Socialt arbete AV, Klass, etnicitet, genus och makt, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Socialt arbete AV, Klass, etnicitet, genus och makt, 7,5 hp
Social Work MA, Class, Ethnicity, Gender and Power, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA046A
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Avancerad nivå
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 60%, Vårdområdet 40%
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2024-02-27
- Giltig fr.o.m: 2024-09-02
Syfte
Syftet med kursen är att den studerande ska tillägna sig teoretiska och metodologiska kunskaper kring klass, etnicitet, genus och makt samt dess intersektionella relationer. Syftet är att förbättra förmågan till kritiska analyser samt att tillämpa vetenskapliga metoder som leder till ökad kritisk självreflekterande förmåga, anti-rasistiska, antidiskriminerande och emancipatoriska praktiker i socialt arbete.
Lärandemål
Studenterna ska efter kursen ha
- en fördjupad kunskap om klass, etnicitet och genus som maktdimensioner i olika sammanhang samt hur en intersektionell analys ger förutsättningar för en komplex förståelse av maktrelationer.
- kunskap om poststrukturella, feministiska och postkoloniala kunskapsteoretiska traditioners betydelse för förståelsen av olika maktrelationers konsekvenser för diskriminering och förtryck.
- fördjupad kritisk reflekterande förmåga kring språkets ojämlikhetsskapande och diskriminerande praktiker.
- tillägnat sig vetenskapliga färdigheter för att tillämpa anti-rasistiskt och emancipatoriskt arbetssätt i socialt arbete.
Innehåll
Kursen ger fördjupade kunskaper för analyser kring klass, etnicitet, genus och makt med särskilt fokus på hur dessa maktdimensioner samverkar i olika situationer och sammanhang, lokalt, nationellt och globalt. Med utgångspunkt i poststrukturella, feministiska och postkoloniala kunskapsfält problematiseras maktrelationer i teoretiska och praktiska sammanhang i relation till social rättvisa och socialt förändringsarbete. Situerad kunskap och självreflektion samt språkets ojämlikhetsskapande och diskriminerande praktiker ägnas särskild betydelse.
Behörighet
Kandidatexamen (180 hp) med minst 90 hp GR (A, B, C) i huvudområdet socialt arbete inklusive ett avslutande examensarbete om minst 15 hp eller 180 hp förvärvade inom socionomprogram, där 15 hp ska utgöras av ett självständigt arbete. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande det som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier och inleds med en campusförlagd vecka. Därefter sker allt på distans.
Enstaka föreläsningar kan komma att ges på engelska.
Examination
0030: Skriftliga inlämningsuppgifter, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Två skriftliga inlämningsuppgifter
0050: Seminarier, 2,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Fem seminarier.
0060: Hemtentamen, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Kursen examineras genom två individuella skriftliga uppgifter och en individuell skriftlig tentamen.
För betyg G-VG krävs, förutom godkännande av de skriftliga uppgifterna och den skriftliga tentamen, aktivt och obligatoriskt deltagande i kursens fem seminarier, varav de fyra första sker på campus under kursens första vecka. Frånvaro vid ett enstaka seminarium kan kompletteras med skriftlig inlämningsuppgift om studenten har giltig anledning till frånvaron såsom sjukdom eller annan omständighet som inte kunnat förutses. Vid två eller fler frånvarotillfällen hänvisas studenten till att komplettera genom att delta i aktuellt seminarium nästa tillfälle kursen ges.
För att delta i kursens slutexamination (individuell skriftlig tentamen) måste studenten ha deltagit i minst fyra av kursens fem examinerande seminarier.
Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp, termin 7.
Kursen kan inte ingå i samma examen som kurs med kurskod SA006A resp. SA025A.
Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Abu-Lughod, L.
Artikeltitel: Do muslim women really need saving? Anthropological reflections on Cultural relativism and its Others
År/Volym/nr/sidor: 2003, 104(3), 783-790.
Tidskrift: American Anthropologist
Författare/red: Ahmed, Sara
Artikeltitel: Vithetens fenomenologi
År/Volym/nr/sidor: 2010, 1-2, 49-69.
Tidskrift: Tidskrift för genusvetenskap
Webbadress: http://ojs.ub.gu.se/ojs/index.php/tgv/article/view/778/717
Författare/red: Brah, Avtar & Phoenix, Ann
Artikeltitel: Ain’t I a Woman? Revisiting intersectionality.
