Pedagogik GR (B), Utbildningsvetenskaplig kärna II, Grundlärare, åk 4-6, 15 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Utbildningsvetenskaplig kärna II, Grundlärare, åk 4-6, 15 hp
Education BA (B), Educational Science II for Primary School Teacher, Year 4-6, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE222G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2020-03-30
- Senast ändrad: 2022-10-27
- Giltig fr.o.m: 2023-01-11
Syfte
Kursen syftar till att den studerande ska utveckla kunskap om ledarskap, sociala relationer och konflikthantering. Syftet är också att den studerande får kunskap om ett tvärvetenskapligt förhållningssätt med fokus på kognitionsvetenskap och specialpedagogik, utifrån olika elevers utveckling och lärande. Syftet är också att den studerande får kunskap om specialpedagogik och olika elevers utveckling och lärande. Vidare är syftet att ge kunskap om mänskliga rättigheter och begrepp som jämställdhet och jämlikhet.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten och mänskliga rättigheterna för åk 4-6
- visa förmåga att kommunicera och reflektera över frågor som rör identitet, sexualitet och samlevnad för elever i åk 4-6
- visa kunskap om och förmåga att beakta aktuell och relevant forskning från olika vetenskapliga discipliner för det innehåll som behandlas i kursen
- visa kunskap om barns kognitiva utveckling, lärande, behov och förutsättningar för undervisning i och verksamhet för åk 4-6
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra skapa en inkluderande verksamhet, hantera specialpedagogiska behov, och göra anpassningar utifrån funktionsvariationer för elever i åk 4-6
- visa kännedom om praktiska och estetiska läroprocesser
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna
- visa kunskap om och förståelse för ledarskapets roll i en inkluderad undervisning
- tillägnat sig kunskaper om och tillämpa kvantitativa forskningsmetoder
Innehåll
I kursen behandlas specialpedagogik som grundläggande perspektiv för en god lärmiljö och dess betydelse för arbetet med att möta olika barns behov. Innehåll som individualisering, inkludering och likvärdighet behandlas som grund för anpassningar till elevers utveckling, lärande och behov i åk 4-6. Vidare bearbetas ledarskapets betydelse, praktiska och estetiska lärprocesser samt digitalisering och dess betydelse för organisering av lärmiljön. Arbete med mänskliga rättigheter, lika behandling samt mobbning och konflikthantering tas upp. Innehållet i kursen behandlas så att studenten möter forskning från olika vetenskapliga discipliner samt får studenten genomföra en enklare undersökning baserat på kvantitativ metod.
Behörighet
Studietakt 100%: Godkända studier om 60 hp från termin 1 och 2 samt godkänt på tidigare vfu.
Studietakt 75%: Godkända studier om 60 hp motsvarande termin 1 och 2 med 100 % studietakt, inklusive Verksamhetsförlagd utbildning I 7,5 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar och seminarier, workshops, fältstudier samt litteraturstudier enskilt och i grupp. Samarbete och gruppövningar är grundläggande för att studenten tränar sin förmåga och sina färdigheter. Undervisning och examinationer genomförs vid campus samt via digitala verktyg som exempelvis Zoom och Moodle.
Examination
2001: Likabehandling, konflikthantering och sociala relationer - Muntlig och skriftlig examination, 6 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Obligatoriska moment
Workshop x 6
Examination
Muntlig: Normkritik - Identitet, sexualitet och samlevnad U/G
Skriftlig: Rapport U,G,VG
2114: Estetiska och digitala lärprocesser - Muntlig och skriftlig examination, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Obligatoriska moment
Workshop x 6
Examination
Muntlig: Estetiska lärprocesser U/G
Muntlig: Digitala lärprocesser U/G
Skriftlig: Essä U,G,VG
2115: Ledarskap och Specialpedagogik - Muntlig och skriftlig examination, 6 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Obligatoriska moment
Workshop
”Rörelse och Workshop heldag"
”Goda lärmiljöer”
Examination
Muntlig: Goda lärmiljöer U/G
Skriftlig: Rapport U,G,VG
Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt genom enskilda skriftliga inlämningsuppgifter samt deltagande i gruppövningar och workshop. I kursen finns två obligatoriska föreläsningar; ”digitalisering” och ”mänskliga rättigheter”.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betyg på kursen baseras på att alla delmoment är godkända.
Betygskriterier för tregradig betygsskala:
- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de
krav som ställs i kursens lärandemål
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga
lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller
betyget U (underkänt)
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE128G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Appelgren, Alva
- Titel: Nya perspektiv på lärande - Kognitionsvetenskap för lärare
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Kommentar: 152 s.
- Författare: Boström, L , Hörnell, A & Frykland, M.
- Artikeltitel: Learning Environments at Leisure-time Centres in Sweden : A Comprehensive Survey of Staff Perceptions.
- Tidskrift: 2015/Vol 3:1/ss 5-18
- År/Volym/nr/sidor: International Journal for Research on Extended Education,
- Författare: Brantefors, L.
- Artikeltitel: Mänskliga rättigheter som innehåll i undervisningen – en didaktisk analys av rättighetsundervisningen i två klass fem.
- Tidskrift: 2018/ vol 4(2) /ss 17-35.
- År/Volym/nr/sidor: Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik
- Författare/red: Bryman, A.
- Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Stockholm: Liber
- Författare/red: Elmeroth, Elisabeth (red.)
- Titel: Normkritiska perspektiv - i skolans likabehandlingsarbete
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 135 s.
- Författare/red: Eriksson, Katarina & Rännar, Eva
- Titel: Digitala möjligheter: i en lärmiljö för alla
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Kommentar: 123 s.
- Författare/red: Hejlskov Elvén, B
- Titel: Beteendeproblem i skolan.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Natur och kultur, Stockholm
- Författare/red: Hirsh, Åsa
- Titel: Relationellt ledarskap i klassrummet: Så skapas magi
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Natur Kultur Läromedel
- Kommentar: 205 s.
- Författare/red: Jensen, L
- Titel: Inkluderingskompetens vid adhd & autism.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Be My Rails Publishing
- Författare/red: Juul, J. & Jensen, H.
- Titel: Relationskompetens i pedagogernas värld
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Stockholm: Runa
- Författare/red: Linde, G.
- Titel: Det ska ni veta!: en introduktion till läroplansteori
- Upplaga: 3. [rev] uppl.
- Förlag: Lund: Studentlitteratur
- Författare/red: Lundgren, U.P., Säljö, R. & Liberg, C. (red.)
- Titel: Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. (3., [rev. och uppdaterade] utg.)
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Stockholm: Natur & kultur.
- Kommentar: Kapitel 7: Den lärande människan, Kapitel 9: Att vara lärare, Kapitel 11: Specialpedagogik, Kapitel 20: Skolans lagar och förordningar.
- Författare/red: Nilholm, C
- Titel: En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare: Quennerstedt, A.
- Artikeltitel: Mänskliga rättigheter som värdefundament, kunskapsobjekt och inflytande: en läroplansanalys.
- Tidskrift: 2015/(24) 1/ss 5-27
- År/Volym/nr/sidor: Utbildning och Demokrati
- Författare: Randevåg, L. & Boström, L.
- Artikeltitel: Completing studies in alternative ways in adult education. Who has told me that I cannot...?
- Tidskrift: 2019, 18 (7) s. 165-183.
- År/Volym/nr/sidor: International Journal of Learning, Teaching and Educational Research
- Författare/red: Schantz, V, U., Thorgersen, K. & Lidén A
- Titel: De estetiska ämnenas didaktik: Utmaningar, processer och protester.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Stockholm University Press.
- Författare/red: Schierenbeck, M. & Karlsson, J.
- Titel: Du nya du fria: psykologiska perspektiv på barns och ungas kunskapsutveckling och psykiska mående i Sverige.
- Upplaga: Senaste upplagan.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Stockholm Skolverket
- Författare/red: Svaleryd, Kajsa & Hjertson, Moa
- Titel: Likabehandling i förskola och skola
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Kommentar: 161 s.
- Författare/red: Valsö, M & Malmgren, F.
- Titel: Fysisk lärmiljö: optimera för trygghet, arbetsro och lärande.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur.
Referenslitteratur
- Författare/red: Hedlin, Maria
- Titel: Jämställdhet - en del av skolans värdegrund
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Författare/red: Leifler, Emma
- Titel: Praktisk inkludering
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Kommentar: 192 s.
- Författare/red: Olsson, Staffan
- Titel: Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
- Upplaga: 2011
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 279 s.
- Författare/red: Sjölund, A Jahn C, Lindgren, A, Reuterswärd, M
- Titel: Autism och ADHD i skolan: handbok i tydliggörande pedagogik.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Natur & Kultur Akademis
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Skollag
- Upplaga: 2010
- Förlag: Utbildningsdepartementet
- Kommentar: SFS nr: 2010:800
Material från Skolverkets lärplattform om kognitiva och perceptuella variationer tillkommer samt material från Skolinspektionen om Sex och samlevnadsundervisning. Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468
Kolla om litteraturen finns på biblioteket