Socialt arbete AV, Könsidentitet och könsuttryck i socialt arbete, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Socialt arbete AV, Könsidentitet och könsuttryck i socialt arbete, 7,5 hp
Social Work MA, Gender Identity and Gender Expression in Social Work, 7.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA050A
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 60%, Vård 40%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2021-04-11
- Senast ändrad: 2023-09-13
- Giltig fr.o.m: 2024-01-10
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper om könsidentitet och könsuttryck för att utveckla sin professionella kompetens inom området i socialt arbete. Särskild vikt läggs vid att studenten ska fördjupa sin förmåga att diskutera utmaningar, sociala problem och strategier som är av särskild betydelse när människor avviker från normer om könsidentitet och könsuttryck.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- Visa fördjupad kunskap om begrepp och teoretiska perspektiv som rör könsidentitet och könsuttryck samt kunna redogöra för dess samverkan med kategorierna sexuell läggning, ålder, etnicitet och funktionsnedsättning
- Visa fördjupad kunskap om normativa, sociala, psykologiska, organisatoriska, juridiska och etiska aspekter och dess betydelse för professionellt socialt arbete
- Visa fördjupad förmåga att kritiskt reflektera kring sociala problem samt samhälleliga föreställningar och attityder som rör könsidentitet och könsuttryck med fokus på olika maktdimensioner som innebär risker för diskriminering och ojämlika livsvillkor
- Visa fördjupad förmåga att kritiskt reflektera kring utmaningar, möjliga förhållningssätt, insatser och metoder att tillämpa i professionella möten med människor med olika könsidentiteter och könsuttryck.
Innehåll
Kursen ger fördjupad kunskap om könsidentitet och könsuttryck som begrepp, dess innebörd och betydelse i och för socialt arbete. I kursen behandlas dessa kunskaper i relation till sociala problem, utmaningar, diskriminering, ojämlika livsvillkor och professionalism, med särskilt utrymme för normativa, sociala, psykologiska, juridiska, organisatoriska och etiska aspekter. Under kursen redogörs för hur rådande normer och föreställningar i samhället kan påverka professionellt socialt arbete med sårbara grupper. I sammanhanget diskuteras vikten av ett kritiskt förhållningssätt. Kursens teoretiska perspektiv är främst knutna till litteratur rörande queerteori, genusteori och feministiska teorier. I kursen diskuteras också möjliga arbetsmetoder, strategier och förhållningssätt.
Behörighet
Kandidatexamen (180 hp) med minst 90 hp GR (A, B, C) i huvudområdet socialt arbete inklusive ett avslutande examensarbete om minst 15 hp eller 180 hp förvärvade inom socionomprogram, där 15 hp ska utgöras av ett självständigt arbete. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande det som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, färdighetsövningar och seminarier.
Examination
0010: Temadagar, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
0020: Litteraturseminarium, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
0030: Individuell skriftlig tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Kursen examineras genom aktivt deltagande i två temadagar, ett litteraturseminarium och en individuell skriftlig tentamen. Samtliga uppgifter presenteras närmare i studiehandledningen.
Generella betygskriterier för målrelaterad 3-gradig betygsskala:
- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål.
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen.
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).
Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
När färre deltagare än 10 anmält sig till kursen ställs den in och studenten får i stället möjlighet att gå den andra valbara kursen.
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Ambjörnsson, F. (2016)
Titel: Vad är Queer?
Upplaga: 2 uppl.
