Kommunikations- och PR-programmet, 180 hp

Versioner:
Gå till programmet

Utbildningsplan för:
Kommunikations- och PR-programmet, 180 hp
Communications and Public Relations Programme, 180 credits

Allmänna data om programmet

  • Programkod: SKOPG
  • Tillträdesnivå: Grundnivå
  • Diarienummer: 2007/132
  • Högskolepoäng: 180
  • Ansvarig institution: Kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem
  • Fastställd: 2025-02-26
  • Giltig fr.o.m: 2025-09-01

Syfte

Syftet är att studenten ska tillägna sig en god teoretisk bas och praktisk förmåga för framtida arbete och/eller forskning inom analys, planering, genomförande och utvärdering av kommunikativa insatser. Forskningsfrågor relevanta för kommunikationsbranschen kopplas till teoretiska och yrkesrelaterade kurser för ett tydligt branschfokus.

Lärandemål

HÖGSKOLEFÖRORDNINGENS MÅL

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

LÄRANDEMÅL FÖR KOMMUNIKATIONS- OCH PR-PROGRAMMET


**Kunskap och förståelse**

Efter avslutad utbildning ska studenten:
- kunna beskriva och urskilja olika inriktningar inom ämnet medie- och kommunikationsvetenskap,

- kunna beskriva och värdera centrala teorier inom strategisk kommunikation, organisationskommunikation och marknadskommunikation,

- kunna beskriva och värdera grundläggande regler och strategier inom praktiskt kommunikationsarbete,

- kunna beskriva den svenska kommunikationsbranschen ur ett historiskt och nutida perspektiv,

- kunna konstruera egna och kritiskt granska andras vetenskapliga arbeten.

**Färdighet och förmåga **
Efter avslutad utbildning ska studenten:

- kunna identifiera, planera och utvärdera strategiska kommunikationsinsatser med utgångspunkt i problemställning, syfte, målgrupp samt utifrån olika kommunikativa uttrycksformer,

- kunna identifiera och lösa olika typer av kommunikativa problem,

- kunna uttrycka sig i skrift i olika kommunikativa situationer,

- kunna använda relevanta verktyg inom praktiskt kommunikationsarbete, inklusive för omvärldsanalys, visuell framställning och produktion av kommunikativa styrdokument.

**Värderingsförmåga och förhållningssätt **

Efter avslutad utbildning ska studenten:

- kunna reflektera över och kritiskt granska olika kommunikationsstrategier ur ett vetenskapligt, samhälleligt och etiskt perspektiv,

- kunna analysera och värdera kommunikationens roll i demokratiska processer och samhället i stort,

- kunna förhålla sig till och tillämpa vetenskapliga och etiska principer inom kommunikationsområdet.

Innehåll

Under studietiden kan kursernas namn, innehåll, nivå, poängfördelning och placering i tiden genomgå förändringar.

MEDIE- OCH KOMMUNIKATIONSVETENSKAP GR (A): 52,5 hp
Introduktion till medie- och kommunikationsvetenskap, 7,5 hp
Strategisk kommunikation A, 7,5 hp
Marknadskommunikation, 7,5 hp
Organisation, kommunikation och ledarskap, 7,5 hp
Kommunikationsjuridik och yrkesetik, 7,5 hp
Praktiskt kommunikationsarbete, 15 hp

MEDIE- OCH KOMMUNIKATIONSVETENSKAP GR (B): 67,5 hp
Opinionsbildning, påverkan och demokrati, 7,5 hp
Vetenskaplig metod B, 7,5 hp
Vetenskaplig uppsats B, 7,5 hp
Strategisk kommunikation B, 7,5 hp
Arbetsplatsförlagt projekt, 15 hp
Projekt och ledarskap, 7,5 hp
Digital kommunikation, 7,5 hp
Omvärlds- och samhällsanalys, 7,5 hp

MEDIE- OCH KOMMUNIKATIONSVETENSKAP GR (C): 60 hp
Kommunikationsteori C, 7,5 hp
Vetenskaplig metod C, 7,5 hp
Examensarbete, 15 hp
Strategisk kommunikation C, 7,5 hp
Professionell kommunikation och strategisk ledning, 7,5 hp
Strategiskt kommunikationsprojekt, 15 hp

Behörighet

Grundläggande behörighet + Engelska 6, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Programbeskrivning

Kommunikations- och PR-programmet är en treårig utbildning inom huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap. Utbildningen förbereder för yrkesverksamhet eller fortsatta studier och innehåller såväl teoretiska som tillämpade kurser inom ämnesområdet.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Spärrar i utbildningen

Särskilda förkunskaper för kurs inom programmet anges i respektive kursplan.

Undervisning och examination

Undervisnings- och examinationsformer framgår av respektive kursplan.

Examensbenämning

Kandidatexamen

Kandidatexamen med huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap

som översätts till

Degree of Bachelor of Arts with a major in Media and Communication Science

Övrig information

Studenten har vissa möjligheter att välja fördjupningsområde.

Undervisningen är i huvudsak förlagd till Campus Sundsvall och bedrivs på heltid.

Studenten kan under sista läsåret även söka utlandsstudier.

Sidan uppdaterades 2024-08-15