Psykologi AV, Forskningsmetod I, statistik och forskningsdesign, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Psykologi AV, Forskningsmetod I, statistik och forskningsdesign, 7,5 hp
Psychology MA, Research Method I, Statistics and Research Design, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PS100A
- Ämne huvudområde: Psykologi
- Nivå: Avancerad nivå
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 50%, Medicinska området 50%
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2024-04-30
- Giltig fr.o.m: 2026-01-19
Syfte
Kursen syftar till att ge en översikt gällande forskningsmetoder inom psykologi och kvantitativ statistisk analys, med fokus på statistik inferens och design av informativa studier.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten:
Kunskap och förståelse
• Kunna identifiera och beskriva grundläggande forskningsmetoder inom det psykologiska forskningsfältet.
• Kunna beskriva principerna bakom statistisk inferens och statistik power.
• Kunna beskriva principerna bakom användandet av ANOVA och multivariata regressionsanalyser.
Färdigheter och förmåga
• Visa förmåga att välja adekvat forskningsmetod baserat på forskningsfråga.
• Visa färdighet i att kunna avgöra när en viss modell av ANOVA och/eller, multipel regressionsanalys är lämpligast för att besvara en forskningsfråga, samt visa förmåga att applicera och evaluera erhållna resultat.
• Visa färdighet i att använda statistiska program för att genomföra och tolka olika modeller av ANOVA och multivariata regressionsanalyser.
• Kunna använda program för att genomföra och tolka statistik power.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Kunna kritiskt utvärdera metodologiska aspekter vid olika typer av emotionsforskning samt att förhålla sig till hot mot validitet.
Innehåll
Kursen ger kunskap om olika forskningsmetoder som används inom psykologi och särskild vikt läggs vid att identifiera och diskutera de mer frekventa hoten mot
validitet som kan förekomma inom olika studier. Studenten tränas i att kritiskt utvärdera olika typer av forskningsstudier och statistiska metoder som används inom fältet för emotionspsykologi.
Vidare ger kursen även färdighet i att använda statistiska program och att tolka resultat från variansanalys- och multivariata regressionsmodeller samt faktoranalys.
Behörighet
Examen om minst 180 hp i huvudområdet psykologi.
Engelska 6/Engelska B från svenskt gymnasium eller motsvarande.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen ges på distans, genom online föreläsningar, seminarier och interaktioner, samt genom individuella och/eller gruppuppgifter som ska lämnas in online.
All undervisning är examinationsgrundande och vid schemalagda examinationer är det obligatorisk närvaro. Det krävs att studenterna aktivt använder universitetets lärplattform. Plattformen är det primära kommunikationsmedlet för studenter och lärare, och studenterna kommer att hitta viktig information som behövs för att genomföra kursen i kursrummet.
Examination
1101: Inlämningsuppgifter, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
2101: Seminarier, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
3101: Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig presentation, 4 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
Kursen examineras på tre sätt:
1. Genomförande av inlämningsrapporter (t.ex. besvara frågor, genomförande av statistiska analyser),
2. Aktivt deltagande i online-seminarier och diskussioner (t.ex. ställa frågor, bidra till diskussioner, muntliga redovisningar av individuella och gruppuppgifter),
3. Skriftlig slutuppgift och muntlig presentation (t.ex. diskussion av egna och andra studenters slutuppgifter).
Examination sker på engelska.
Slutbetyg på kursen erhålls när samtliga examinationsmoment på kursen är godkända.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Sju-gradig skala, A-F o Fx
Övrig information
Kursen ges på engelska.
Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PS056A.
Litteratur
Kurslitteratur kommer att tillhandahållas enligt lärarens anvisning.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket