Pedagogik GR (B), Fritidspedagogiska perspektiv, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Fritidspedagogiska perspektiv, 7,5 hp
Education BA (B), Perspectives on Leisure Pedagogics, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE233G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-10-05
  • Senast ändrad: 2023-05-05
  • Giltig fr.o.m: 2023-08-16

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper och didaktisk kompetens för undervisning inom området barns uppväxtvillkor i ett mångkulturellt och hållbart samhälle.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

- visa utvecklade kunskaper om praktiska och estetiska lärprocesser

- visa utvecklad förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,

- visa utvecklad förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling,

- visa utvecklad förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska
verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,

- visa utvecklad förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå och följa kunskapsutvecklingen inom ämnet för kursen.

- Visa god kunskap om och förmåga att kommunicera samt förankra skolans värdegrund och de grundläggande demokratiska värderingarna.

- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet undervisa om hållbar utveckling

- visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer.

Innehåll

Kursen innehåller skolans värdegrundsarbete med fokus på demokratiska värderingar, barnkonventionen, en hållbar utveckling och mångfald. Den handlar också om hur arbetet med dessa områden kan planeras och genomföras i fritidshem.

Behörighet

Godkända studier från termin 1, 30 hp samt ytterligare minst 30 hp från termin 2 och 3 varav 15 hp vfu.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Huvudområde för kursen är pedagogik. Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.

Examination

2201: Barnkonventionen, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Grupparbete - muntlig examination

2202: Hållbar utveckling, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Grupparbete - muntlig och skriftlig examination

2203: Mångfald i fritidshem, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Muntlig examination

2204: Barns uppväxt- och livsvillkor i ett mångkulturellt och hållbart samhälle, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Skriftlig examination

Huvudområde för kursen är pedagogik. Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål. Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Ersätter PE174G Mångfald i fritidshem.
Kursen ersätter PE180G.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE174G och PE180G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Ankerstjerne, Trine (red)
  • Titel: Perspektiv på fritidshemspedagogik
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN 978-91-44-08814-3. Valda kapitel
  • Författare/red: Cummins, J.
  • Titel: Flerspråkiga elever: effektiv undervisning i en utmanande tid
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Natur och kultur
  • Författare/red: Fjällhed, Anders & Jensen, Mikael
  • Titel: Barns livsvillkor i mötet med skola och fritidshem
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN 978-91-44-09092-4. 210 s. Valda kapitel
  • Författare/red: Heikkilä, Mia
  • Titel: Lärande och jämställdhet i förskola och skola
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Liber, Stockholm
  • Kommentar: ISBN: 978-91-47-10575-5 180 s.
  • Författare/red: Holmberg, L.
  • Titel: Att bli fritidshemslärare
  • Upplaga: 2021
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Kapitel 16 & 17. Finns att tillgå i kursrummet
  • Författare/red: Lago, L., Elvstrand, H.
  • Titel: Sociala relationer i fritidshem
  • Upplaga: 2021
  • Förlag: Natur och kultur
  • Författare/red: Lahdenperä, P., Sundgren, E., Abdoka, S., Bockgård, G., Norberg Brorsson, B.
  • Titel: Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet - undervisning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Lundberg, A. & Werner, A. (red.)
  • Titel: En introduktion till genusvetenskapliga begrepp
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Skriftserie: Nationella sekretariatet för genusforskning
  • Kommentar: ISBN: 978-91-980802-5-4. 93 s.
  • Författare/red: Pihlgren, Ann S. (red.)
  • Titel: Fritidshemmet och skolan – det gemensamma uppdraget
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN: 978-91-44-10093-7 Valda kapitel.
  • Författare/red: Sund, Per & Sund Louise
  • Titel: Hållbar utveckling - ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: ISBN 47-12259-2
  • Författare/red: Swärd, S.
  • Titel: Barnkonventionen i praktisk tillämpning inom förskolan och skolan
  • Upplaga: 2020
  • Förlag: Norstedts Juridik AB
  • Författare: Åhslund, Ingela
  • Artikeltitel: Nordic Research on Boys’ Learning and School Performance: A Systematic Literature Review
  • Tidskrift: 2018, Vol. 12, nr 2, s. 41-61
  • År/Volym/nr/sidor: Utbildning och Lärande
  • Författare/red: Øksnes, Maria
  • Titel: Lekens flertydighet. Om barns lek i en institutionaliserad barndom
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Liber, Stockholm
  • Kommentar: ISBN 978-91-47-10013-2 190 s.

Referenslitteratur

  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet - Lgr22
  • Upplaga: 2022
  • Förlag: Skolverket

Aktuella artiklar samt avhandlingar inom området kan tillkomma.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15