Pedagogik GR (B), Utbildningsvetenskaplig kärna II, Grundlärare, åk 4-6, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Utbildningsvetenskaplig kärna II, Grundlärare, åk 4-6, 15 hp
Education BA (B), Educational Science II for Primary School Teacher, Year 4-6, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE222G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-03-30
  • Senast ändrad: 2021-03-26
  • Giltig fr.o.m: 2021-08-01

Syfte

Kursen syftar till att den studerande ska utveckla kunskap om ledarskap, sociala relationer och konflikthantering. Syftet är också att den studerande får kunskap om specialpedagogik och olika elevers utveckling och lärande. Vidare är syftet att ge kunskap om mänskliga rättigheter och begrepp som jämställdhet och jämlikhet.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap samt förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten och mänskliga rättigheterna för åk 4-6
- visa förmåga att kommunicera och reflektera över frågor som rör identitet, sexualitet och samlevnad för elever i åk 4-6
- visa kunskap om barns kognitiva utveckling, lärande, behov och förutsättningar för undervisning i och verksamhet för åk 4-6
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra skapa en inkluderande verksamhet, hantera specialpedagogiska behov, och göra anpassningar utifrån funktionsvariationer för elever i åk 4-6
- visa kännedom om praktiska och estetiska läroprocesser
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna
- visa kunskap om ledarskapets betydelse och insikt om behov att kontinuerligt utveckla sitt ledarskap i det pedagogiska arbetet
- visa kunskap om och förmåga att beakta aktuell och relevant forskning för det innehåll som behandlas i kursen.

Innehåll

I kursen behandlas specialpedagogik som grundläggande perspektiv för en god lärmiljö och dess betydelse för arbetet med att möta olika barns behov. Innehåll som individualisering, inkludering och likvärdighet behandlas som grund för anpassningar till elevers utveckling, lärande och behov i åk 4-6. Vidare bearbetas ledarskapets betydelse, praktiska och estetiska lärprocesser samt digitalisering och dess betydelse för organisering av lärmiljön. Arbete med mänskliga rättigheter likabehandling samt mobbning och konflikthantering tas upp. Innehållet i kursen behandlas så att studenten möter forskning samt får genomföra en enklare undersökning baserat på kvantitativ metod.

Behörighet

Studietakt 100%: Godkända studier om 60 hp från termin 1 och 2 samt godkänt på tidigare vfu.
Studietakt 75%: Godkända studier om 60 hp motsvarande termin 1 och 2 med 100 % studietakt, inklusive Verksamhetsförlagd utbildning I 7,5 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar och seminarier, workshops, fältstudier samt litteraturstudier enskilt och i grupp. Samarbete och gruppövningar är grundläggande för att studenten tränar sin förmåga och sina färdigheter. Undervisning och examinationer genomförs vid campus samt via digitala verktyg som exempelvis Zoom och Moodle.

Examination

2107: Ledarskap, sociala relationer, konflikthantering samt samarbete, Inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Obligatoriska moment: Workshop x 2

2108: Likabehandling, Inlämningsuppgift, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Obligatoriska moment: Workshop - Artikel, Webbseminarium - Analys

2109: Mänskliga rättigheter & Identitet, sexualitet och samlevnad; muntlig redovisning, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Obligatoriska moment: Workshop x 2 (artikel samt identitet, sexualitet och samlevnad) gästföreläsning, grupparbete

2110: Digitalisering; muntlig redovisning, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Obligatoriska moment: Webbföreläsning, webbseminarium, grupparbete

2111: Estetiska lärprocesser, Muntlig och skriftlig presentation, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Obligatoriska moment:Workshop x 4 (bild, musik, drama, rörelse )

2112: Specialpedagogik , Ledarskap, PM, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Obligatoriska moment: Workshop x 2 (goda lärmiljöer) Workshop x 2 (kognitiva funktioner)

Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt genom enskilda skriftliga inlämningsuppgifter samt deltagande i gruppövningar och workshop. I kursen finns två obligatoriska föreläsningar; ”digitalisering” och ”mänskliga rättigheter”.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betyg på kursen baseras på att alla delmoment är godkända.

