Socialt arbete GR (A), Könsidentitet och uttryck i människobehandlande organisationer, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Socialt arbete GR (A), Könsidentitet och uttryck i människobehandlande organisationer, 7,5 hp
Social Work BA (A), Gender Identity and Expression in Human Service Organizations, 7.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA070G
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 60%, Vård 40%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2019-12-20
- Senast ändrad: 2020-11-25
- Giltig fr.o.m: 2021-05-10
Syfte
Kursens övergripande syfte är att studenten ska förvärva grundläggande kunskaper om begrepp och teoretiska perspektiv som rör könsidentitet och uttryck för att vidareutveckla sin professionella kompetens. I kursen står normativa, sociala, psykologiska, juridiska, organisatoriska aspekter i relation till människobehandlande verksamheter i fokus.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- Visa grundläggande kunskaper om begrepp och teoretiska perspektiv som rör könsidentitet och uttryck samt kunna redogöra för dess samverkan med kategorierna sexuell läggning, ålder, etnicitet och funktionsnedsättning
- Visa grundläggande kunskaper om normativa, sociala, psykologiska, organisatoriska och juridiska aspekter och dess betydelse för professionellt arbete i människobehandlande verksamheter
- Visa förmåga att kritiskt reflektera om samhälleliga föreställningar och attityder som rör könsidentitet och uttryck med fokus på olika maktdimensioner som innebär risker för diskriminering och ojämlika livsvillkor
- Kunna kritiskt reflektera kring möjliga förhållningssätt, insatser och metoder att tillämpa i professionella möten med människor med olika könsidentiteter och uttryck.
Innehåll
Kursen ger grundläggande kunskaper om könsidentitet och uttryck som begrepp, dess innebörd och betydelse i och för människobehandlande organisationer. I kursen behandlas dessa kunskaper i relation till diskriminering, ojämlika livsvillkor och professionalism, med särskilt utrymme för normativa, sociala, psykologiska, juridiska och organisatoriska aspekter. Under kursen redogörs för hur rådande normer och föreställningar i samhället kan påverka professionellt arbete med sårbara grupper. I sammanhanget diskuteras vikten av ett kritiskt förhållningssätt. Kursens teoretiska perspektiv är främst knutna till litteratur rörande queerteori, genusteori och feministiska teorier. I kursen diskuteras också teoretiskt förankrade praktiska arbetsmetoder, strategier och förhållningssätt.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen ges på distans och alla moment i kursen sker i interaktiv internetbaserad form. Det innebär att studenten måste ha tillgång till dator med internetuppkoppling.
Examination
0010: Tentamen, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen. För betyg VG eller G krävs dessutom genomförande av en webbaserad kunskapsövning och aktivt deltagande vid två seminarietillfällen. Samtliga uppgifter presenteras i studiehandledningen.
Betygskriterier:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Undervisning sker på svenska. Kurslitteratur på svenska och engelska förekommer. Förutom den angivna litteraturen kommer annan litteratur att rekommenderas inför den individuella skrivuppgiften.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Ambjörnsson, F. (2016)
Titel: Vad är Queer?
Upplaga: 2 uppl.
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Kommentar: s. 13-32, 47-73, 92-125
Författare/red: Forum för levande historia & RFSL Ungdom
Titel: Bryt! Ett metodmaterial om normer i allmänhet och heteronormen i synnerhet
Upplaga: 3 uppl.
Webbadress: https://www.levandehistoria.se/material/bryt
Kommentar: 120 sid.
Författare/red: Fredriksen-Goldsen, K., Hoy-Ellis, C., Goldsen, J., Emlet, C., & Hooyman, N. (2014)
Artikeltitel: Creating a Vision for the Future: Key Competencies and Strategies for Culturally Competent Practice with Lesbian, Gay, Bisexual, and Transgender (LGBT) Older Adults in the Health and Human Services
År/Volym/nr/sidor: (2014) 57: 2-4, 80-107
Tidskrift: Journal of Gerontological Social Work
Författare/red: Johansson, S., Dellgran, P., & Höjer, S. (2015)
Titel: Människobehandlande organisationer – Villkor för ledning, styrning och professionellt välfärdsarbete
Förlag: Natur & Kultur
Kommentar: s. 21-35
Författare/red: Lundberg, T., Malmquist, A., & Wurm, M. (2017)
Titel: HBTQ+: Psykologiska perspektiv och bemötande
Förlag: Natur & Kultur
Kommentar: s. 7-49, 73-299, 321-331.
Författare/red: Norrhem, S., Markusson Winkvist, H., & Rydström, J. (2015)
Titel: Undantagsmänniskor : en svensk HBTQ-historia med utblickar i världen
Upplaga: 2 uppl.
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: s. 24-30, 162-169
Författare/red: RFSL (2018)
Titel: Kunskap och erfarenheter av arbete med våldsutsatta HBTQ-personer: Ett kunskapsstöd från RFSL stödmottagning
Förlag: RFSL
Webbadress: https://www.rfsl.se/wp-content/uploads/2019/10/Kunskap-och-erfarenheter-av-arbete-med-v%C3%A5ldsutsatta-hbtq-personer.pdf
Kommentar: 42 sid.
Författare/red: RFSL (2020)
Titel: Oavsett kön? Handbok för arbete med jämställdhet och trans
Förlag: RFSL
Webbadress: https://www.rfsl.se/wp-content/uploads/2020/01/OavsettKo¨n.pdf
Kommentar: 69 sid.
Författare/red: Siverskog, Anna (2021)
Artikeltitel: Queer äldreomsorg? Att möta äldre lhbtq-personer inom vård och omsorg.
Förlag: RFSL (80s)
Webbadress: https://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:1707381/FULLTEXT01.pdf
Författare/red: Westerlund, U., Sevedag, V., Hård, V., Karlsson, K. & Lidmark, J. (2022)
Artikeltitel: ”Jag är inte ensam, det finns andra som jag”: unga hbtqi-personers levnadsvillkor (s. 89-113 & 159-177 - 42s)
Förlag: Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor
Webbadress: https://www.mucf.se/publikationer/jag-ar-inte-ensam-det-finns-andra-som-jag
Författare/red: Widegren, K. (2017)
Titel: Att göra verklighet. Teoretiska redskap för normkritisk, inkluderande och jämställd kommunikation
Förlag: Nationella sekretariatet för genusforskning
Webbadress: https://genus.gu.se/digitalAssets/1725/1725575_kunskapsunderlag_kommunikation.pdf
Kommentar: 3 sid.