Samhällskunskap GR (C), Samhällskunskap 61-90, 30 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Samhällskunskap GR (C), Samhällskunskap 61-90, 30 hp
Civics BA (C), 61-90, 30 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SH027G
- Ämne huvudområde: Samhällskunskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2020-03-30
- Senast ändrad: 2023-05-31
- Giltig fr.o.m: 2023-08-15
Syfte
Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper inom demokrati och medborgarskap och didaktiska verktyg för undervisning om detta.
Kursen syftar vidare till att ge kunskap om vetenskaplig metod och en fördjupad insikt om samhällskunskapens teoretiska och ämnesmässiga kärna i form av att de studerande ska författa ett självständigt arbete inom området samhällskunskap och samhällskunskapens ämnesdidaktik samt försvara denna uppsats vid ett offentligt seminarium. Därigenom ges förmåga till självständiga och kritiska bedömningar samt till att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- visa förmåga att tillämpa ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper inom området samhällskunskap.
Moment ett:
- visa förmåga att analysera relationen demokrati och medborgarskap
- visa kunskap om medborgarskapets olika dimensioner
- visa fördjupad kunskap om och förmåga att självständigt analysera demokratins möjligheter och problem
- visa färdighet att arbeta med demokratibegreppet i undervisning
Moment två:
- visa kunskap om och förmåga att utifrån ett kritiskt förhållningssätt motivera val av forskningsmetod i relation till en vald frågeställning
-visa kunskap om vetenskapliga förhållningssätt och om såväl kvantitativa som kvalitativa metoder
Moment tre:
- visa förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar
- visa förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå
- visa förmåga att självständigt kunna identifiera och formulera frågeställningar samt kunna planera och med adekvata metoder genomföra forskningsuppgifter inom givna tidsramar
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart kunna redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper
Innehåll
Kursen består av tre delmoment med följande innehåll och omfattning:
Moment 1: Demokrati och medborgarskap, 7,5hp.
I momentet behandlas demokrati och medborgarskap i relation till skola och samhälle.
Moment 2: Vetenskapliga metoder, 7,5 hp.
I momentet behandlas vetenskapliga förhållningssätt och samhällsvetenskaplig metod.
Delmoment 3: Självständigt arbete, 15 hp.
Behörighet
Grundläggande behörighet + Engelska 6, Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2 samt avklarade studier omfattande 30 hp från Samhällskunskap GR (A) och minst 22,5 hp från Samhällskunskap GR (B) eller motsvarande.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Dessutom kan fältstudier ingå i kursen.
Examination
2001: Delmoment 1: Demokrati och medborgarskap; tentamen, Webbtentamen, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2002: Delmoment 1: Demokrati och medborgarskap; Fältarbete, Seminarium, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2003: Delmoment I, Demokrati och medborgarskap; Enskilt PM, Inlämningsuppgift, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2004: Delmoment 2, Vetenskapliga metoder; tentamen, Webbtentamen, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2005: Delmoment 2, Vetenskapliga metoder; enskilt PM, Inlämningsuppgift, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2006: Vetenskapliga metoder: Forskningsplan, Inlämningsuppgift, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2007: Självständigt arbete, skriftligt arbete, seminarium, 15 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Examination sker dels genom seminarier, dels genom skriftliga och muntliga uppgifter samt tentamina. Samtliga examinerande moment på kursen är obligatoriska. Eventuella övriga obligatorium bestäms vid starten av respektive moment.
Examinationen kan ske löpande under momenten eller i slutet av desamma.
Det självständiga arbetet examineras vid ett seminarium. Vid detta skall studenten försvara sitt eget självständiga arbete samt opponera på ett annat arbete.
Om student har ett intyg från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursenslärandemål.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen.
Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod SH010G
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment: 1
Författare/red: Dahl, Robert
Titel: On Democracy (second edition)
Upplaga: 2021
Förlag: London: Yale University Press
Författare/red: Faulks, Keith
Titel: Citizenship
Upplaga: 2013
Förlag: London: Routledge
Kommentar: (E-book)
Författare/red: Jonasson Ring, Emmy
Titel: Samhällskunskap i ett föränderligt samhälle. Medborgarkompetenser och didaktiska utmaningar
Upplaga: 2015
Förlag: Karlstad: Karlstad University Press
Webbadress: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:805838/FULLTEXT01.pdf
Författare/red: Kiess, Johannes
Artikeltitel: ”Learning by doing: The impact of experiencing democracy in education on political trust and participation”
År/Volym/nr/sidor: 2022, 42(1), 75-94
Tidskrift: Politics
Författare/red: Lewin, Leif
Titel: 2119 - The Year Global Democracy Will Be Realized
Upplaga: 2012
Förlag: New York: Cambria Press
Författare/red: Ziemes, Johanna F., Hahn-Laudenberg, Katrin & Abs, Hermann J.
Artikeltitel: ”From connectedness and learning to European and national identity: results from fourteen European countries”
År/Volym/nr/sidor: 2019, 18(3), 5-28
Tidskrift: Journal of Social Science Education
Moment: 2
Författare/red: Bryman, Alan
Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber
Författare/red: Creswell, John W. & Creswell, J. David
Titel: Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches
Upplaga: 2018
Förlag: Sage
Författare/red: Jonasson Ring, Emmy
Titel: Samhällskunskap i ett föränderligt samhälle. Medborgarkompetenser och didaktiska utmaningar
Upplaga: 2015
Förlag: Karlstad: Karlstad University Press
Webbadress: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:805838/FULLTEXT01.pdf
Författare/red: Kiess, Johannes
Artikeltitel: Learning by doing: The impact of experiencing democracy in education on political trust and participation”
År/Volym/nr/sidor: 2022, 42 (1), 75-94
Tidskrift: Politics
Moment: 3
Författare/red: Augustsson, Gunnar
Titel: Akademisk skribent
Upplaga: 2015
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Backman, Jarl
Titel: Rapporter och uppsatser
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Referenslitteratur
Moment: 2
Författare/red: Ahrne Göran & Svensson Peter (red)
Titel: Handbok i kvalitativa metoder
Upplaga: 2015
Förlag: Liber
Författare/red: Barmark, Mimmi & Djurfeldt, Göran
Titel: Statistisk verktygslåda 0: att förstå och förändra världen med siffror
Upplaga: 2020
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Författare/red: Simons, Helen
Titel: Case Study Research in Practice
Upplaga: 2009
Förlag: Sage
Författare/red: Språkrådet
Titel: Svenska skrivregler
Upplaga: 2017 uppl. 4
Förlag: Stockholm: Liber
Ytterligare litteratur väljs i samarbete med handledande lärare.