Pedagogik GR (A), Förskolepedagogik II och bild samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU) I, 30 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Förskolepedagogik II och bild samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU) I, 30 hp
Education BA (A), Early Childhood Education, Art and Teaching Practice Placement I, 30 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE227G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning 25%, Undervisningsområdet 50%, Övriga områden 25%
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2025-03-05
- Giltig fr.o.m: 2025-09-01
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla grundläggande förståelse för yrkesutövningens didaktiska grunder, inbegripet undervisning och lärande, samt utveckla kunskap om förutsättningar för värdegrundsarbete i förskolan.
Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar ämnesdidaktiska färdigheter i bild samt förståelse för estetiska uttrycksformers betydelser för förskolepedagogiska arbetssätt och barns lärande. Dessutom syftar kursen till att studenten ska påbörja processen från novis till professionell förskollärare genom att pröva på yrket och systematiskt reflektera över erfarenheter och mötet med en förskolepedagogisk praktik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
Kunskap och förståelse
- Kunna beskriva och hantera vanligt förekommande data-insamlingstekniker och metoder för analys inom förskolepedagogisk forskning och verksamhet (Delmoment 1 och 4)
- Kunna identifiera behov av ytterligare kunskap för att kunna utveckla en yrkesidentitet på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (Delmoment 2 och 3)
- Kunna beskriva och hantera praktiska och estetiska lärprocesser (Delmoment 2 och 3)
- Kunna visa förståelse för hur undervisning med yngre barn kan förstås och ta sig uttryck i förskolans verksamhet (Delmoment 4)
- Kunna förstå barns behov av omsorg som en förutsättning för lärande och utveckling (Delmoment 1 och 3)
Färdighet och förmåga:
- Kunna identifiera förutsättningar för lärande i en pedagogisk verksamhet (Delmoment 2, 3 och 4)
- Kunna planera för- genomföra och utvärdera en bildskapande aktivitet med barn i förskolan (Delmoment 3)
- Med utgångspunkt i förskolans demokratiuppdrag kunna diskutera barns media-användande och visuella kulturer samt dess betydelse för barns vardag och förskolans verksamhet (Delmoment 2)
- I den pedagogiska verksamheten kunna identifiera och utveckla grundläggande färdigheter för den egna yrkesutövningen (Delmoment 3)
- Kunna beakta och kommunicera ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i relation till pedagogisk verksamhet (Delmoment 1, 2, 3)
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Kunna visa självkännedom och empatisk förmåga (Delmoment 3)
- Kunna möta och bemöta barn och vårdnadshavare på ett professionellt sätt (Delmoment 3)
- Kunna identifiera och diskutera sociala aspekter av hållbar utveckling och barnets mänskliga rättigheter, enligt barnkonventionen (Delmoment 1)
Lokala mål
- Visa förmåga att reflektera om den verksamhetsförlagda utbildningen med utgångspunkt i beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund. (Delmoment 3)
Innehåll
Kursen består av fyra delmoment
Delmoment 1. Pedagogik i teori och förskolans praktik 1, 7,5 hp
I momentet behandlas social hållbarhet och omsorg med fokus på förskolans arbete med jämlikhet och jämställdhet.
Delmoment 2. Bild i förskolan, 7, 5 hp
I momentet behandlas och utforskas bildskapande arbete med förskolebarn som befrämjar estetiska arbetssätt. I momentet behandlas även bildskapande aktiviteter i olika material med digitala och analoga tekniker. Barns inflytande och demokratiska rättigheter genom estetiskt arbete är centralt.
Delmoment 3. Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp
I momentet behandlas och prövas grundläggande färdigheter kopplade till verksamhetsnära praktik. Förskollärarens yrkesroll och yrkesutövning samt estetiska lärprocesser och arbetssätt utforskas och prövas.
Delmoment 4. Pedagogik i teori och förskolans praktik 2, 7,5 hp
I momentet behandlas, genom teoretiska inslag utbildning, undervisning och förutsättningar för lärande i förskolans verksamhet samt teorier för lärande.
Behörighet
Grundläggande behörighet + Engelska 6, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Huvudområdet för kursen är pedagogik. Undervisningen sker vid och mellan campusträffar, med stöd av digital lärplattform. Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs i en för utbildningen relevant verksamhet.
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar och litteraturstudier är huvudform för kunskapsmålen. Seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse.
Gruppövningar och praktiska tillämpningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål. I kursen används estetiska uttrycksformer och praktiskt estetiska övningar.
Närvaro på praktikplatsen är obligatorisk under den verksamhetsförlagda utbildningen. Deltagandet innebär heltid.
Examination
2204: Delmoment 2. Muntlig gruppredovisning, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
2205: Delmoment 2. Seminarium, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
2301: Delmoment 1. Skriftlig enskild inlämningsuppgift, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
2302: Delmoment 1. Skriftlig och muntlig fältstudieuppgift, 2,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
2303: Delmoment 2. Portfolio, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
2305: Delmoment 3. Genomförd Verksamhetsförlagd utbildning, VFU, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Delmoment 3.
Obligatorium:
25 dagars närvaro på Vfu-platsen
2306: Delmoment 3. Fördjupningsuppgift Bild i förskolan, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
2307: Delmoment 3. VFU Portfolio, 1,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
2308: Delmoment 4. Opponeringsseminarium, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
2309: Delmoment 4. Skriftligt fördjupningsarbete, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
2310: Delmoment 4. Barns delaktighet och inflytande, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
För Vfu-momentet gäller följande: Studenten examineras skriftligt och muntligt samt genom fortlöpande bedömning under Vfu i en autentisk yrkessituation av handledare som är utsedd av Mittuniversitetet. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en Vfu-period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande vid denna period är studenten spärrad för vidare Vfu-kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter
medges.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Övriga föreskrifter av betydelse.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att elever och VFU-handledares förtroende riskerar att skadas. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell studieplan/handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Studenten har möjlighet att genomföra examinationsmomentet i den praktiska delen (VFU) två gånger, ett ordinarie examinationstillfälle samt ett omtentamenstillfälle.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE170G.
