Socialt arbete GR (C), Analys av det sociala arbetets metoder, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Socialt arbete GR (C), Analys av det sociala arbetets metoder, 7,5 hp
Social Work BA (C), Evaluation of Methods in Social Work, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA092G
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 60%, Vård 40%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2021-03-31
  • Senast ändrad: 2022-03-03
  • Giltig fr.o.m: 2022-08-15

Syfte

Kursen syftar till att fördjupa och vidareutveckla studenternas kunskaper avseende kunskapsfrågor inom socialt arbete. Fokus riktas särskilt mot effekter av olika insatser, och därför ägnas frågan om evidens och skilda utvärderingstekniker ett särskilt intresse. Studenterna ska vidare förvärva en ökad förmåga att
reflektera över produktion och användning av kunskap, bl.a. i form av granskning av forskningskvalitet samt användning av kunskap inom socialt arbete och aktivt
kunna orientera sig inom den aktuella professionella debatten på detta område.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenterna
- kunna värdera det kunskapsmässiga underlag som olika interventioner vilar på, vilket innefattar förmåga till kritisk granskning av professionella och vetenskapliga kunskapsanspråk
- ha kunskap om aktuella metoder för utvärdering och insikt i konsekvenser vid val av utvärderingsmetod
- uppvisa kunskaper om evidensbegreppets innehåll och framväxt inom socialt arbete
- kunna kritiskt reflektera kring användbarheten av evidensbaserade metoder i socialt arbete.
- ha kunskap om hur socialarbetare utvecklar och använder kunskap i sitt dagliga arbete

Innehåll

Kursen innehåller
- en presentation av begrepp, modeller och bakomliggande teorier för utvärdering och evidens
- en introduktion till den aktuella professionella och vetenskapliga debatten avseende möjligheterna att evidensbasera det sociala arbetet
- en genomgång av de metodologiska problem och grundläggande villkor som omger försöken att producera kunskap om insatsers effekter.

Behörighet

Socialt arbete GR (B), Forskningsöversikt, 7,5 hp

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Handledning och undervisning sker via en webbaserad lärplattform.
Föreläsningar kan komma att ges på engelska.

Examination

1000: Kunskapsfrågor, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2000: Webbseminarium I, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

3000: Webbseminarium II, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

4000: Individuell skriftlig tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen. För betyg G till VG krävs även besvarandet av ett antal frågor kopplat till kurslitteraturen samt deltagande i två webbseminarium vilket preciseras närmare i studiehandledningen.

Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: http://www.miun.se/betygskriterier

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp, termin 5.

Kursen kan inte ingå i samma examen som kurs med kurskod SA045G.

Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Adams, K., LeCroy, C., & Matto, H. (2009)
  • Titel: Limitations of evidence-based practice for social work education: Unpacking the complexity
  • Förlag: Journal of Social Work Education , 45 (2), 165-186
  • Författare/red: Avby, G. (2018)
  • Titel: Att utveckla professionell expertis?: en bok om kunskap och lärande
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 171 s.
  • Författare/red: Bergmark, A. & Lundström, T. (2011)
  • Titel: Guided or independent? Social workers, central bureaucracy and evidence-based practice
  • Förlag: European Journal of Social Work, 14:3, 323-337
  • Webbadress: http://dx.doi.org/10.1080/13691451003744325
  • Författare/red: Bergmark, A., Bergmark, Å. & Lundström, T. (2011)
  • Titel: Evidensbaserat socialt arbete. Teori, kritik, praktik
  • Förlag: Natur och Kultur, 192 sid.
  • Författare/red: Blom, B., Nygren , L. & Morén, S. (2011)
  • Titel: Utvärdering i socialt arbete : Utgångspunkter, modeller och användning
  • Förlag: Natur och kultur, 332 sid.
  • Författare/red: Mullen, E.J. & Shuluk, J. (2011)
  • Titel: Outcomes of social work intervention in the context of evidence-based practice
  • Förlag: Journal of Social Work, 11: 49-63
  • Webbadress: DOI: 10.1177/1468017310381309
  • Författare: Nilsen, P., Nordström, G., Ellström, P-E. (2012)
  • Artikeltitel: Integrating research-based and practice-based knowledge through workplace reflection
  • Tidskrift: Journal of Workplace Learning
  • År/Volym/nr/sidor: Vol. 24 Iss: 6 pp. 403 - 415
  • Kommentar: Permanent link to this document:http://dx.doi.org/10.1108/13665621211250306
  • Författare/red: Petr, C. & Walter, U.M. (2009)
  • Titel: Evidence-based practice: a critical reflection
  • Förlag: European Journal of Social Work, 12(2), 221-232
  • Författare/red: Socialdepartementet (2008)
  • Titel: Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten - till nytta för brukaren
  • Förlag: SOU 2008:18, 132 sid.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15