Sociologi AV, Sociologisk etnografi, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Sociologi AV, Sociologisk etnografi, 15 hp
Sociology MA, Sociological Ethnography, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SO026A
  • Ämne huvudområde: Sociologi
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2024-09-13
  • Giltig fr.o.m: 2025-01-20

Syfte

Kursen syftar till att utveckla och fördjupa studentens kunskap om och förmåga att självständigt genomföra sociologisk kvalitativ forskning, med utgångspunkt i metoder som används i olika typer av etnografiska studier.

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Visa förståelse för de huvudsakliga delarna i en etnografisk forskningsprocess, från formulering av vetenskapligt problem, syfte och frågeställning till att arbeta med olika slags materialinsamling och att framställa dessa forskningsresultat i en akademisk text.
  • Visa fördjupade metodkunskaper och reflexivt kunna diskutera styrkor och svagheter i olika typer av kvalitativa studier avseende såväl materialinsamling som analysmetod.
  • Visa sådan kunskap om kvalitativa metoder som krävs för att självständigt genomföra en sociologisk studie inom ramen för en magisterutbildning.

Färdigheter och förmåga

  • Visa fördjupad förmåga att designa studier och genomföra analyser av olika typer av kvalitativa material som är sociologiskt relevanta.
  • Självständigt kunna värdera och motivera valet och kombinationen av olika kvalitativa metoder utifrån ett vetenskapligt problem och syfte för en sociologisk studie.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Självständigt och kritiskt bedöma och diskutera den sociologiska och metodologiska kvaliteten i forskning baserad på kvalitativa metoder.
  • Självständigt och kritiska kunna bedöma betydelsen av olika vetenskapsteoretiska och metodologiska val i formuleringen av kvalitativa sociologiska studier.
  • Självständigt och kritiskt identifiera och bedöma forskningsetiska problem i kvalitativ sociologisk forskning samt tillämpa strategier för att minimera och förhindra dessa etiska problem.
  • Kritiskt kunna reflektera över forskarens positionalitet i olika typer av kvalitaitva studier.

Innehåll

Kursen är uppdelad i två moment: 1) Etnografiska metoder och 2) Samtida kvalitativ sociologisk forskning.

Under moment ett presenteras och diskuteras de vetenskapsteoretiska utgångspunkterna för kvalitativa forskningsmetoder som används inom etnografisk studier, frågor om forskningsetik och möjliga tillämpningar av olika kvalitativa metoder. Dessa metoder inkluderar intervjuer, olika typer av observationer och textanalyser. Inom ramen för kursen behandlas också vilka för- och nackdelar som finns med dessa metoder. Vidare behandlas frågor som rör problemformulering, samt formulering av syfte och frågeställning i en studie. Kursen behandlar i denna del även metodologiska diskussioner inom kvalitativ forskning, som forskarens positionalitet och och känslors betydelse. Här diskuteras också etiska frågor och dilemman som kan uppstå i kvalitativa studier.

Under moment två behandlas samtida kvalitativ sociologisk forskning. Studenten arbetar här med sentida sociologisk forskning och fokuserar särskilt på tillämpningen och genomförandet av studierna, samt metodologiska aspekter.

Momentet och kursen avslutas med att studenten utvecklar en egen forskningsdesign för en tilltänkt sociologisk studie och där diskuterar metodologiska och etiska frågor som forskningsdesignen väcker tillsammans med lärare och andra studenter på kursen.

Behörighet

Kandidatexamen med 180 hp (med 90 hp GR (A,B,C) i huvudområdena sociologi eller genusvetenskap.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och arbetsdagar med grupparbeten.

Examination

1000: Seminarium, 3 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

1100: PM, 9 hp
Betygsskala: Tregradig skala

1200: Grupparbete, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

1300: Muntlig gruppredovisning, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

1400: Muntlig och skriftlig presentation, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.


Examination och betygsättning baseras på studenternas prestationer inom följande områden: muntliga presentationer; korta skriftliga inlämningsuppgifter; aktivt deltagande i grupparbeten, seminarier och föreläsningar och en slutlig skriftlig uppgift.


För att få betyget Godkänd (G) krävs att studenten: 



  1. deltar aktivt i alla obligatoriska sammankomster och 2) får betyget Godkänd på den slutliga skriftliga uppgiften. 