Betygskriterier för tregradig betygsskala:

- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de
krav som ställs i kursens lärandemål
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga
lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller
betyget U (underkänt)

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE128G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Berg, Gunnar, Sundh, Frank. & Wede, Christer (Red)
  • Titel: Lärare som ledare, i och utanför klassrummet
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kapitel 1, 4, 7, 10, 11, ca 80 s.
  • Författare: Boström, L. , Hörnell, A. & Frykland, M.
  • Artikeltitel: Learning Environments at Leisure-time Centres in Sweden : A Comprehensive Survey of Staff Perceptions.
  • Tidskrift: 2015/Vol 3:1/ss 5-18
  • År/Volym/nr/sidor: International Journal for Research on Extended Education,
  • Författare: Brantefors, L. (2018). Mänskliga rättigheter som innehåll i undervisningen – en didaktisk analys av rättighetsundervisningen i två klass fem. Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik, 4(2), 17-35.
  • Artikeltitel: Mänskliga rättigheter som innehåll i undervisningen – en didaktisk analys av rättighetsundervisningen i två klass fem.
  • Tidskrift: 2018/ vol 4(2) /ss 17-35.
  • År/Volym/nr/sidor: Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik
  • Författare/red: Elmeroth, Elisabeth (red.)
  • Titel: Normkritiska perspektiv - i skolans likabehandlingsarbete
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 135 s.
  • Författare/red: Friberg, B. & Hakvoort, I. (red)
  • Titel: Konflikthantering i professionellt lärarskap.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Gleerups, Malmö
  • Författare/red: Hejlskov Elvén, B
  • Titel: Beteendeproblem i skolan.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur och kultur, Stockholm
  • Författare/red: Jensen, L
  • Titel: Inkluderingskompetens vid adhd & autism.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Be My Rails Publishing
  • Författare/red: Juul, Jesper
  • Titel: Relationskompetens i pedagogernas värld
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 272 s.
  • Författare/red: Lundgren, U.P., Säljö, R. & Liberg, C. (red.)
  • Titel: Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. (3., [rev. och uppdaterade] utg.)
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Stockholm: Natur & kultur.
  • Kommentar: Kapitel 7 Den lärande människan.
  • Författare/red: Melander, J
  • Titel: Trygghet och studiero: en skola fri från kränkningar.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Norstedt Juridik AB
  • Författare/red: Nilholm, C
  • Titel: En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare: Quennerstedt, A.
  • Artikeltitel: Mänskliga rättigheter som värdefundament, kunskapsobjekt och inflytande: en läroplansanalys.
  • Tidskrift: 2015/(24) 1/ss 5-27
  • År/Volym/nr/sidor: Utbildning och Demokrati
  • Författare/red: Schantz, V, U., Thorgersen, K. & Lidén A
  • Titel: De estetiska ämnenas didaktik: Utmaningar, processer och protester.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Stockholm University Press.
  • Författare/red: Schierenbeck, M. & Karlsson, J.
  • Titel: Du nya du fria: psykologiska perspektiv på barns och ungas kunskapsutveckling och psykiska mående i Sverige.
  • Upplaga: Senaste upplagan.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Stockholm Skolverket
  • Författare/red: Steinberg, J.M.
  • Titel: Lyckas med digitala verktyg i skolan: pedagogik, struktur och ledarskap.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Gothia, Stockholm
  • Författare/red: Svaleryd, Kajsa & Hjertson, Moa
  • Titel: Likabehandling i förskola och skola
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 161 s.
  • Författare/red: Valsö, M & Malmgren, F.
  • Titel: Fysisk lärmiljö: optimera för trygghet, arbetsro och lärande.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur.

Referenslitteratur

  • Författare/red: Hedlin, Maria
  • Titel: Jämställdhet - en del av skolans värdegrund
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Olsson, Staffan
  • Titel: Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 279 s.
  • Författare/red: Sjölund, A Jahn C, Lindgren, A, Reuterswärd, M
  • Titel: Autism och ADHD i skolan: handbok i tydliggörande pedagogik.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur & Kultur Akademis
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Skollag
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Utbildningsdepartementet
  • Kommentar: SFS nr: 2010:800

Material från Skolverkets lärplattform om kognitiva och perceptuella variationer tillkommer samt material från Skolinspektionen om Sex och samlevnadsundervisning. Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15