Pedagogik GR (B), Fritidspedagogiska perspektiv, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Fritidspedagogiska perspektiv, 7,5 hp
Education BA (B), Perspectives on Leisure Pedagogics, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE233G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2020-10-05
- Senast ändrad: 2022-03-09
- Giltig fr.o.m: 2022-01-10
Syfte
Kursen syftar till att den studerande ska utveckla kunskaper och en didaktisk kompetens om barns kulturella, sociala och personliga identitet i ett mångkulturellt och hållbart samhälle.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa utvecklade kunskaper om praktiska och estetiska lärprocesser
- visa fördjupad förmåga att stimulera till lärande och utveckling genom att erbjuda barnen en meningsfull och innehållsrik fritid,
- visa utvecklad förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
- visa utvecklad förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling,
- visa utvecklad förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa utvecklade kunskaper inom det fritidspedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
- visa utvecklad förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå och följa kunskapsutvecklingen inom ämnet för kursen
- visa god kunskap om och förståelse för skolans värdegrund och de grundläggande demokratiska värderingarna
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet undervisa om hållbar utveckling
- visa utvecklad förmåga att tillämpa didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det fritidspedagogiska området och inom det eller de ämnen som utbildningen avser
- visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer
Innehåll
- Barns uppväxt- och livsvillkor i ett mångkulturellt och hållbart samhälle
- Barns kulturella, sociala och personliga identitet
- Hållbar utveckling
- Genus, jämställdhet och jämlikhet
Behörighet
Godkända studier från termin 1, 30 hp samt ytterligare minst 30 hp från termin 2 och 3 varav 15 hp vfu.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Huvudområde för kursen är pedagogik. Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Examination
2102: Fältstudie - Muntlig och skriftlig uppgift, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2103: Grupparbete - Muntlig och skriftlig uppgift, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2104: Litteraturseminarium - Muntlig och skriftlig, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2105: Skriftlig inlämning, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Huvudområde för kursen är pedagogik. Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål. Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtlig lärandemål för kursen.
Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Ersätter PE174G Mångfald i fritidshem.
Kursen ersätter PE180G.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE174G och PE180G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Ankerstjerne, Trine (red)
- Titel: Perspektiv på fritidshemspedagogik
- Upplaga: 2013
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN 978-91-44-08814-3. Valda kapitel
- Författare: Boström, L. & Augustsson, G.
- Artikeltitel: Learning Environments in Swedish Leisure-time Centres: (In)equality, "Schooling", and Lack of Independence
- Tidskrift: 2016, Vol. 4 (1), s. 125-145
- År/Volym/nr/sidor: International Journal for Research on Extended Education
- Författare/red: Carlström, Helene
- Titel: Talet om barn, föräldrar och professionalitet i det mångkulturella fritidshemmet
- Upplaga: 2013
- Förlag: Linnéuniversitetet, Växjö
- Författare/red: Fjällhed, Anders & Jensen, Mikael
- Titel: Barns livsvillkor i mötet med skola och fritidshem
- Upplaga: 2013
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN 978-91-44-09092-4. 210 s. Valda kapitel
- Författare/red: Heikkilä, Mia
- Titel: Lärande och jämställdhet i förskola och skola
- Upplaga: 2015
- Förlag: Liber, Stockholm
- Kommentar: ISBN: 978-91-47-10575-5 180 s.
- Författare: Häggberg, Ulf
- Artikeltitel: Att arbeta med tvåspråkighet i skolbarnsomsorg
- Tidskrift: Skolportens numrerade artikelserie för utvecklingsarbete i skolan
- År/Volym/nr/sidor: 2010/3/1-16
- Webbadress: http://www.skolporten.se/app/uploads/2012/02/UL_artikel_3_2010_ulf_haggberg.pdf
- Kommentar: Förlag; Skolporten forskning och utveckling
- Författare/red: Lahdenperä, Pirjo & Sundgren, Eva
- Titel: Skolans möte med nyanlända
- Upplaga: 2016
- Förlag: Liber
- Kommentar: ISBN 978-91-47-12219-6
- Författare/red: Lundberg, A. & Werner, A. (red.)
- Titel: En introduktion till genusvetenskapliga begrepp
- Upplaga: 2016
- Förlag: Skriftserie: Nationella sekretariatet för genusforskning
- Kommentar: ISBN: 978-91-980802-5-4. 93 s.
- Författare/red: Pihlgren, Ann S. (red.)
- Titel: Fritidshemmet och skolan – det gemensamma uppdraget
- Upplaga: 2015
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN: 978-91-44-10093-7 Valda kapitel.
- Författare/red: Sund, Per & Sund Louise
- Titel: Hållbar utveckling - ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan
- Upplaga: 2017
- Förlag: Liber
- Kommentar: ISBN 47-12259-2
- Författare: Åhslund, Ingela
- Artikeltitel: Nordic Research on Boys’ Learning and School Performance: A Systematic Literature Review
- Tidskrift: 2018, Vol. 12, nr 2, s. 41-61
- År/Volym/nr/sidor: Utbildning och Lärande
- Författare/red: Øksnes, Maria
- Titel: Lekens flertydighet. Om barns lek i en institutionaliserad barndom
- Upplaga: 2011
- Förlag: Liber, Stockholm
- Kommentar: ISBN 978-91-47-10013-2 190 s.
Referenslitteratur
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, 2011
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
- Kommentar: 978-91-38325-41-4 279 s.
Aktuella artiklar samt avhandlingar inom området kan tillkomma.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket