Socialt arbete AV, Klass, Etnicitet, Genus och Makt, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Socialt arbete AV, Klass, Etnicitet, Genus och Makt, 7,5 hp
Social Work MA, Class, Ethnicity, Gender and Power 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA046A
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 60%, Vård 40%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2021-03-30
- Giltig fr.o.m: 2021-01-10
Syfte
Syftet med kursen är att den studerande ska tillägna sig teoretiska och metodologiska kunskaper kring klass, etnicitet, genus och makt samt dess intersektionella relationer. Syftet är att förbättra förmågan till kritiska analyser samt att tillämpa vetenskapliga metoder som leder till ökad kritisk självreflekterande förmåga, anti-rasistiska, antidiskriminerande och emancipatoriska praktiker i socialt arbete.
Lärandemål
Studenterna ska efter kursen ha
- en fördjupad kunskap om klass, etnicitet och genus som maktdimensioner i olika sammanhang samt hur en intersektionell analys ger förutsättningar för en komplex förståelse av maktrelationer.
- kunskap om poststrukturella, feministiska och postkoloniala kunskapsteoretiska traditioners betydelse för förståelsen av olika maktrelationers konsekvenser för diskriminering och förtryck.
- fördjupad kritisk reflekterande förmåga kring språkets ojämlikhetsskapande och diskriminerande praktiker.
- tillägnat sig vetenskapliga färdigheter för att tillämpa anti-rasistiskt och emancipatoriskt arbetssätt i socialt arbete.
Innehåll
Kursen ger fördjupade kunskaper för analyser kring klass, etnicitet, genus och makt med särskilt fokus på hur dessa maktdimensioner samverkar i olika situationer och sammanhang, lokalt, nationellt och globalt. Med utgångspunkt i poststrukturella, feministiska och postkoloniala kunskapsfält problematiseras maktrelationer i teoretiska och praktiska sammanhang i relation till social rättvisa och socialt förändringsarbete. Situerad kunskap och självreflektion samt språkets ojämlikhetsskapande och diskriminerande praktiker ägnas särskild betydelse.
Behörighet
Kandidatexamen i socialt arbete
eller
Kandidatexamen med 90 hp i annat beteende- eller samhällsvetenskapligt ämne där kursinnehållet i examen möjliggör för studenter att tillgodogöra sig den avancerade nivån i socialt arbete
eller
180 hp förvärvat inom socionomprogrammet på Mittuniversitetet, där 15 hp ska vara självständigt arbete.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier.
Enstaka föreläsningar kan komma att ges på engelska.
Examination
0010: Klass, etnicitet, genus och makt, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Kursen examineras genom en individuell skriftlig uppgift och en individuell skriftlig tentamen.
För betyg G-VG krävs, förutom godkännande av den skriftliga uppgiften och den skriftliga tentamen, aktivt och obligatoriskt deltagande i de campusförlagda föreläsningarna under kursens första vecka.
Studenten kan inte delta i kursens slutexamination om studenten inte deltagit på kursens obligatoriska moment.
Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp, termin 7.
Kursen kan inte ingå i samma examen som kurs med kurskod SA006A resp. SA025A.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare: Abu-Lughod, L.
- Artikeltitel: Do muslim women really need saving? Anthropological reflections on Cultural relativism and its Others
- Tidskrift: 2003, 104(3) (s.783-790)
- År/Volym/nr/sidor: American Anthroplogist
- Författare/red: Ahmed, Sara
- Titel: A phenomenology of whiteness.
- Förlag: Feminist Theory, vol. 8(2): 149-168.
- Författare/red: Brah, Avtar & Phoenix, Ann
- Titel: Ain’t I a Woman? Revisiting intersectionality.
- Upplaga: 2004
- Förlag: Journal of International Women’s Studies. Vol. 5 No 3: 75-86.
- Författare/red: Dominelli Lena
- Titel: Anti-oppressive Social Work Theory and Practice.
- Upplaga: 2002, (211 s.)
- Förlag: Palgrave Macmillan
- Författare/red: Haraway, Donna
- Titel: Situated knowledges: the science question in feminism and the privilege of partial perspective.
- Upplaga: 1988
- Förlag: Feminist Studies, 14, no. 3 (Fall 1988): 575-599
- Författare: Jönsson, J H. (2010)
- Artikeltitel: ‘Beyond Empowerment: Changing local communities’
- Tidskrift: International Social Work
- År/Volym/nr/sidor: 53 (3), 393-406
- Författare: Lauri, M.
- Artikeltitel: Mind your own business: Technologies for governing social worker subjects
- Tidskrift: 2019, 22(2), (s.338-349).
- År/Volym/nr/sidor: European Journal of Social Work
- Författare/red: Lewis, Gail
- Titel: Situated Voices. ‘Black women’s experience’ and social work.
- Upplaga: 1996
- Förlag: Feminist Review, No. 53 (Summer 1996): 24-56.
- Författare/red: Loomba, A. (2008)
- Titel: Kolonialism/Postkolonialism: en introduktion till ett forskningsfält
- Upplaga: 2
- Förlag: Stockholm: Tankekraft
- Författare/red: Lundberg, A. & Werner, A. (2016)
- Titel: En introduktion till genusvetenskapliga begrepp
- Förlag: Göteborg: Nationella sekretariatet för genusforskning. "Feministiska studier av vetenskap" (s. 20-24) samt "Intersektionalitet" (s 33-36))
- Webbadress: https://www.genus.se/wp-content/uploads/En_introduktion_till_genusvetenskapliga_begrepp.pdf
- Författare/red: Mansfield, N. (2000)
- Titel: Subjectivity. Theories of the self from Freud to Haraway
- Förlag: New York University Press. New York. "Foucault: The subject and power" (s.51-78). "Subjectivity and ethnicity: Otherness, policy, visibility, colonialism" (s. 118-135).
- Författare: McKendrick D and Finch J (2016)
- Artikeltitel: ‘“Under Heavy Manners?”: Social Work, Radicalisation, Troubled Families and Non-Linear War’
- Tidskrift: British Journal of Social Work
- Webbadress: doi:10.1093/bjsw/bcv141
- Författare/red: Mohanty, Chandra Talpade
- Titel: Under Western Eyes. Feminist Scholarship and Colonial Discourses.
- Upplaga: 1988
- Förlag: Feminist Review, nr 30: 61-88.
- Författare: Ono, Erika
- Artikeltitel: Violence Against Racially Minoritized Women: Implications för Social Work
- Tidskrift: Affilia: Journal of Women and Social Work
- År/Volym/nr/sidor: 2013, vol. 28, no 4, pp 458-467
- Författare/red: Pease, B. (2010)
- Titel: Undoing Privilege. Unearned Advantage in a Divided World
- Förlag: Zed Books. (224 pages)
- Författare: Viruell-Fuentes, Edna A. ; Miranda, Patricia Y. ; Abdulrahim, Sawson
- Artikeltitel: More than Culture: Structural Racism, Intersectionality Theory, and Immigrant Health
- Tidskrift: Social Service & Medicine
- År/Volym/nr/sidor: 2012, vol. 75, Issue 12, pp 2099-2106
- Författare: Walby, Sylvia, Armstrong, Jo & Strid, Strid
- Artikeltitel: Intersectionality: Multiple Inequalities in Social Theory
- Tidskrift: Sociology
- År/Volym/nr/sidor: 2012, vol. 46, no 2, pp 224-240