Pedagogik GR (A), Förskolepedagogik IV samt verksamhetsförlagd utbildning II, 30 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Förskolepedagogik IV samt verksamhetsförlagd utbildning II, 30 hp
Education BA (A), Early Childhood Education IV and Teaching Practice Placement II, 30 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE234G
- Ämne huvudområde: Pedagogik alt. Matematik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 25%, Verksamhetsförlagd utbildning 25%, Naturvetenskap 50%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2020-03-25
- Senast ändrad: 2020-09-10
- Giltig fr.o.m: 2020-07-03
Syfte
Kursens syfte är att studenten utvecklar kunskaper, didaktisk kompetens och tilltro till sin förmåga att undervisa, stimulera och stödja varje barns lärande och utveckling inom matematiska, naturvetenskapliga och tekniska områden relevanta för förskolan och förskoleklassen. Studenten ska även tillägna sig insikter om ledarskapets betydelse för undervisning och övrig förskolepedagogisk verksamhet.
Studenten ska vidare:
- tillägna sig förståelse för teknik i vardagen, människans beroende av och påverkan på naturen samt hållbar utveckling.
- tillägna sig kunskaper om och färdigheter i hur man genom lek, estetiska uttrycksformer och digitala lärresurser stimulerar barns matematiska utveckling i förskolemiljö.
- tillägna sig kunskap om att anpassa innehåll utifrån didaktiska överväganden avseende förskolans och förskoleklassens specifika kontext.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
-Visa sådana ämneskunskaper inom matematik, naturvetenskap och teknik, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen. (Naturvetenskap och teknik för förskollärare, Matematik för förskollärare)
-Visa kunskap om grundläggande matematiklärande. (Matematik för förskollärare, moment 2)
-Visa förmåga att tillämpa sådan förskoledidaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det förskolepedagogiska området inom ämnet matematik, naturvetenskap och teknik och för yrkesutövningen i övrigt. (Vfu II)
- Visa kunskap om barns kunskapsutveckling rörande begreppsbildning inom matematik, naturvetenskap och teknik. (Samtliga delmoment)
- Visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap. (Vfu II)
-Visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv. (Samtliga delmoment)
Färdighet och förmåga
-Visa förmåga att ta tillvara barns kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje barns lärande och utveckling med avseende på matematik, naturvetenskap och teknik samt i övrig utbildning och förskolepedagogisk verksamhet. (Vfu II)
-Reflektera över barns förståelse för matematiska begrepp. (Matematik för förskollärare, moment 2 och 4; Vfu II)
-Planera och genomföra ämnesdidaktiska aktiviteter i pedagogisk verksamhet.(Vfu II)
- Visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna. (Matematik för förskollärare, moment 2 och 4)
-Reflektera över och resonera kring estetiska uttrycksformers, lekens samt digitala lärresursers betydelse för barns matematiska upptäckter och matematiklärande. (Matematik för förskollärare, moment 2 och 4)
-Visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av en hållbar utveckling. (Naturvetenskap och teknik för förskollärare, Vfu II)
-Visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla praktiska övningar i matematik samt naturvetenskap och teknik för barn samt i undervisning och förskolepedagogisk verksamhet. (Vfu II)
-Visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat. (Samtliga delmoment)
-Visa god förmåga att reflektera över den verksamhetsförlagda utbildningen med utgångspunkt i beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund. (Samtliga delmoment)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
-Visa självkännedom och empatisk förmåga. (Vfu II)
-Visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot barn och dess vårdnadshavare. (Vfu II)
-Visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna samt en hållbar utveckling. (Vfu II)
-Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet. (Samtliga delmoment)
Lokala mål
- Den blivande förskolläraren ska ha insikten och förmågan att leda sin undervisning och yrkesutövning i övrigt. (Vfu II)
Innehåll
Kursen består av fyra delmoment:
Delmoment 1
Naturvetenskap och teknik för förskollärare 7,5 hp
I momentet behandlas och prövas:
-Barns förståelse och tankar inom det naturvetenskapliga området.
-Naturen som pedagogisk och didaktisk resurs.
