Pedagogik GR (A), Grundlärare i fritidshem, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Grundlärare i fritidshem, 7,5 hp
Education BA (A), Primary School Teachers in Leisure Centre, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE228G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Övrigt 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2021-09-30
- Senast ändrad: 2023-11-02
- Giltig fr.o.m: 2024-01-11
Syfte
Kursen syftar till att den studerande ska visa kunskap och förmåga om fritidspedagogiskt arbete samt fritidslärarens yrkesroll i skola och fritidshem.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa sådana kunskaper inom det fritidspedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
- visa kunskap om praktiska och estetiska lärprocesser,
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer och ledarskap,
- visa förmåga att stimulera till lärande och utveckling genom att erbjuda eleverna en meningsfull och innehållsrik fritid med fokus på leken
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
- visa förmåga att använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten,
- visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det fritidspedagogiska området
- visa kännedom om vetenskapsteori, kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
- visa kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen
Innehåll
- Lek för utveckling och lärande
- Medier och digitala verktyg
- Kommunikativ kompetens
- Estetiska lärprocesser
- Fritidshemmets kompletterande uppdrag
Behörighet
Grundläggande behörighet + Engelska 6, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Huvudområde för kursen är pedagogik. Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Examination
2301: Lek, estetiska lärprocesser, sociala relationer, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Skriftlig inlämning och muntlig i grupp
2302: Kommunikativ kompetens, media, digitala verktyg, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Muntlig i grupp
2303: Kompletterande uppdraget, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Skriftlig inlämning
Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senast version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE171G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Blomström, V. & Wennerberg, J.
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Ehrlin, A. (red)
Titel: Estetiska uttrycksformer i teori och praktik
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber
Författare/red: Haglund, B. & Boström, L.
Artikeltitel: Everyday practices in Swedish school-age educare centres: A reproduction of subordination and difficulty in fulfilling their mission
År/Volym/nr/sidor: 2020, 190 (8), 1-15
Tidskrift: Early Child Development and Care
Webbadress: https://doi.org/10.1080/03004430.2020.1755665
Författare/red: Harvard, Jensen, Welén, Gärdenfors, Berg, Knutsdotter Olofsson, Löfdahl
Titel: Leka för att lära: Utveckling, kognition och kultur
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
**Författare/red:**Lago, L, Elvstrand, H.
Titel: Sociala relationer i fritidshem
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur och kultur
Författare/red: Lago, L. (red.)
Titel: Barn i fritidshem
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber
Författare/red: Lago, L., Elfstrand, H. m.fl.
Artikeltitel: Att utveckla arbetet med lek på fritidshem - Erfarenheter från ett aktionsforskningsprojekt
År/Volym/nr/sidor: 2018/nr.14
Tidskrift: Venue
Webbadress: https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1872
Författare/red: Pihlgren, A.S. (red.)
Titel: Fritidshemmet och skolan - det gemensamma uppdraget
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur, Lund
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr22)
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Skolverket, Stockholm
Författare/red: Stenhammar, M-L.
Titel: Fritidshemmets pedagogiska uppdrag
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur Kultur Läromedel
Författare/red: Wernholm, M.
Titel: Barns hybrida lek i fritidshemmet
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Wrethander, M.
Titel: Inneslutning och uteslutning - barns relationsarbete i skolan
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Referenslitteratur
Författare/red: Brinkkjaer, U., Höijen, M
Titel: Vetenskapsteori för lärarstudenter
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Holmberg, L. & Kane, E.
Artikeltitel: Den tacksamma leken. Legitimering av fritidshemsverksamhet genom utbildningspolitik och forskning
**År/Volym/nr/sidor:**2020, 25 (2-3)
Tidskrift: Pedagogisk forskning i Sverige
Kommentar: ISSN 1401-6788. https://doi.org/10.15626/pfs25.0203.05
Författare/red: Lago, L. & Elvstrand, H.
Artikeltitel: “Jag har oftast ingen att leka med”: Social exkludering på fritidshem
**År/Volym/nr/sidor:**2019, 39(2), 104-120
Tidskrift: Nordic Studies in Education
Webbadress:https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1342094/FULLTEXT02.pdf
Aktuella artiklar och kompendiematerial kan tillkomma.