Samhällskunskap GR (A), Samhällskunskap och geografi. Grundlärare, förskoleklass - åk 3, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Samhällskunskap GR (A), Samhällskunskap och geografi. Grundlärare, förskoleklass - åk 3, 7,5 hp
Civic BA (A), Civic and Geography, Primary School Teacher in Pre-school Class and Year 1-3, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SH029G
- Ämne huvudområde: Samhällskunskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2024-08-29
- Giltig fr.o.m: 2025-01-20
Syfte
Kursens syfte är att ge kunskaper och didaktiska verktyg för undervisning i samhällskunskap och geografi i förskoleklass och åk 1-3 genom att anlägga en bred samhällsvetenskaplig ansats och ett helhetsperspektiv på samspelet mellan människan, samhället och miljön.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande i samhällskunskap:
- visa förmåga att förstå och diskutera samhällets sociala skiktning
- visa kunskap om innebörden i den svenska demokratin och skolans demokratiska uppdrag
- visa kunskap om det politiska systemet i Sverige
- visa förmåga att utgående från skolans styrdokument kunna tillämpa ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper i samhällskunskap i en undervisningssituation.
Efter genomgången kurs ska den studerande i geografi:
- visa kunskap om centrala begrepp inom geografi
- visa kunskap om resurser och dess förekomst på olika skalnivåer, samt diskutera betydelsen av mark- och vattenresurser för människor och bebyggelse samt förstå konsekvenser av resursutnyttjande på miljön
- visa kunskap om fysiska representationer av omvärlden, kartor och rumsliga begrepp
-kunna redovisa orsaker till migration och konsekvenser av människors förflyttningar i rummet
- visa förmåga att utgående från skolans styrdokument kunna tillämpa ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper, inklusive metodik, i geografi för förskoleklass och åk 1-3.
Efter genomgången kurs ska den studerande också:
- Visa grundläggande kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten
Innehåll
Kursdelen i Samhällskunskap behandlar samhälle och demokrati i ett nationellt perspektiv och skolämnets samhällskunskaps inriktning mot demokrati och mänskliga rättigheter. Vidare behandlas det politiska systemets funktion i Sverige samt förekommande sociala skiktningsmönster i samhället.
Kursdelen med Geografi ger en grundläggande förståelse för de processer som genom samspel och påverkan har format landskapet. Grundläggande kunskaper i geografins begrepp samt kartografi beskrivs och analyseras. De geografiska förutsättningarna för mänskliga verksamheter som rör livsmiljöer, naturresurser, natur- och kulturlandskap och befolkningsförändringar studeras. Särskilt betonas samspelet mellan människan, samhället och miljön ur ett helhetsperspektiv med vikt på hållbarhetsfrågor.
Studenten övas i att använda, utifrån ämnesdidaktiska perspektiv, för skolsituationen relevanta kunskaper om samhällskunskap och geografi. Undervisningen länkas till aktuella forsknings- och utvecklingsarbeten vad avser ämnesteori och ämnesdidaktik.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och grupp eller individuella övningar samt fältstudier. Grupparbeten, redovisningar och diskussioner utifrån olika teman är återkommande inslag. Obligatorisk närvaro krävs vid examinerande tillfällen.
Examination
2101: Skriftlig PM i Samhällskunskap, 3,8 hp
Betygsskala: Tregradig skala
2102: Skriftlig examination, Geografi, 3,7 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Tillkommer ej poängsatta examinationer.
Examination i samhällskunskap sker genom litteraturseminarium, redovisning av gruppuppgift samt individuellt skriftligt PM. Examination i geografi sker genom diskussionsuppgift, redovisning gruppuppgift och skriftlig tentamen. Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursen ingår i programmet Grundlärare med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolan årskurs 1-3.
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod SH017G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Bäck H, Larsson T, Erlingsson G
Titel: Den svenska politiken (bok med eLabb): Strukturer, processer och resultat
Upplaga: 2015
Förlag: Liber
Kommentar: Valda delar
Författare/red: Edling, Christofer & Liljeros, Fredrik, (red.)
Titel: Ett delat samhälle: makt, intersektionalitet och social skiktning
Upplaga: 2022
Förlag: Stockholm: Liber
Författare/red: Ekendahl Ingegerd, Nohagen Lars, Sandahl Johan
Titel: Undervisa i samhällskunskap – en ämnesdidaktisk introduktion.
Upplaga: 2015
Förlag: Liber
Författare/red: Sanderoth, Ingrid, Werner, Margit & Båth, Sten
Titel: Plats - identitet - lärande: närområden och känsla av sammanhang
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Skolverket
Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i samhällskunskap
Upplaga: Senaste upplagan
Webbadress:https://www.skolverket.se/publikationsserier/kommentarmaterial
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Upplaga: 2022
Webbadress:https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2022/laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet---lgr22
Författare/red: Östman, Peter, Gardestrand Bengtsson, Mikael
Titel: Geografi 1 och 2: människan, resurserna, miljön, hållbar utveckling
Upplaga: Senaste upplaga
Förlag: Liber, Stockholm
Kommentar: Finns som e-bok
Referenslitteratur
Titel: Sveriges nationalatlas (SNA)
Kommentar: Främst band ”Sveriges geografi” samt ”Berg och Jord”
Författare/red: Elg, Margareta & Börjesson, Kjell. (red.)
Titel: Libers Atlas för gymnasiet
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber
Kommentar: En motsvarande atlas kan också användas.
Författare/red: Anna-Lena Lilliestam, Olof Franck, Sara Blanck, Carina Holmqvist Lidh, Anna Pettersson
Titel: SO för lärare 1-3
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Gleerups, Malmö
Vetenskapliga artiklar tillkommer, samt kan ytterligare litteratur och material tillkomma.