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Backman, Jarl
Titel: Rapporter och uppsatser
Upplaga: Senaste
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Författare/red: Bie, Kristin
Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
Upplaga: Senaste
Förlag: Gleerups, Malmö
Författare/red: Bjørndal, Cato R. P.
Titel: Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
Upplaga: Senaste
Förlag: Stockholm
Författare/red: Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: Senaste
Förlag: Lund : Studentlitteratur
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för förskolan: Lpfö 18
Upplaga: Senaste
Förlag: Sverige. Skolverket, Stockholm
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2017
Förlag: Skolverket, Stockholm
Författare/red: Tuvhav Gullberg, E.
Titel: Estetiken i praktiken
Upplaga: Senaste
Förlag: Natur Kultur Läromedel
Kommentar: 150 sidor
Moment: 1
Författare/red: Andersson Tengnér, L. & Heikkilä, M.
Titel: Arbeta med jämställdhet i förskolan med normmedveten pedagogik
Upplaga: Senaste
Förlag: Gothia Fortbildning AB
Författare/red: Björkman, L. & Sotevik, L.
Titel: Normkritiska perspektiv i pedagogisk verksamhet
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur.
Kommentar: Inledning, kap 1, 3, 14, 15, 18.
Författare/red: Karlsson, Rauni
Titel: Demokrati i förskolan: fokus på barns samspel
Upplaga: Senaste
Förlag: Liber
Författare/red: Lundberg, A. & Werner, A.
Titel: En introduktion till genusvetenskapliga begrepp [Elektronisk resurs]
Förlag: Nationella sekretariatet för genusforskning
Kommentar: Lenz Taguchis kapitel (s.82-88). Finns som pdf
Författare/red: Quennerstedt, A., Thelander, N. & Hägglund, S.
Titel: Barns och ungas rättigheter i utbildning
Upplaga: Senaste
Förlag: Gleerups
Författare/red: Riddersporre, Bim, Bruce, Barbro, Pegetti, Charlotte, Åkerblom, Annika, Johansson, Eva
Titel: Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
Upplaga: Senaste
Förlag: Natur och kultur
Författare/red: Råde, A.
Artikeltitel: En forskningsgranskning om möjligheter och utmaningar med dockor som didaktiskt verktyg i förskolan
År/Volym/nr/sidor: 2022/19/1/s.103-122
Tidskrift: Nordisk barnhageforskning
**Kommentar:**Finns som pdf
Moment: 2
Författare/red: Braxell, S
Titel: Skapande barn: att arbeta med bild i förskolan
Upplaga: Senaste
Förlag: Lärarförbundets förlag, Stockholm
Författare/red: Essen, G, Olseborn Björby, Leicy.
Titel: Material och materialisera
Upplaga: Senaste
Förlag: Natur och Kultur
Författare/red: Vygotskij, Lev Semenovic
Titel: Fantasi och kreativitet i barndomen
Upplaga: Senaste
Förlag: Daidalos, Göteborg
Moment: 3
Författare/red: Emilson, A. & Moqvist-Lindberg, I.
Titel: Värdefull förskola: perspektiv på värdepedagogiskt arbete
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Rubinstein Reich, L., Tallberg Broman, I & Vallberg Roth, A.
Titel: Professionell yrkesutövning i förskola: kontinuitet och förändring
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: Kapitel, 3, 4 och 8
Moment: 4
Författare/red: Agnafors, Marcus & Levinsson, Magnus
Titel: Att tänka uppsats: det vetenskapliga arbetets grundstruktur
Upplaga: Senaste
Förlag: Malmö: Gleerups
Författare/red: Andersson, Kristina, Gullberg, Annica, Hjälmeskog, Karin, Lagrell, Kerstin
Titel: Didaktik i förskolan
Upplaga: Senaste
Förlag: Gleerups
Författare/red: Pihlgren, Ann S.
Titel: Undervisning i förskolan: att skapa lärande undervisningsmiljöer
Upplaga: Senaste
Förlag: Natur & Kultur, Stockholm
Författare/red: Riddersporre, Bim, Bruce, Barbro, Pegetti, Charlotte, Åkerblom, Annika, Johansson, Eva
Titel: Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
Upplaga: Senaste
Förlag: Natur och kultur
Författare/red: Sheridan, S. & Williams, P. (red.)
Titel: Undervisning i förskolan [Elektronisk resurs] en kunskapsöversikt
Upplaga: 2018
Förlag: Skolverket
Författare/red: Säljö, R.
Titel: Lärande: en introduktion till perspektiv och metaforer
Upplaga: Senaste
Förlag: Gleerups
Författare/red: Åberg, A. & Lenz Taguchi, H.
Titel: Lyssnandets pedagogik: etik och demokrati i pedagogiskt arbete
Upplaga: Senaste
Förlag: Liber
Referenslitteratur
Författare/red: Jäverbring, K.
Titel: En digitalare förskola
Upplaga: Senaste
Förlag: Natur Kultur Läromedel
Kommentar: 115 sidor
Moment: 2
Författare/red: Bendroth Karlsson, M. & Karlsson Häikiö, T. (red.)
Titel: Bild, konst och medier för yngre barn: kulturella redskap och pedagogiska perspektiv
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur, Lund
Aktuella artiklar, avhandlingar, aktuella styrdokument samt andra resurser inom området tillkommer.