-Naturliga kretslopp, samband i naturen och organismer i närmiljön.
-Hållbar utveckling och lärande för hållbar utveckling.
-Kroppen och sinnena.
-Vardagsteknik, enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen i vår omgivning.
-I momentet ingår ett projektarbete som innefattar planering, genomförande samt att utvärdera en praktisk didaktisk övning med förskolegrupp.
Delmoment 2
Matematik för förskollärare 7,5 hp
I momentet behandlas och prövas:
-Grundläggande aritmetik.
-Tillämpa och förklara grundläggande matematiska begrepp.
-Matematik i meningsskapande sammanhang.
-Matematik i lek och estiska uttrycksformer i förskolan och förskoleklassen.
-Analys och dokumentation av barns kunskapsutveckling.
-Planering och genomförande av en matematisk uppgift för förskolebarn.
Delmoment 3
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) II 7,5 hp
I momentet behandlas och prövas grundläggande färdigheter kopplade till verksamhetsnära praktik och ämnesspecifika områden såsom: Förskollärarens yrkesroll och yrkesutövning samt matematik, naturvetenskap och teknik, likabehandling och lika villkor.
Momentet syftar även till att studenten i relation till kopplat ämne/verksamhet vidareutvecklar didaktisk kompetens och kunskap genom att visa hur olika faktorer kan bidra till att forma undervisningen och lärandets villkor.
Delmoment 4
Matematik för förskollärare 7,5 hp
I momentet behandlas och prövas.
-Grundläggande geometri och mönster.
-Tillämpa och förklara grundläggande matematiska begrepp.
-Matematik i meningsskapande sammanhang.
-Matematik i lek och estetiska uttrycksformer i förskolan och förskoleklassen.
-Programmering och digitala lärresurser.
-Analys och dokumentation av barns kunskapsutveckling inom matematik.
Behörighet
. Inför påbörjande och genomförande av kursens Vfu-del måste alla tidigare Vfu-moment vara godkända.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Huvudområdet för kursen är pedagogik. Undervisningen sker vid och mellan campusträffar, med stöd av en digital lärplattform. Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar och litteraturstudier är huvudform för kunskapsmålen. Seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Närvaro på praktikplatsen är obligatorisk under den verksamhetsförlagda utbildningen. Deltagandet innebär heltid.
Examination
2014: Taluppfattning – skriftlig individuell uppgift, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2015: Matematikdidaktisk aktivitet, Muntlig examination, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2016: Matematikdidaktisk aktivitet, Skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2017: Tentamen - Skriftlig, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2018: Ämnesdidaktisk aktivitet, skriftlig, grupp, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2019: Ämnesdidaktisk aktivitet, muntlig, grupp, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2020: Temaarbete – Hållbar utveckling, grupp, Muntlig examination, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2021: Naturvetenskap och Teknik i förskolan, Skriftlig inlämningsuppgift, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2022: VFU- Verksamhetsförlagd utbildning, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2023: Portfolio, Skriftlig inlämningsuppgift, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2024: Ämnesdidaktisk uppgift, Skriftlig inlämningsuppgift, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2025: Vfu-spaning , naturvetenskap, Skriftlig inlämningsuppgift, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2026: Analys av elevlösningar, Muntlig examination, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2027: Min bok om matematiska termer och begrepp - Muntlig och skriftlig examination, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2028: Matematik som språk, gruppseminarium - Muntlig och skriftlig examination, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2029: Paper, Skriftlig inlämningsuppgift, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2030: Jag och matematiken, Seminarium - Muntlig och skriftlig examination, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Studenten examineras skriftlig och muntligt i samtliga delmoment.
Obligatoriska moment ej poängsatta .