    För att få betyget Väl Godkänd (VG) krävs att studenten:

  2. deltar aktivt i alla obligatoriska sammankomster och 2) får betyget Väl Godkänd (VG) på den slutliga skriftliga uppgiften. 



    Om en student misslyckas med att lämna in en uppgift i tid och/eller är frånvarande från en obligatorisk sammankomst måste hen lämna in en ersättningsuppgift utöver den ordinarie seminarieuppgiften.



    Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.



    Mittuniversitetet ser allvarligt på fusk och plagiat och disciplinära åtgärder tas mot studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning under en begränsad tid.


Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Ahlstedt, Sara
Titel: Doing ‘Feelwork': Reflections on Whiteness and Methodological Challenges in Research on Queer Partner Migration
Upplaga: 2015
Förlag: Routledge
Kommentar: s. 187-203 i Affectivity and Race: Studies from Nordic Contexts (Red.) Rikke Andreassen & Kathrine Vitus.

Författare/red: Eldén, Sara
Titel: Forskningsetik: Vägval i samhällsvetenskapliga studier
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Fejes, Andreas 
Titel: Handbok i kvalitativ analys
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber

Författare/red: Gobo, Giampietro & Molle, Andrea 
Titel: Doing Ethnography
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Sage

Författare/red: Goffman, Alice
Titel: On the run
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: University of Chicago Press

Författare/red: Knowles, Caroline 
Artikeltitel: Handling your baggage in the field
År/Volym/nr/sidor: 2006/9/5/393-404
Tidskrift: International Journal of Social Research Methodology

Författare/red: Marander-Eklund, Lena (red.)
Titel: Känslornas koreografi – reflektion kring känsla och förståelse i kulturforskning.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Gidlunds

Författare/red: Ng, Isabella
Artikeltitel: To whom does my voice belong? (Re)negotiating multiple identities as a female ethnographer in two Hong Kong rural villages
År/Volym/nr/sidor: 2011/15/3/437-456
Tidskrift: Gender,Technology and Development

Författare/red: Rennstam, Jens & Wästerfors, David
Titel: Från stoff till studie: Om analysarbete i kvalitativ forskning
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Sohl, Lena 
Artikeltitel: Feel-bad moments: Unpacking the complexity of class, gender and whiteness when studying ‘up’
År/Volym/nr/sidor: 2018/25/4/470-483
Tidskrift: European Journal of Women’s Studies

Författare/red: Wodak, Ruth Emily, Meyer, Michael (Red.)
Titel: Methods of critical discourse studies
Upplaga: Tredje upplagan
Förlag: London: Sage
Webbadress: https://www.researchgate.net/publication/284725923_Methods_of_Critical_Discourse_Studies_3rd_edition

Referenslitteratur/Valbar litteratur

Författare/red: Allelin, Majsa
Titel: Skola för lönsamhet. Om elevers marknadsanpassade villkor och vardag
Upplaga: 2020
Förlag: Arkiv förlag

Författare/red: Eriksson, Madeleine
Titel: (Re)producing a periphery popular representations of the Swedish North
Upplaga: 2010
Förlag: Umeå Universitet

Författare/red: Fürst, Henrik
Titel: Selected or rejected? : assessing aspiring writers' attempts to achieve publication
Upplaga: 2017
Förlag: Acta Universitatis Upsaliensis

Författare/red: Larsson, Emelie
Titel: Risky distances. Peripheralisation and normalisation in the case of a maternity ward closure in Sweden
Upplaga: 2021
Förlag: Mittuniversitet

Författare/red: Le Grand, Elias
Titel: Class, Place and Identity in a Satellite Town
Upplaga: 2010
Förlag: Acta Universitatis Upsaliensis

Författare/red: Rydström, Klara 
Titel: Unpacking Online Retailing: The Organization of Warehouse Work and Inequality
Upplaga: 2024
Förlag: Luleå University Press

Författare/red: Svensson, Mikael
Titel: Hur klass gör skillnad: klasspositionens betydelse för rasistiska och negativt särskiljande praktiker
Upplaga: 2019
Förlag: Uppsala universitet

Kommentar till litteraturlistan: Avhandlingarna under rubriken referenslitteratur är valbara inom ramen för kursen.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15