Svenska som andraspråk GR (A), Språksociologi och flerspråkighet A3, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Svenska som andraspråk GR (A), Språksociologi och flerspråkighet A3, 7,5 hp
Swedish as a Second Language BA (A), Sociology of Language and Multilingualism A3, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SS019G
- Ämne huvudområde: Svenska som andraspråk
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: GXX - Kursen ligger på grundnivå. Kan ej klassificeras.
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2022-10-12
- Senast ändrad: 2023-02-14
- Giltig fr.o.m: 2023-06-01
Syfte
Kursen har en huvudsaklig inriktning mot språksociologiska aspekter på flerspråkighet samt kultur och migration. Den ingår i en serie 7,5-högskolepoängskurser där de övriga delarna består av : A1 med inriktning på ämnet svenska som andraspråk i skolan och svenska språkets fonologi, A2 med inriktning mot det svenska språkets struktur ur ett andraspråksperspektiv och A4 med inriktning mot andraspråksinlärning och flerspråkighet.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera, definiera och tillämpa språksociologiska grundbegrepp,
- redogöra för olika sidor av samband mellan språk och samhälle,
- redogöra för och diskutera samband mellan språk och identitet
Färdighet och förmåga
- tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet samt angivna normer för akademiskt skrivande,
- muntligt redogöra för och reflektera över kunskapsstoffet på ett tydligt och begripligt sätt med hänsyn till syfte, mottagare och situation
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera kring innebörden i begreppen kultur och migration,
- diskutera och reflektera kring attityder till språkliga varieteter och hur de påverkar sistuationen i det flerspråkiga samhället.
Innehåll
Kursen har en huvudsaklig inriktning mot språksociologi med tonvikt på flerspråkighet och andraspråkstalares situation i ett nytt hemland. Begrepp som kultur, identitet och migration problematiseras under kursens gång. Invandringens historia i Sverige och svensk migrationspolitik belyses också.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Obligatorisk närvaro vid examinerande seminarier.
Examination
M100: Språksociologi och flerspråkighet, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Examination sker genom examinerande skriftliga och muntliga uppgifter samt aktivt deltagande vid seminarier.
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två (2) ytterligare prov inom loppet av ett (1) år. Dessa provtillfällen ska grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det. Ansökan om att få en ny examinator utsedd ska vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursen kan inte ingå i samma examen som:
SS003G, Svenska som andraspråk GR (A), Kultur och migration A3, 7,5 hp
SS012G, Svenska som andraspråk GR (A), Kultur och migration A3, 7,5 hp
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Axelsson, Monika
Titel: Flerspråkighet och lärande
Upplaga: 2013
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle, s. 547 - 577.
Författare/red: Axelsson, Monika; Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.)
Titel: Flerspråkighet - en forskningsöversikt (Vetenskapsrådets rapportserie, 5:12)
Upplaga: 2012
Förlag: Vetenskapsrådet
Kommentar: Digital resurs.
Författare/red: Bakhtiari, Marjaneh
Titel: Kalla det vad fan du vill
Upplaga: 2005
Förlag: Ordfront
Kommentar: Finns som pocket.
Författare/red: Bijvoet, Ellen & Fraurud, Kari
Titel: "Rinkebysvenska" och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige
Upplaga: 2013
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle, s. 369 - 396.
Författare/red: Ganuza, Natalia & Hedman, Christina
Artikeltitel: Modersmålsundervisning, läsförståelse och betyg : Modersmålsundervisningens roll för elevers skolresultat
År/Volym/nr/sidor: 2018 / Vol. 13 / Nr. 1. / s. 4-22.
Tidskrift: Ingår i "Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning"
Författare/red: Hylland Eriksen, Thomas
Titel: Etnicitet och nationalism
Upplaga: 2006
Förlag: Nya Doxa
Kommentar: Kapitel 1, 2, 4, 6 och 7.
Författare/red: Håkansson, Gisela
Titel: Tvåspråkighet hos barn i Sverige
Upplaga: 2019
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: Valda delar om ca 150 sidor, enligt lärares anvisningar.
Författare/red: Mahmood, Qaisar
Titel: Jakten på svenskheten
Upplaga: 2012
Förlag: Natur och Kultur
Kommentar: Finns som pocket.
Författare/red: Runfors, Ann
Artikeltitel: Modersmålssvenskar och vi andra: Ungas språk och identifikation i ljuset av nynationalism
År/Volym/nr/sidor: 2009 / Vol. 18 / Nr. 2. / s. 105–126.
Tidskrift: Utbildning och demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik
Författare/red: Skolverket
Titel: Greppa flerspråkigheten!
Upplaga: 2018
Kommentar: Digital resurs.
Författare/red: Skolverket
Titel: Greppa språket! Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
Upplaga: 2012
Kommentar: Digital resurs.
Författare/red: Skolverket
Titel: Kursplan för svenska
Upplaga: 2022
Kommentar: Digital resurs.
Författare/red: Skolverket
Titel: Kursplan för svenska som andraspråk
Upplaga: 2022
Kommentar: Digital resurs.
Författare/red: Sundgren, Eva (red.)
Titel: Sociolingvistik
Upplaga: 2013 (2:a uppl.)
Förlag: Liber
Kommentar: Valda delar om ca 150 sidor, enligt lärares anvisningar.
Aktuella artiklar tillkommer.