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Kommentar: Kap 4-7 (92s)
Författare/red: Blumer, L. C., Gavriel Ansara, Y., & Watson, C. (2013)
Artikeltitel: Cisgenderism in Family Therapy: How Everyday Clinical Practices Can Delegitimize People’s Gender Self-Designations
Tidskrift: Journal of Family Psychotherapy, 24:4, 267-285 (18s)
Författare/red: De Jong, D. (2015)
Artikeltitel: ”He wears pink leggings almost every day, and a pink sweatshirt….” How school social workers understand and respond to gender variance
Tidskrift: Child & Adolescent Social Work Journal, 32(3), 247-255 (9s)
Författare/red: Europeiska kommissionen (2020)
Titel: LGBTIQ Equality Strategy 2020-2025
Webbadress: https://www.sogica.org/wp-content/uploads/2020/11/lgbtiq_strategy_2020-2025_en.pdf (24s)
Författare/red: Fredriksen-Goldsen, K., Hoy-Ellis, C., Goldsen, J., Emlet, C., & Hooyman, N. (2014)
Artikeltitel: Creating a Vision for the Future: Key Competencies and Strategies for Culturally Competent Practice with Lesbian, Gay, Bisexual, and Transgender (LGBT) Older Adults in the Health and Human Services
Tidskrift: Journal of Gerontological Social Work, 57: 2-4, 80-107 (27s)
Författare/red: Linander, Ida, Lundberg, Tove & Alm, Erika (2024)
Artikeltitel: The gender minority stress model and/or cisnormativity? The need for pluralistic theoretical perspectives in improving trans health and medicine.
Tidskrift: Social Science and Medicine (351) (8s)
Webbadress: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-224406
Författare/red: Linander, I., & Alm, E. (2022)
Artikeltitel: Waiting for and in gender-confirming healthcare in Sweden: An analysis of young trans people’s experiences
Tidskrift: European Journal of Social Work, 995-1006 (11s)
Författare/red: Lundberg, T., Malmquist, A., & Wurm, M. (2017)
Titel: HBTQ+: Psykologiska perspektiv och bemötande
Förlag: Natur & Kultur
Kommentar: s. 15-49 & 149-331 (216s)
Författare/red: Lundberg, T., Wurm, M. & Malmquist, A. (2022)
Artikeltitel: Att göra livet (över)levbart: transpersoners ontiska, relationella och reflekterande arbete för att skapa minoritetsro och hantera utsatthet i vardagen
Tidskrift: Tidskrift för genusvetenskap, 2022(43):1, s.7-26 (19s)
Författare/red: Nagoshi, J. L., & Brzuzy, S. (2010)
Artikeltitel: Transgender theory: Embodying research and practice
Tidskrift: Affilia: Journal of Women & Social Work, 25(4), 431-443 (12s)
Författare/red: Nord, I., Bremer, S., & Alm, E. (2016)
Artikeltitel: Redaktionsord: Cisnormativitet och feminism
Tidskrift: Tidskrift för genusvetenskap 37(4), 3-13 (10s)
Författare/red: RFSL (2018)
Titel: Kunskap och erfarenheter av arbete med våldsutsatta HBTQ-personer: Ett kunskapsstöd från RFSL stödmottagning
Förlag: RFSL (42s)
Författare/red: Schmitt, I. (2023)
Artikeltitel: Transgressing Purity: Intersectional Negotiations of Gender Identity in Swedish Schools
Tidskrift: Journal of LGBT Youth, 20.1: 93-111 (18s)
Författare/red: Siverskog, Anna (2023)
Artikeltitel: Heteronormative silences and queer resistance in queer people’s experiences of eldercare and home
Tidskrift: Sexualities (14s)
Webbadress: https://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:1808800/FULLTEXT02.pdf
Författare/red: Smolle, S. & Espvall, M. (2020)
Artikeltitel: Transgender competence in social work with older adults in Sweden
Tidskrift: Journal of Social Service Research (15s)
Författare/red: Smolle, S., & Siverskog, A. (2023)
Titel: Transgender, Human Rights and Social Work
Förlag: Routledge. 586-598 (12s)
Författare/red: Westerlund, U., Sevedag, V., Hård, V., Karlsson, K. & Lidmark, J. (2022)
Titel: ”Jag är inte ensam, det finns andra som jag”: unga hbtqi-personers levnadsvillkor
Förlag: Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor
Kommentar: s. 89-113 & 159-177 (42s)