Socialt arbete AV, Handledningsmetodik och kritiska perspektiv i socialt arbete, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Socialt arbete AV, Handledningsmetodik och kritiska perspektiv i socialt arbete, 7,5 hp
Social Work MA, Supervision Methods and Critical Perspectives, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA058A
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 40%, Vård 60%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2021-03-04
- Giltig fr.o.m: 2021-08-15
Syfte
Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper, färdigheter och förmågor i handledningsmetodik och kritiska perspektiv på organisation, ledarskap och handledning i socialt arbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagarna
- kunna tillämpa teorier om bemötande, kommunikation och förändringsarbete i en pedagogisk och professionell handledningssituation
- ha fördjupade teoretiska kunskaper om handledning och handledningsmetodik i socialt arbete
- ha fördjupade kunskaper om metoder att stödja den handledde i dennes utveckling mot en professionell yrkesidentitet
- ha fördjupade kunskaper om kritiska perspektiv på organisation, ledarskap och handledning
Innehåll
Kursen ger fördjupade teoretiska kunskaper i handledning, handledningsmetodik och kritiska perspektiv och deltagarna tränas i att tillämpa teorier som rör bemötande, kommunikation och förändringsarbete i socialt arbete. Vidare får deltagarna fördjupa sina kunskaper och färdigheter att handleda yrkesverksamma såväl som studenter i deras utveckling av en professionell yrkesidentitet. Därutöver problematiseras och behandlas också begrepp som maktrelationer och privilegier i relation till handledarens egen professionella kontext.
Behörighet
För att vara behörig till kursen krävs socionomexamen eller motsvarande.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten.
Examination
0010: Skrivuppgift I, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
0020: Skrivuppgift II, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
0030: Individuell skriftlig tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
0040: Seminarium I, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
0050: Seminarium II, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Kursen examineras genom tre individuella skriftliga tentamina och två seminarier varav ett seminarium är en fysisk sammankomst.
För betyg Godkänd (G) och Väl godkänd (VG) krävs godkänt betyg på de skriftliga tentamensuppgifterna och deltagande vid två seminarier.
Betygskriterier tregradig betygsskala:
- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål.
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt)
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m regleras i Högskoleförordningen.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod SA023A.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Akademikerförbundet SSR (2018)
Titel: Etik i socialt arbete - Etisk kod för socialarbetare antagen av akademikerförbundet SSR
Webbadress: www.akademssr.se
Författare/red: Byreús, K (2020)
Titel: Lagom Ovanligt - Handledning med kreativa metoder
Förlag: Lund. Studentlitteratur
Författare/red: Cajvert, L. (2013)
Titel: Handledning - behandlarens kreativa rum
Förlag: Lund. Studentlitteratur
Författare/red: Dahlstedt, M., Gruber, S.,. Herz, M. & Lalander, P. (2021)
Titel: Socialt arbete - rörelse, motstånd, förändring
Förlag: Lund. Studentlitteratur.
Kommentar: Kap 1, 3, 4 samt två valfria kapitel.
Författare/red: Fook, J., & Askeland, G. A. (2007)
Artikeltitel: Challenges of critical reflection: Nothing ventured, nothing gained
År/Volym/nr/sidor: (2007) 26(5), 520-533.
Tidskrift: Social Work Education
Författare/red: Ghazanfareeon Karlsson, S. (2018)
Titel: Neoliberalism and social work education. Students’ ability to identify the elderly’s rights and needs
Förlag: New York, Routledge (Routledge Advances in Social work). S. 193-202
Kommentar: Ingår i Neoliberalism, Nordic Welfare States and Social Work. Current and Future Challenges
Författare/red: Gjems, L. (1997)
Titel: Handledning i professionsgrupper – ett systemteoretiskt perspektiv på handledning
Förlag: Lund. Studentlitteratur
Författare/red: Holmberg, U. (2011)
Titel: Handledning i praktiken - om hur man skapar en lärande process
Förlag: Stockholm. Liber
Författare/red: International Federation of Social Workers (2012)
Titel: The Global Agenda: For social work and social development commitment to action
Webbadress: http://www.globalsocialagenda.org/
Författare/red: Isdal, P. (2017)
Titel: Medkänslans pris?: om sekundärtraumatisering, compassion fatigue och utbrändhet hos yrkesverksamma
Upplaga: Första upplagan
Förlag: Stockholm, Gothia fortbildning
Kommentar: Kapitel 7 - Hälsorisker i arbetet (s.90-136)
Författare/red: Moxnes, P. (2001)
Titel: Positiv ångest – hos individen, gruppen, organisationen
Förlag: Oslo. Natur & Kultur
Kommentar: Kap. 1
Författare/red: Tveiten, S. (2014)
Titel: Yrkesmässig handledning – mer än bara ord
Förlag: Lund. Studentlitteratur
Referenslitteratur
Författare/red: Brookfield, S. (2005)
Titel: The power of critical theory for adult learning and teaching
Förlag: Maidenhead, UK, Open University Press
Författare/red: Brookfield, S. (2009)
Artikeltitel: The concept of critical reflection: Promises and contradictions
År/Volym/nr/sidor: (2009) 12(3), 293–304
Tidskrift: European Journal of Social Work
Webbadress: doi 10.1080/13691450902945215
Författare/red: Espvall, M. (2018)
Titel: Professional strategies and neoliberal challenges in Swedish social work practice
Förlag: London and New York. Routledge (Routledge Advances in Social Work), S. 148-158
Kommentar: Ingår i Neoliberalism, Nordic welfare states and social work. Current and future challenges
Författare/red: Pease, B. (2006)
Artikeltitel: Encouraging critical reflections on privilege in social work and the human services
År/Volym/nr/sidor: (2006) 1(1), 15–26
Tidskrift: Practice Reflexions
Författare/red: Vandsburger, E., Duncan-Daston, R., Akerson, E., & Dillon, T. (2010)
Artikeltitel: The effects of poverty simulation, an experiential learning modality, on students’ understanding of life in poverty
År/Volym/nr/sidor: (2010) 30, 300–316
Tidskrift: Journal of Teaching in Social Work
Webbadress: doi 10.1080/08841233.2010.497129
Författare/red: Wheelan, S. (2013)
Titel: Att skapa effektiva team: en handledning för ledning och medlemmar
Förlag: Lund. Studentlitteratur
Författare/red: Yip, K. S. (2006)
Artikeltitel: Self Reflection in Reflective Practice: A Note of Caution
År/Volym/nr/sidor: (2006) 36(5), 777–788
Tidskrift: British Journal of Social Work
Webbadress: doi 10.1093/bjsw/bch323