Moment 1:
- Naturvetenskap och teknik i förskolan, kamratbedömning. Betyg: Underkänd (U) och Godkänd (G)
- Workshop Vardagsteknik/Fysikaliska fenomen. Betyg: Underkänd (U) och Godkänd (G)
- Workshop Ämnen, blandningar och lösningar/Kretslopp och organismer. Betyg: Underkänd (U) och Godkänd (G)
- Workshop Sinnen/Utomhuspedagogik. Betyg: Underkänd (U) och Godkänd (G)
- Workshop Utedag. Betyg: Underkänd (U) och Godkänd (G)
Moment 2:
- Workshop Taluppfattning. Betyg: Underkänd (U) och Godkänd (G)
- Workshop Analys Taluppfattning. Betyg: Underkänd (U) och Godkänd (G)
Moment 4:
- Workshop Appar. Betyg: Underkänd (U) och Godkänd (G)
- Workshop Mönster. Betyg: Underkänd (U) och Godkänd (G)
- Workshop Mätning och rumsuppfattning. Betyg: Underkänd (U) och Godkänd (G)
Under den verksamhetsförlagda utbildningen sker en bedömning i en autentisk yrkessituation av handledare utsedd av Mittuniversitetet. Vid examination av den verksamhetsförlagda utbildningen prövas studenten vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en verksamhetsförlagd period och ny prövning. Vi eventuellt underkännande av denna period är studenten spärrad för vidare vfu kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges.
Studentens skriftliga examinationer kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vi underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen ska grundas på samma kurslitteratur.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att lärandemålen för
kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för
kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen
inte uppfyllda.
Begränsning av examination
Övriga föreskrifter av betydelse .
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att elever och VFU-handledares förtroende riskerar att skadas. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell studieplan/handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Studenten har möjlighet att genomföra examinationsmomentet i den praktiska delen (VFU) två gånger, ett ordinarie examinationstillfälle samt ett omtentamenstillfälle.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE181G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Backman, Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Upplaga: 2016 3., [rev.] uppl.
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Författare/red: Rubinstein Reich, L., Tallberg Broman, I. & Vallberg Roth, A.
- Titel: Professionell yrkesutövning i förskola: kontinuitet och förändring.
- Upplaga: 2017. (Upplaga 1:1).
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Kommentar: Kapitel 4 och 6
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.
- Upplaga: Skolverket (2017) 2011: reviderad 2017
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för förskolan: Lpfö 2018.
- Upplaga: 2018
- Förlag: Stockholm: Utbildningsdep., Regeringskansliet
Moment 1
- Författare/red: Barr, A., Nettrup, A. & Rosdahl, A
- Titel: Naturförskola: lärande för hållbar utveckling.
- Upplaga: (2011)
- Förlag: Stockholm: Lärarförbundets förlag
- Författare/red: Bjurulf, V
- Titel: Teknikdidaktik i förskolan.
- Upplaga: (2013) (2. uppl.)
- Förlag: Stockholm: Studentlitteratur
- Författare/red: Björklund, S
- Titel: Lärande för hållbar utveckling: i förskolan.
- Upplaga: (2014) (1. uppl.)
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Författare/red: Dahlbeck, P. & Nilsson, K.
- Titel: Förskolans arbete med naturvetenskap och teknik.
- Upplaga: (red.) (2018 (Upplaga 1)
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Författare/red: Elfström, I.
- Titel: Barn och naturvetenskap: upptäcka, utforska, lära i förskola och skola.
- Upplaga: (2014) . (2. [rev.] uppl.)
- Förlag: Stockholm: Liber
- Författare/red: Kiewra, Christine & Veselack, Ellen
- Titel: Artikeltitel: Playing with Nature: Supporting Preschoolers’ Creativity in Natural Outdoor Classrooms.
- Förlag: The International Journal of Early Childhood Environmental Education
- Webbadress: Webbadress:http://naturalstart.org/sites/default/files/journal/10._final_kiewra_veselack.pdf
- Kommentar: 4(1), p. 71
- Författare/red: Thulin, S.
- Titel: Naturvetenskap i ett förskoleperspektiv: kreativa lärandeprocesser.
- Upplaga: (red.) (2016 (Första upplagan)
- Förlag: Malmö: Gleerups Utbildning AB
Moment 2
- Författare/red: Björklund, C. & Franzén, K.
- Titel: De yngsta barnens matematik.
- Upplaga: (red.) (1. uppl.) 2015
- Förlag: Stockholm: Liber
- Författare/red: Björklund, C. & Palmér, H
- Titel: Matematikundervisning i förskolan: att se världen i ljuset av matematik.
