Berg, Elisabet
- Titel: Läs- och skrivundervisning. Teori, trender och tradition
- Upplaga: 2011
- Kommentar: (250 s.)
- Författare/red: Blikstad-Balas, Marte
- Titel: Literacy i skolan
- Upplaga: 2018
- Förlag: Studentlitteratur: Lund
- Kommentar: Läses enligt anvisningar
- Författare/red: Bolander, Maria
- Titel: Funktionell svensk grammatik
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Stockholm: Liber
- Kommentar: Läses enligt anvisningar
- Författare/red: Bolander, Maria
- Titel: Funktionell svensk grammatik - Övningsbok
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Stockholm: Liber
- Kommentar: Läses enligt anvisningar
- Författare/red: Dysthe, Olga, m.fl.
- Titel: Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning
- Upplaga: 2011
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Författare/red: Ehrnlund, Ingrid & Ekerstedt, Anna
- Titel: Explicit undervisning för läs- och skrivutveckling (1. uppl. ed.)
- Upplaga: 2015
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Kommentar: (160 s.)
- Författare/red: Lagerholm, Per
- Titel: Språknormer och språkvärdering
- Upplaga: 2018
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i svenska – Grundskolan
- Upplaga: 2021
- Kommentar: Tillgängligt på nätet: www.skolverket.se
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i svenska som andraspråk – Grundskolan
- Upplaga: 2021
- Kommentar: Tillgängligt på nätet: www.skolverket.se
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Kursplaner i svenska och svenska som andraspråk
- Upplaga: 2022
- Kommentar: Tillgängligt på nätet: www.skolverket.se
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr11)
- Upplaga: 2017 (reviderad 2017)
- Webbadress: www.skolverket.se/
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Nya språket lyfter. Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1–6. Materialet är ett stöd för läraren att följa elevens språkutveckling
- Upplaga: 2020
- Kommentar: Tillgängligt på nätet: www.skolverket.se
- Författare/red: Strömquist, Siv
- Titel: Konsten att tala och skriva
- Upplaga: 2014
- Förlag: Malmö: Gleerups
Referenslitteratur: Svenska akademiens ordböcker: Svenska akademiens ordlista (SAOL); Svensk ordbok (SO); Svenska akademiens ordbok (SAOB). www.svenska.se Svenska skrivregler, utgivna av Svenska språknämnden (2017) Stockholm: Liber förlag.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket