Socialt arbete GR (A), Centrala begrepp och teorier i socialt arbete, 12 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Socialt arbete GR (A), Centrala begrepp och teorier i socialt arbete, 12 hp
Social Work BA (A), Fundamental Theories and Concepts in Social Work, 12 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA086G
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 12
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 60%, Vård 40%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2021-03-30
  • Senast ändrad: 2023-11-01
  • Giltig fr.o.m: 2024-01-11

Syfte

Syftet med kursen är att den studerande ska tillägna sig grundläggande kunskaper om samhällsvetenskapliga teoribildningar och centrala begrepp relevanta för det sociala arbetets praktik. Här ingår också grundläggande kunskaper om globala, lokala, strukturella och institutionella sammanhang som utgör grunden för människors olika livsvillkor och utmaningar i livet. I kursen tränas även studenten i självreflektion i relation till etiska dilemman i socialt arbete.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenterna

- ha grundläggande kunskaper om samhällsvetenskapliga teoribildningar och centrala begrepp relevanta för socialt arbete i arbete med människor på individ-, grupp- och samhällsnivå.
- kunna förstå och reflektera över teoriers bidrag till analys av sociala problem och utveckling av det sociala arbetets metoder.
- ha grundläggande kunskap om och kunna beskriva teoretiska perspektiv om ojämlikhetsskapande mekanismer och maktrelationer.
- ha grundläggande kunskap om och kunna beskriva relationer mellan teoretiska perspektiv och grundläggande etiska principer.
- kunna reflektera över sitt eget förhållningssätt i relation till makt och etik i socialt arbete.

Innehåll

Socialarbetare verkar för social förändring och förbättrade livsvillkor för människor. Kursen innehåller därför grundläggande kunskaper om samhällsvetenskapliga teoribildningar och centrala begrepp relevanta för detta uppdrag. Med utgångspunkt i grundläggande etiska principer och förhållningssätt problematiseras teorier och begrepp i förhållande till de lokala och det globala sammanhang och utmaningar socialarbetare verkar i. Teoretiska perspektiv kring ojämlikhetsskapande mekanismer och maktrelationer på individuell, institutionell och strukturell nivå ingår.

Under kursen kommer olika makro - strukturella och institutionella och mikro och individuella teorier och perspektiv på sociala problem och det sociala arbetets praktik att integreras. Detta för att öka studenternas förmåga att kritiskt granska isolerade förklaringsmodeller för förekomsten av sociala problem samt det sociala arbetets arbetsmetoder. Kursen innehåller teoretiska perspektiv om globala förändringar som utmanar det traditionella sociala arbetets individuella, lokala och nationella sammanhang. Dessa perspektiv bidrar till ökad kunskap om det sociala arbetets globala sammanhang och lokala konsekvenser.

Behörighet

Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller 2b eller 2c, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Enstaka föreläsningar kan komma att ges på engelska.

Examination

0055: Deltagande i ett basgruppssamtal, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

0066: Individuell skriftlig tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

0077: Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

0088: Seminarium I, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

0099: Seminarium II, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

0100: Seminarium III, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp, termin 2.

Kursen kan inte ingå i samma examen som kurs med kurskod SA054G.

Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Akademikerförbundet SSR (2017)
  • Titel: Etik i socialt arbete: Etisk kod för socialarbetare
  • Webbadress: https://akademssr.se/sites/default/files/files/etik_och_socialt_arbete_2017_w.pdf
  • Författare/red: Broberg, A., Almqvist, K., Risholm Mothander, P. & Tjus T. (2015)
  • Titel: Klinisk barnpsykologi: utveckling på avvägar
  • Upplaga: Andra utgåvan
  • Förlag: Stockholm: Natur & Kultur Akademisk (576 s)
  • Författare/red: Dahlstedt, M. (red.) (2018)
  • Titel: Gränsöverskridande socialt arbete: teorier, tillämpningar, tolkningar
  • Upplaga: Första upplagan
  • Förlag: Malmö: Gleerups (176 s)
  • Författare/red: Herz, M. (2016)
  • Titel: Levande socialt arbete: Vardagsliv, sörjbarhet och sociala orättvisor
  • Upplaga: Första upplagan
  • Förlag: Stockholm: Liber (184 s)
  • Författare/red: IASSW (International Association of Schools of Social Work) (2018)
  • Titel: Global Social Work Statement of Ethical Principles
  • Webbadress: https://www.ifsw.org/wp-content/uploads/2018/07/Global-Social-Work-Statement-of-Ethical-Principles-IASSW-27-April-2018-1.pdf
  • Författare/red: IFSW (International Federation of Social Workers), IASSW (International Association of Schools of Social Work), & ICSW (International Council on Social Welfare) (2012)
  • Titel: The Global Agenda for Social Work and Social Development: Commitment to Action
  • Webbadress: https://www.ifsw.org/wp-content/uploads/ifsw-cdn/assets/globalagenda2012.pdf
  • Författare: Jones, D.N., & Truell, R.
  • Artikeltitel: The global agenda for social work and social development: A place to link together and be effective in a globalized world
  • Tidskrift: 2012, 55(4), 454–472
  • År/Volym/nr/sidor: International Social Work
  • Författare/red: Lalander, P. & Svensson, B. (2014)
  • Titel: Perspektiv på social utsatthet
  • Upplaga: Första upplagan
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur (279 s)
  • Författare/red: Mattsson, T. (2021)
  • Titel: Intersektionalitet i socialt arbete: teori, reflektion och praxis
  • Upplaga: Tredje upplagan
  • Förlag: Malmö: Gleerups (280 s)
  • Författare/red: Meeuwisse, A., & Swärd H. (red.) (2013)
  • Titel: Perspektiv på sociala problem
  • Upplaga: Andra upplagan
  • Förlag: Stockholm: Natur & kultur Akademisk (372 s)
  • Kommentar: Kap 4-11 samt 16-17
  • Författare/red: Payne, M. (2015)
  • Titel: Modern teoribildning i socialt arbete: Fjärde internationella utgåvan
  • Upplaga: Tredje svenska utgåvan
  • Förlag: Stockholm: Natur och Kultur (566 s)

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15