Psykologi GR (B), Utvecklingspsykologi, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Psykologi GR (B), Utvecklingspsykologi, 7,5 hp
Psychology BA (B), Developmental Psychology, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PS167G
- Ämne huvudområde: Psykologi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 50%, Medicinska området 50%
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2024-03-04
- Giltig fr.o.m: 2024-09-02
Syfte
Kursen ska ge studenten kunskaper om utvecklingsrelaterade processer över livsspannet. Kursen tar även upp olika både äldre och nyare teoretiska infallsvinklar, diskuterar grundläggande forskningsresultat samt vad dessa betyder i praktisk klinisk tillämpning. Undervisningen har som mål att sammankoppla och integrerar olika teorier för att skapa en bas för diskussioner om hur barns och ungdomars växlande kan gynnas eller hämmas.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten att kunna:
Kunskap och förståelse
• Identifiera, redogöra och jämföra olika teorier och aspekter rörande fysisk, kognitiv, emotionell och psykosocial utveckling.
• Redogöra för betydelsen av arv och miljö gällande fysisk, kognitiv, emotionell och psykosocial utveckling.
• Fördjupa och relatera utvecklingsaspekter till såväl intraindividuella och interindividuella skillnader, som normal (dvs genomsnittlig) utveckling.
Färdigheter och förmåga
• Applicera utvecklingspsykologisk teori och empiri på situationer i vardags- och arbetsliv.
• Utifrån en kvantitativ ansats planera, genomföra samt rapportera en mindre empirisk studie inom utvecklingspsykologi.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Resonera kring etiska frågeställningar som väcks inom det utvecklingspsykologiska forskningsfältet.
• Granska och värdera andras vetenskapliga studier, likväl som att identifiera eget behov av ytterligare kunskap samt utveckla denna.
• Värdera samhälleliga och individuella konsekvenser av olika synsätt på fysisk, kognitiv, emotionell och psykosocial utveckling, exempelvis kopplat till intersektionalitet, minoriteter och lika villkor.
Innehåll
Kursen behandlar bland annat:
1) teorier och forskning kring arv och miljöfaktorers betydelse för tillvaratagande och utveckling av individens intellektuella, emotionella och sociala resurser,
2) den psykologiska utvecklingen som en dynamisk process där olika faktorer, såväl inom individen som mellan individen och omvärlden, samspelar över tid,
3) den psykologiska utvecklingen under livsspannet.
Behörighet
Minst 30 hp från kurs/kurser inrättade med psykologi som huvudområde/-ämne.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, samt seminarier och handledning kan komma att ingå.
Examination
1101: Utvecklingspsykologi - Skriftlig inlämningsuppgift, 3 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Examinationen är att genomföra en empirisk studie inom utvecklingspsykologi. Arbetet presenteras i enlighet med APA-standard. Flera delmoment ingår för att bli godkänd på examinationen såsom att författa en rapport samt ge skriftlig feedback till andra rapporter, samt självständigt reflektera över sin kompetens och utveckla densamma. Vid datainsamling kan kontakt ske med forskningspersoner (deltagare).
1201: Utvecklingspsykologi - Tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
All undervisning är examinationsgrundande. Vilket innebär att det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, seminarier) kan komma att ingå i examination (ex. tentamensfrågor, uppgifter).
Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: www.miun.se/betygskriterier
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PS116G.
Då kursen ges via distansöverbryggande teknik krävs tillgång till fungerande internetaccess, dator, headset och webbkamera.
Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Berk, L.
Titel: Development Through the Lifespan
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: SAGE Publications Inc.
Titel: God forskningssed
Upplaga: Senaste upplagan
Webbadress: https://www.vr.se/analys/rapporter/vara-rapporter/2024-10-02-god-forskningssed-2024.htm
Titel: Etikprövningsmyndigheten
Webbadress: https://etikprovningsmyndigheten.se/
Referenslitteratur
Titel: APA Style and grammar guidelines
Webbadress: apastyle.apa.org
Vetenskapliga artiklar tillkommer enligt instruktioner från kursansvarig.