Pedagogik GR (B), Utbildningsvetenskaplig kärna II, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Utbildningsvetenskaplig kärna II, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp
Education BA (B), Educational Science for Primary School Teacher, Pre-school Class and Year 1-3, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE221G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-03-28
  • Giltig fr.o.m: 2021-01-17

Syfte

Kursen syftar till att den studerande skall utveckla kunskap om ledarskap, sociala relationer och konflikthantering. Syftet är också att den studerande får kunskap om specialpedagogik och olika elevers utveckling och lärande. Vidare är syftet att ge kunskap om mänskliga rättigheter och begrepp som jämställdhet och jämlikhet.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna
- visa förmåga att kommunicera och förankra de mänskliga rättigheterna
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten
- visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever
- visa kunskap om barns kognitiva utveckling, lärande, behov och förutsättningar för undervisning i och verksamhet för åk F-3
- visa kännedom om praktiska och estetiska läroprocesser
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra skapa en inkluderande verksamhet, hantera specialpedagogiska behov, och göra anpassningar utifrån funktionsvariationer för elever i åk F-3
- visa god förmåga och insikt om att utveckla sitt ledarskap i det pedagogiska arbetet
- visa kunskap om och förmåga att beakta aktuell och relevant forskning för det innehåll som behandlas i kursen.
- tillägnat sig kunskaper om och tillämpa kvantitativa forskningsmetoder

Innehåll

I kursen behandlas specialpedagogik som grundläggande perspektiv för en god lärmiljö och dess betydelse för arbetet med att möta olika barns behov. Innehåll som individualisering, inkludering och likvärdighet behandlas som grund för anpassningar till elevers utveckling, lärande och behov i åk F-3. Vidare bearbetas ledarskapets betydelse, praktiska och estetiska lärprocesser samt digitalisering och dess betydelse för organisering av lärmiljön. Arbete med mänskliga rättigheter likabehandling samt mobbning och konflikthantering tas upp. Innehållet i kursen behandlas så att studenten möter forskning samt får genomföra en enklare undersökning baserat på kvantitativ metod.

Behörighet

Godkända studier om 60 hp från termin 1 och 2 samt godkänt på tidigare vfu kurs.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker dels på Campus genom föreläsningar, workshops, seminarier och grupparbeten, dels via lärplattformen genom seminarier, övningar och föreläsningar. I kursen ingår också fältstudier där olika forskningsmetoder ingår och genomförs under distansveckor.

Examination

2101: Ledarskap, sociala relationer, konflikthantering samt samarbete, Inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Obligatoriska moment: Workshop x 2

2102: Likabehandling, Inlämningsuppgift, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Obligatoriska moment: Workshop - Artikel, Webbseminarium - Analys

2103: Mänskliga rättigheter & Demokrati; Muntlig redovisning, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Obligatoriska moment: Workshop x 2 (artikel, demokrati) gästföreläsning, grupparbete

2104: Digitalisering; muntlig redovisning, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Obligatoriska moment: Webbföreläsning, webbseminarium, grupparbete

2105: Estetiska lärprocesser, Muntlig och skriftlig presentation, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Obligatoriska moment: Workshop x 4 (bild, musik, drama, rörelse )

2106: Specialpedagogik , Ledarskap, PM, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Obligatoriska moment: : Workshop x 2 (goda lärmiljöer) Workshop x 2 (kognitiva funktioner), grupparbete, redovisning

Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas genom enskilda skriftliga inlämningsuppgifter. I kursen finns också två obligatoriska föreläsningar; ”digitalisering” och ”mänskliga rättigheter”. Färdighetsmålen prövas genom obligatoriska workshops av praktisk karaktär:

Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betyg på kursen baseras på att alla delmoment är godkända.


Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och institutionsstyrelsen. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE124G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Berg, Gunnar, Sundh, Frank. & Wede, Christer (Red)
  • Titel: Lärare som ledare, i och utanför klassrummet
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Valda kapitel, 335 s.
  • Författare: Boström, L. , Hörnell, A. & Frykland, M.
  • Artikeltitel: Learning Environments at Leisure-time Centres in Sweden : A Comprehensive Survey of Staff Perceptions.
  • Tidskrift: 2015, vol. 3: 1, ss. 5-18.
  • År/Volym/nr/sidor: International Journal for Research on Extended Education
  • Författare/red: Bryman, A
  • Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Friberg, B. & Hakvoort, I. (red.)
  • Titel: Konflikthantering i professionellt lärarskap.
  • Upplaga: Senaste upplagan.
  • Förlag: Gleerups, Malmö
  • Författare/red: Hejlskov Elvén, B.
  • Titel: Beteendeproblem i skolan.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur & Kultur, Stockholm
  • Författare/red: Hägglund, S., Quennerstedt, A., & Thelander, N
  • Titel: Barns och ungas rättigheter i utbildning.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Gleerup.
  • Författare/red: Jensen, L
  • Titel: Inkluderingskompetens vid adhd & autism.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Be My Rails Publishing
  • Författare/red: Juul, Jesper
  • Titel: Relationskompetens i pedagogernas värld
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Runa
  • Kommentar: 271 s.
  • Författare/red: Kragh-Müller, Grethe, Andersen, Frans, Hvitved, Louise Veje
  • Titel: Goda lärmiljöer för barn
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Valda kapitel, 233 s.
  • Författare/red: Lundgren, U.P., Säljö, R. & Liberg, C. (red.)
  • Titel: Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. (3., [rev. och uppdaterade] utg.)
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Stockholm: Natur & kultur
  • Kommentar: Kapitel 7. Den lärande människan.
  • Författare/red: Melander, J
  • Titel: Trygghet och studiero: en skola fri från kränkningar.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Norstedt Juridik AB
  • Författare/red: Nilholm, C.
  • Titel: En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman.
  • Upplaga: Senaste upplagan.
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare: Quennerstedt, A.
  • Artikeltitel: Mänskliga rättigheter som värdefundament, kunskapsobjekt och inflytande: en läroplansanalys.
  • Tidskrift: 2015, (24)1, 5-27.
  • År/Volym/nr/sidor: Vetenskaplig artikel Utbildning och Demokrati
  • Författare: Randevåg, L. & Boström, L.
  • Artikeltitel: Completing studies in alternative ways in adult education. ‘Who has told me that I cannot ...?
  • Tidskrift: 2019 18(7), 165-183
  • År/Volym/nr/sidor: International Journal of Learning, Teaching and Educational Research
  • Författare/red: Schantz, V, U., Thorgersen, K. & Lidén A
  • Titel: De estetiska ämnenas didaktik: Utmaningar, processer och protester.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Stockholm University Press.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
  • Upplaga: Senaste upplagan.
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Kommentar: 281 s.
  • Författare/red: Steinberg, J.M.
  • Titel: Lyckas med digitala verktyg i skolan: pedagogik, struktur och ledarskap.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur och kultur, Stockholm
  • Författare/red: Svaleryd, Kajsa & Hjertson, Moa
  • Titel: Likabehandling i förskola och skola
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 240 s.
  • Författare/red: Valsö, M & Malmgren, F.
  • Titel: Fysisk lärmiljö: optimera för trygghet, arbetsro och lärande.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur

Referenslitteratur

  • Författare/red: Olsson, Staffan
  • Titel: Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 279 s.
  • Författare/red: Sjölund, A Jahn C, Lindgren, A, Reuterswärd, M
  • Titel: Autism och ADHD i skolan: handbok i tydliggörande pedagogik.
  • Upplaga: Senaste upplagan.
  • Förlag: Natur & Kultur Akademis
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Skollag
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Utbildningsdepartementet
  • Kommentar: SFS nr: 2010:800

Aktuella artiklar och kompendiematerial kan tillkomma. Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15