Pedagogik GR (A), Grundlärare i fritidshem, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Grundlärare i fritidshem, 7,5 hp
Education BA (A), Primary School Teachers in Leisure Centre, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE228G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2021-09-30
  • Senast ändrad: 2021-11-23
  • Giltig fr.o.m: 2022-01-15

Syfte

Kursen syftar till att den studerande ska visa kunskap och förmåga om fritidspedagogiskt arbete samt fritidslärarens yrkesroll i skola och fritidshem.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa sådana kunskaper inom det fritidspedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
- visa kunskap om praktiska och estetiska lärprocesser,
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer och ledarskap,
- visa förmåga att stimulera till lärande och utveckling genom att erbjuda eleverna en meningsfull och innehållsrik fritid med fokus på leken
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
- visa förmåga att använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten,
- visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det fritidspedagogiska området
- visa kännedom om vetenskapsteori, kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
- visa kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen


Inträdesbiljett modul 1

Enkät på gruppnivå modul 2, används senare i modul 3

Innehåll

- Lek för utveckling och lärande
- Medier, e-lärande och digitala verktyg
- Kommunikativ kompetens
- Estetiska lärprocesser
- Fritidshemmets kompletterande uppdrag

Behörighet

Engelska B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Huvudområde för kursen är pedagogik. Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.

Examination

2202: Lek, estetiska lärprocesser, sociala relationer, Muntlig och skriftlig presentation, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Lek, estetiska lärprocesser, sociala relationer examineras genom skriftlig inlämning och muntlig i grupp.

2203: Kommunikativ kompetens, media, digitala verktyg, Muntlig gruppredovisning, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2204: Kompletterande uppdraget, Skriftlig inlämningsuppgift, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål förs kursen.
Student som inte uppfyller samtliga lärandemålför kursen erhåller betyget U (underkänt).

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE171G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, rev. 2019
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Skolverket, Stockholm
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3301
  • Författare: Ackersjö, H, Nordänger U-K, Lindqvist, P
  • Artikeltitel: Att jag kallar mig själv för lärare i fritidshem uppfattar jag skapar en viss provokation
  • Tidskrift: 2016:1. 22 sid.
  • År/Volym/nr/sidor: Educare
  • Författare/red: Andersson, Lars
  • Titel: Vägledning, pedagogiskt förhållningssätt
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Natur och kultur, Stockholm
  • Kommentar: ISBN 978-91-27-42311-4 139 s. Valda kapitel
  • Författare/red: Brinkkjaer, U., Höijen, M
  • Titel: Vetenskapsteori för lärarstudenter.
  • Upplaga: 2020
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Ehlin, A. (red)
  • Titel: Estetiska uttrycksformer i teori och praktik.
  • Upplaga: 2020
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Eriksson & Rännar
  • Titel: Digitala möjligheter –i en lärmiljö för alla
  • Upplaga: 2020
  • Förlag: Liber
  • Författare: Haglund, B
  • Artikeltitel: Fritidshemmets vardagspraktik i ett nytt diskursivt landskap
  • Tidskrift: Educare vetenskapliga skrifter, Malmö högskola
  • År/Volym/nr/sidor: Educare 2016:1, 15 sid
  • Författare: Haglund, B. & Boström, L.
  • Artikeltitel: Everyday Practices in Swedish School-age Educare Centers: A Reproduction of Subordination and Difficulty in Fulfilling Their Mission.
  • Tidskrift: 2020, Vol. 190 (8), 1-15
  • År/Volym/nr/sidor: Early Child Development and Care
  • Författare/red: Knutsdotter Olofsson, B
  • Titel: Den fria lekens pedagogik, teori och praktik i fantasileken
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Liber, Stockholm
  • Kommentar: ISBN 978-91-47-12239
  • Författare: Lago, L & Elvstrand, H
  • Artikeltitel: Att utveckla arbetet med lek på fritidshem –erfarenheter från ett aktionsforskningsprojekt.
  • Tidskrift: 2018
  • År/Volym/nr/sidor: Linköpings universitet
  • Webbadress: https://old.liu.se/uv/lararrummet/venue/att-utveckla-arbetet-med-lek-pa-fritidshem?l=sv
  • Författare/red: Lago, L, Elvstrand, H.
  • Titel: Sociala relationer i fritidshem.
  • Upplaga: 2021
  • Förlag: Natur och kultur
  • Författare/red: Lago, L. (red.)
  • Titel: Barn i fritidshem.
  • Upplaga: 2021
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Pihlgren, A.S. (red.)
  • Titel: Fritidshemmet och skolan - det gemensamma uppdraget
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN: 978-91-44-10093-7 335s. Valda kapitel.
  • Författare/red: Stenhammar, M-L.
  • Titel: Fritidshemmets pedagogiska uppdrag.
  • Upplaga: 2020
  • Förlag: Natur Kultur Läromedel
  • Kommentar: ISBN 9789127826861 124 s.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15