År/Volym/nr/sidor: 2004, 5(3): 75-86.
Tidskrift: Journal of International Women’s Studies
Författare/red: Combahee River Collective (1977)
Titel: The Combahee River Collective Statement
Kommentar: Kommer tillhandahållas som PDF på kursens Moodlesida.
Författare/red: Dominelli Lena
Titel: Anti-oppressive Social Work Theory and Practice.
Upplaga: 2002, (211 s.)
Förlag: Palgrave Macmillan
Författare/red: Elsrud, T., Gruber, S. & Lundberg, A. (red.)
Titel: Rättssäkerheten och solidariteten – vad hände?: En antologi om mottagande av människor på flykt
Förlag: Linköpings universitet
Kommentar: s. 9-21
Författare/red: Haraway, Donna
Artikeltitel: Situated knowledges: the science question in feminism and the privilege of partial perspective.
År/Volym/nr/sidor: 1988, 14(3), 575-599.
Tidskrift: Feminist Studies
Författare/red: Jönsson, J H.
Artikeltitel: ‘Beyond Empowerment: Changing local communities’
År/Volym/nr/sidor: International Social Work
Tidskrift: 2010, 53(3), 393-406.
Författare/red: Lauri, M.
Artikeltitel: Mind your own business: Technologies for governing social worker subjects
År/Volym/nr/sidor: 2019, 22(2), 338-349.
Tidskrift: European Journal of Social Work
Författare/red: Lewis, Gail
Artikeltitel: Situated Voices. ‘Black women’s experience’ and social work
År/Volym/nr/sidor: 1996, 53, 24-56.
Tidskrift: Feminist Review
Författare/red: Loomba, A. (2008)
Titel: Kolonialism/Postkolonialism: en introduktion till ett forskningsfält
Upplaga: 1 eller 2
Förlag: Stockholm: Tankekraft
Författare/red: Lundberg, A. & Werner, A. (2016)
Titel: En introduktion till genusvetenskapliga begrepp
Förlag: Göteborg: Nationella sekretariatet för genusforskning. "Feministiska studier av vetenskap" (s. 20-24)
Webbadress: https://www.genus.se/wp-content/uploads/En_introduktion_till_genusvetenskapliga_begrepp.pdf
Författare/red: Mansfield, N. (2000)
Titel: Subjectivity. Theories of the self from Freud to Haraway
Förlag: New York University Press. New York. "Foucault: The subject and power" (s.51-78). "Subjectivity and ethnicity: Otherness, policy, visibility, colonialism" (s. 118-135).
Författare/red: McKendrick, D., & Finch, J
Artikeltitel: ‘Under Heavy Manners?’: Social Work, Radicalisation, Troubled Families and Non-Linear War.
År/Volym/nr/sidor: 2017, 47(2), 308-324.
Tidskrift: British Journal of Social Work
Webbadress: doi:10.1093/bjsw/bcv141
Författare/red: Mohanty, Chandra Talpade
Artikeltitel: Under Western Eyes. Feminist Scholarship and Colonial Discourses.
År/Volym/nr/sidor: 1988, 30, 61-88.
Tidskrift: Feminist Review
Författare/red: Ono, Erika
Artikeltitel: Violence Against Racially Minoritized Women: Implications för Social Work
År/Volym/nr/sidor: 2013, 28(4), 458-467.
Tidskrift: Affilia: Journal of Women and Social Work
Författare/red: Pease, B. (2010)
Titel: Undoing Privilege. Unearned Advantage in a Divided World
Förlag: Zed Books. (224 s)
Författare/red: Viruell-Fuentes, E., Miranda, P., & Abdulrahim, S.
Artikeltitel: More than culture: Structural racism, intersectionality theory, and immigrant health.
År/Volym/nr/sidor: 2012, 75(12), 2099-2106.
Tidskrift: Social Science & Medicine
Författare/red: Össbo, Åsa (2020)
Artikeltitel: Från lappmarksplakat till anläggarsamhällen: Svensk bosättarkolonialism gentemot Sápmi.
År/Volym/nr/sidor: 2020, 140(3), 420–443.
Tidskrift: Historisk Tidskrift