- Upplaga: (2018) (Första utgåvan)
- Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
- Författare/red: Helenius, O
- Titel: Matematikdidaktik i förskolan: att utveckla lekfulla, matematiska barn.
- Upplaga: (2016) (1. uppl.)
- Förlag: Malmö: Gleerups
- Författare/red: Nationellt centrum för matematikutbildning
- Titel: Små barns matematik: undervisning & lärande.
- Upplaga: (2016) (2., rev. uppl.)
- Förlag: Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet.
- Författare/red: Pettersson, A.
- Titel: Bedömning av kunskap: för lärande och undervisning i matematik.
- Upplaga: (2013, rev 2017)
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: https://www.skolverket.se/download/18.5dfee44715d35a5cdfa92d3/1516017578191/02-bedomning-larande-och-undervisning-i-matematik-2017.pdf
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för förskolan: Lpfö 18.
- Upplaga: 2018
- Förlag: Stockholm, Skolverket
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (rev 2016) .
- Upplaga: Reviderad upplaga 2016
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894
- Kommentar: ISBN: 978-91-38-32541-4 Kan laddas ner som pdf
Moment 3
- Författare/red: Bie, Kristin
- Titel: Reflektionshandboken för pedagoger.
- Upplaga: 2014 1. uppl.
- Förlag: Gleerups, Malmö
- Författare/red: Gren, Jenny
- Titel: Etik i pedagogiskt vardagsarbete
- Upplaga: 2012
- Förlag: Liber
- Kommentar: Valda kapitel
- Författare/red: Mårdsjö Olsson, A-C.
- Titel: Att lära andra lära.
- Upplaga: 2010
- Förlag: Stockholm. Liber
- Kommentar: Kap 4.
- Författare/red: Rubinstein Reich, Lena; Tallberg Broman, Ingegerd & Vallberg Roth, Ann-Christine
- Titel: Professionell yrkesutövning i förskola - kontinuitet och förändring
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Kapitel 5, 6 och 8
Moment 4
- Författare/red: Björklund, C. & Franzén, K.
- Titel: De yngsta barnens matematik.
- Upplaga: (red.( (2015). (1. uppl.)
- Förlag: Stockholm: Liber
- Författare/red: Björklund, C. & Palmér, H.
- Titel: Matematikundervisning i förskolan: att se världen i ljuset av matematik.
- Upplaga: (2018). (Första utgåvan)
- Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
- Författare/red: Helenius, O.
- Titel: Matematikdidaktik i förskolan: att utveckla lekfulla, matematiska barn.
- Upplaga: (2016). (1. uppl.)
- Förlag: Malmö: Gleerups
- Författare/red: Nationellt centrum för matematikutbildning
- Titel: Små barns matematik: undervisning & lärande.
- Upplaga: (2016) (2., rev. uppl.)
- Förlag: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet.
- Författare/red: Nilsen, M.
- Titel: Barns och lärares aktiviteter med datorplattor och appar i förskolan. Diss. (sammanfattning)
- Upplaga: 2018
- Förlag: Göteborg : Göteborgs universitet, 2018.
- Författare/red: Pettersson, A.
- Titel: Bedömning av kunskap: för lärande och undervisning i matematik
- Upplaga: (2013, rev 2017)
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: https://www.skolverket.se/download/18.5dfee44715d35a5cdfa92d3/1516017578191/02-bedomning-larande-och-undervisning-i-matematik-2017.pdf
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för förskolan: Lpfö 18.
- Upplaga: 2018
- Förlag: Stockholm: Skolverket
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (rev 2016).
- Upplaga: Reviderad upplaga 2016
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894
- Kommentar: ISBN: 978-91-38-32541-4 Kan laddas ner som pdf
Referenslitteratur
Moment 4
- Författare/red: Kjällander, S. & Riddersporre, B. (red.)
- Titel: Digitalisering i förskolan: på vetenskaplig grund.
- Upplaga: 2019 (Första utgåvan).
- Förlag: Stockholm: Natur & Kultur.
Aktuella artiklar, kompendier och annat utdelat material kan tillkomma
Kolla om litteraturen finns på biblioteket