Pedagogik GR (A), Idrott och hälsa, 30 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Idrott och hälsa, 30 hp
Education BA (A), Physical Education and Health, 30 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE224G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Idrottsliga området 25%, Övriga områden 75%
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2024-03-11
- Giltig fr.o.m: 2024-09-02
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper inom ämnet idrott och hälsa för att kunna undervisa i ämnet, integrera kunskapen i andra ämnen och ämnesområden. Vidare skall studenten kunna leda aktiviteter i skola kopplade till idrott och hälsa.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå och följa kunskapsutvecklingen inom ämnet idrott och hälsa
- visa kunskaper i ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom ämnet idrott och hälsa med utgångspunkt i lek och grundformer
- visa kunskaper inom idrott och hälsa som krävs för yrkesutövningen
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och förbättra undervisning i syfte att stimulera varje elevs lärande och utveckling
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra, tillgodose elevers behov av specialpedagogiska insatser utifrån en differentierad undervisning.
- redovisa kunskap om och förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar
och jämställdhetsperspektiv, utifrån samhällets och demokratins värdegrund
avseende undervisning och lärande inom ämnet idrott och hälsa
- visa kunskap och förmåga att orientera i natur och utemiljö med hjälp av kartor, såväl med som utan digitala verktyg
- visa kunskap om kartors uppbyggnad och symboler
- visa kunskap om praktiska och estetiska läroprocesser
- visa kunskap om bedömning av elevers lärande och utveckling inom ämnet idrott och hälsa
- visa kunskap och förståelse för människokroppens allmänna anatomi samt de
olika organsystemens normala fysiologi och reglering. Vidare visa kunskap och
förståelse för samspel mellan olika organsystem vid fysisk aktivitet.
- visa kunskap och förståelse för fysisk aktivitet i förhållande till barnets utvecklingsfaser, samt förmåga att argumentera för hälsoeffekter kopplade till fysisk aktivitet hos barn och ungdomar
- visa kunskap och förståelse för tränings principer, träningslärans grunder samt träningsplanering
- visa kunskap och förståelse för nutrition i förhållande till barnets utvecklingsfaser och fysisk aktivitet
Innehåll
Kursen består av tre delmoment med följande innehåll och omfattning:
Delmoment 1: Introduktion till praktiskt ledarskap, hälsa och idrottsdidaktik (5 hp)
- Praktiskt ledarskap för lärare i grundskolans årskurs F-6
- Grundläggande vetenskapliga betraktelsesätt och metoder
- Friluftsliv och orientering med hjälp av kartor, såväl med som utan digitala verktyg
- Idrottsdidaktik i syfte att utveckla allsidig rörelsekompetens och hälsofrämjande lärmiljöer med utgångspunkt i lek och grundformer
Delmoment 2: Introduktion till idrottsvetenskap och funktionell rörelse (12,5 hp)
- Grundläggande förståelse till idrottsvetenskap
- Grundläggande förståelse för kroppens anatomi och fysiologi
- Hälsoeffekter av fysisk aktivitet hos barn
- Barnets utveckling relaterade till fysisk aktivitet och hälsa
- Träningsprinciper, träningslära och träningsplanering
Delmoment 3: Idrott och hälsa ur ett samhällsvetenskapligt perspektiv med didaktik (12,5 hp)
- Barn- och ungdomsidrottens roll i samhället avseende socialisation, social stratifiering, identitetsskapande, kroppsuppfattning och självbild
- Etiska och moraliska aspekter inom ämnet idrott och hälsa
- Bedömning inom ämnet idrott och hälsa med hänvisning till aktuella styrdokument
- Takt och rytm i rörelse till musik
- Grundläggande kunskap om simundervisning och livräddning samt säkerhet vid vatten
- Den svenska idrottskulturens och kroppsövningsämnets framväxt ur ett historiskt perspektiv
- Idrottsdidaktisk kompetens vid planering, genomförande och utvärdering av undervisningssituationer
- Förutsättningar för lärande som utvecklar barns och ungdomars allsidiga rörelsekompetens utifrån teorier om lek och motorisk utveckling i skiftande
rumsliga och fysiska miljöer
- Idrottens roll och funktion i samhället utifrån grundläggande vetenskapliga perspektiv
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, praktiska tillämpningar, seminarier, gruppövningar samt självstudier.
Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.
Examination
2201: Delmoment 1. Praktiskt ledarskap, hälsa och idrottsdidaktik. Praktisk och skriftliga examination, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
2202: Delmoment 2. Idrottsvetenskap och rörelseförmåga kopplat till hälsa. Praktiska uppgifter och skriftlig tentamen, 12,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
2203: Idrott och hälsa ur ett samhällsvetenskapligt perspektiv med didaktik. Praktiska uppgifter och skriftlig inlämning, 12,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Studenten examineras skriftligt , muntligt och under praktiska moment. Examinationen sker löpande under kursen samt i slutet av kursen. Den lärarledda undervisningen i kursen utgörs till stor del av praktiska övningar och tillämpningar.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier för tregradig betygsskala:
- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de
krav som ställs i kursens lärandemål
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga
lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller
betyget U (underkänt)
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Tillkommer kostnad för simhallsbesök.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE162G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Brugge, B., Glantz, M. & Sandell, K.
Titel: Friluftslivets pedagogik - En miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet"
Upplaga: Senaste
Förlag: Liber
Författare/red: Haug, E., Bjålie, J G., m.fl.
Titel: Människokroppen: Fysiologi och anatomi
Upplaga: Senaste
Förlag: Liber
Kommentar: Kapitel finns i kursrummet
Författare/red: Huitfeldt Å.
Titel: Rörelse & Idrott
Upplaga: Senaste
Förlag: Liber
Författare/red: Larsson, H. & Meckbach, J. (red.)
Titel: Idrottsdidaktiska utmaningar
Upplaga: Senaste
Förlag: Liber
Författare/red: Larsson, H.
Titel: Idrott och hälsa -igår, idag och i morgon
Upplaga: Senaste
Förlag: Liber
Författare/red: Menguc Ibanez A. et al
Titel: Idrottens träning
Upplaga: Senaste
Förlag: SISU Idrottsböcker
Författare/red: Sjödin, C.
Titel: Simlärarboken
Upplaga: Senaste
Förlag: SISU Idrottsböcker
Författare/red: Skolverket
Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i idrott och hälsa
Upplaga: Senaste
Förlag: Skolverket
Kommentar: Kan laddas ner som pdf.
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
Upplaga: Senaste
Förlag: Skolverket
Kommentar: Kan laddas ner som pdf.
Författare/red:Tonkonogi, M. & Bellardini, H.
Titel: Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom. För hälsa, prestation och individuell utveckling
Upplaga: Senaste
Förlag: SISU Idrottsböcker
Författare/red: Åkesdotter C. et al.
Titel: Idrottens ledarskap
Upplaga: Senaste
Förlag: SISU Idrottsböcker
Referenslitteratur
Titel: FYSS – EVIDENSBASERAD KUNSKAPSBAS:
Webbadress: http://www.fyss.se/
Författare/red: Wehlin A.
Titel: Orientera i skolan
Upplaga: Senaste
Förlag: SISU Idrottsböcker
Författare/red: Ericsson I.
Titel: Rör dig lär dig: motorik och inlärning
Upplaga: Senaste
Förlag: SISU idrottsböcker
Författare/red: Säfström J.
Titel: Rörelseglädje
Upplaga: Senaste
Förlag: Lust att lära - JS Läromedel
Författare/red: Livsmedelsverket
Titel: Nationella riktlinjer för måltider i skolan
Upplaga: 2023
Förlag: Uppsala: Livsmedelsverket
Kommentar: ISBN: 978-91-7714-266-9. Finns tillgänglig som pdf.
Författare/red: Livsmedelsverket
Titel: Referensvärden för energi och näringsämnen: En sammanfattning av de nordiska näringsrekommendationerna, NNR 2023
Upplaga: 2023
Förlag: Uppsala: Livsmedelsverket
Kommentar: ISBN: 978-91-7714-282-9. Finns tillgänglig som pdf.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.