Pedagogik GR (A), Rasism och pedagogiska processer i utbildning och arbetslivet, 15 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Rasism och pedagogiska processer i utbildning och arbetslivet, 15 hp
Education BA (A), Racism and Educational Processes in Education and Work, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE267G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2023-02-21
- Senast ändrad: 2023-11-09
- Giltig fr.o.m: 2024-01-11
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik ska utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet pedagogik, samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer.
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar.
Lärandemålen gäller områdena: Rasism.
Innehåll
Moment 1 - 7,5hp
Rasism som begrepp. Här ingår begrepp som etnicitet, ras, kultur, identitet, nationalism, mm.
Rasismens historia. Här ingår den svenska rasismens historiska framväxt, Sverige i ett internationellt perspektiv, nutida perspektiv.
Moment 2 - 7,5hp
Rasism och etik. Här ingår teoretiska och tillämpade etiska perspektiv.
Rasism och utbildning. Här ingår ett utbildningsperspektiv, ledarskapsperspektiv, och andra tillämpningsområden.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen sker endast på webben och via lärplattformen Moodle och i huvudsak med hjälp av podcast.
Examination
M100: Moment 1, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Examineras genom dialoger samt paper.
M200: Moment 2, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Examineras genom dialoger samt paper.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment: 1
Författare/red: Catomeris, Christian
Titel: Det ohyggliga arvet
Upplaga: 2017
Förlag: Ordfront
Kommentar: 319 s.
Författare/red: Darvishpour, Mehrdad & Westin, Charles (red)
Titel: Migration och etnicitet
Upplaga: 2021
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 484 s.
Författare/red: Eriksson, Martin
Artikeltitel: Historisk forskning om rasism och främlingsfientlighet i Sverige– en analyserande kunskapsöversikt
Tidskrift: Forum för levande historia
Kommentar: Tillhandahålls via kursrummet chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.levandehistoria.se/wp-content/uploads/2022/11/rapporthistoriskforskningomrasismochframlingsfientlighetisverige.pdf
Författare/red: Garner, Steve
Titel: Racism: an introduction
Upplaga: 2017
Förlag: SAGE
Kommentar: 310 s.
Författare/red: Hübinette, Tobias
Titel: Svensk rasism under efterkrigstiden : rasdiskussioner och rasfrågor 1946-1977
Upplaga: 2021
Förlag: Carlsson
Kommentar: 446 s.
Författare/red: Jonsson, Mats
Titel: När vi var samer
Upplaga: 2021
Förlag: Ordfront förlag
Kommentar: 340 s.
Författare/red: Wikström, Hanna
Titel: Etnicitet
Upplaga: 2009
Förlag: Liber
Kommentar: 128 s.
Författare/red: Zack, Naomi
Titel: The Oxford Handbook of Philosophy and Race
Upplaga: 2017
Förlag: Oxford University Press
Kommentar: 618 s.
Moment: 2
Författare/red: Adams, Guy B.
Artikeltitel: Racism, Community, and Democracy: The Ethics of Affirmative Action
År/Volym/nr/sidor: 1997/Vol. 20/No. 3/ ss. 243-257.
Tidskrift: Public Productivity & Management Review
Författare/red: Appiah, Kwame Anthony
Titel: The Ethics of Identity
Upplaga: 2023
Förlag: Princeton University Press
Kommentar: 392 s.
Författare/red: Aveling, Nado
Titel: Anti-racism in Schools: A question of leadership?
**År/Volym/nr/sidor:**2007/28/1. s. 69-85
**Tidskrift:**Discourse: studies in the cultural politics of education
Kommentar: DOI: 10.1080/01596300601073630
Författare/red: Darvishpour, Mehrdad & Westin, Charles (red)
Titel: Migration och etnicitet
Upplaga: 2021
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 484 s.
Författare/red: Elias, Amanuel & Paradises, Yin
Artikeltitel: The Costs of Institutional Racism and its Ethical Implications for Healthcare
År/Volym/nr/sidor: 2021/18/ ss. 45–58
Tidskrift: Bioethical Inquiry
Författare/red: Hübinette, Tobias & Hjulström, Catrin
Titel: Den färgblinda skolan: ras och vithet i svensk utbildning
Upplaga: 2002 (1:a uppl.)
Förlag: Natur & Kultur
Kommentar: 216 s.
Författare/red: Johansson, Jesper , Söderqvist Forkby, Åsa & Wernsjö, Ulrika (red)
Titel: Rasism, antirasism och social arbete i spåren av migration
Upplaga: 2021
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 352 s.
Författare/red: Lundström, Marcus & Wendt Höjer, Fanny
Artikeltitel: Erfarenheter av rasism i kontakt med svenska myndigheter och andra offentliga verksamheter – en kunskapsöversikt
Tidskrift: Forum för levande historia
Kommentar: Tillhandahålls via kursrummet chromeextension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.levandehistoria.se/wp-content/uploads/2022/11/rapport-erfarenheteravrasismikontaktmedmyndigheterochandraoffentligaverksamheter*-*en_kunskapsoversikt.pdf
Författare/red: Petsko, Christopher D. & Rosette, Ashleigh Shelby
Artikeltitel: Are Leaders Still Presumed White by Default? Racial Bias in Leader Categorization Revisited
År/Volym/nr/sidor: 2023/108/ 2. s. 330–340
Tidskrift: Journal of Applied Psychology
Kommentar: DOI: https://doi.org/10.1037/apl0001020
Författare/red: Rasmussen, Larry
Artikeltitel: Environmental Racism and Environmental Justice: Moral Theory in the Making?
År/Volym/nr/sidor: 2004/Vol. 24/No. 1, ss. 3-28
Tidskrift: Journal of the Society of Christian Ethics
**Författare/red:**Warren, Meg A. & Warren Michael T.
Artikeltitel: The EThIC Model of Virtue‐Based Allyship Development: A New Approach to Equity and Inclusion in Organizations
År/Volym/nr/sidor: 2023/182/. s. 783–803.
Tidskrift: Journal of Business Ethics
Kommentar: DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-021-05002-z