Pedagogik GR (B), Utbildningsvetenskaplig kärna III , Grundlärare i fritidshem, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Utbildningsvetenskaplig kärna III , Grundlärare i fritidshem, 15 hp
Education BA (B), Educational Science III for Teacher in Leisure Education, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE218G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Undervisningsområdet 100%
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2025-03-10
  • Giltig fr.o.m: 2025-09-01

Syfte

Kursen syfte är att studenten visar kunskap om bedömning, betygssättning, utvärdering och utvecklingsarbete.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • visa förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå och följa kunskapsutvecklingen inom ämnet för kursen
  • visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt, i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling
  • visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling
  • visa fördjupade kunskaper inom det fritidspedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kunskap om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen
  • visa kännedom och kunskap om vetenskapsteori, kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
  • visa förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål, och informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare
  • visa kunskap om bedömning av elevers lärande och utveckling
  • visa förmåga att kritisk och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat

Innehåll

Modeller för utvärdering och utvecklingsarbete samt grundläggande kunskaper i betyg och bedömning inom den svenska grundskolan.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Huvudområde för kursen är pedagogik.
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar och litteraturstudier är huvudform för kunskapsmålen. Seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål med hjälp av praktiska estetiska övningar och e-lärande.

Examination

2201: Systematiskt kvalitetsarbete, 2,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Muntlig och skriftlig examination

2202: Betyg och bedömning, 3,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Muntlig och skriftlig examination

2203: Samtal, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Muntlig examination

2204: Kamratbedömning av bakgrunden , 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Muntlig och skriftlig examination

2205: Opponering, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Muntlig och skriftlig examination

2206: Rapport, 4,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Skriftlig examination

Studenten förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.


Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.


Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE117G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Ackesjö, H, Nordänger, U-K, Lindqvist P
Titel: " Att jag kallat mig själv för lärare i fritidshem uppfattar jag som en viss provokation". Om de nya grundlärarna med inriktning mot arbete i fritidshem.
Upplaga: 2016
Förlag: Educare 2016:1. Educare vetenskapliga skrifter, Malmö högskola
Webbadress: http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:915942/FULLTEXT01.pdf
Kommentar: ISBN 978-91-47094-46-2

Författare/red: Agnafors, M. & Lvinsson, M.
Titel: Att tänka uppsats
Upplaga: Senaste
Förlag: Gleerups

Författare/red: Ahrne, G & Svensson, P.
Titel: Handbok i kvalitativa metoder.
**Upplaga:**Senaste
Förlag: Liber, Stockholm
Kommentar: ISBN 978-91-47094-46-2

Författare/red: Augustsson, G.
Artikeltitel: The Complexities of Leisure-time Center Staff's Leadership in the Leisure-Time Center Learning Environment
År/Volym/nr/sidor: 2018 Vol.5 (1), s. 1-19
Tidskrift: Cogent Education

Författare/red: Blomström, V. & Wennerberg J. 
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Boström, L., Elfstrand, H., Orwehag, M.
Artikeltitel: På spaning efter fritidshemmets didaktik
Tidskrift: Acta Didactica Norden

Författare/red: Haglund, B., Gustafsson Nyckel, J., Lager, K.
Titel: Fritidshemmets pedagogik i en ny tid
Upplaga: Senaste
Förlag: Gleerups

Författare/red: Hilmarsson, H.
Titel: Samtalet: Förbättra din professionella kommunikation genom empati
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Hirsch, Å., Lundahl, C.
Titel: Hållbar bedömning: bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete
**Upplaga:**Senaste
Förlag: Natur och kultur

Författare/red: Pihlgen, A.
Titel: Fritidshemmets mål och resultat: Att planera och utvärdera
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Skolverket
Titel: Allmänna råd med kommentarer om styrning och ledning av fritidshemmet
Upplaga: 2023
Förlag: Skolverket, Stockholm
Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationsserier/allmanna-rad/2023/styrning-och-ledning-av-fritidshemmet

Författare/red: Skolverket
Titel: Bedömning i yngre skolåldrar
Upplaga: 2023
Förlag: Skolverket, Stockholm
Webbadress: https://www.skolverket.se/download/18.16e41e37187062e13ae8be/1680243683739/Bed%C3%B6mning%20i%20yngre%20skol%C3%A5ldrar.pdf

Författare/red: Skolverket
Titel: Betyg och prövning - kommentarer till Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning
Upplaga: 2022
Förlag: Skolverket, Stockholm
Webbadress:https://www.skolverket.se/publikationer?id=10020

Författare/red: Skolverket
Titel: Forskningsöversikt om formativ bedömning väcker frågor
Förlag: Skolverket, Stockholm
Webbadress: https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/artiklar-om-forskning/forskningsoversikt-om-formativ-bedomning-vacker-fragor

Författare/red: Skolverket
Titel: Kommentarer till allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Upplaga: 2022
Förlag: Skolverket, Stockholm
Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=10021

Författare/red: Skolverket
Titel: Kommentarer till allmänna råd om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen
Upplaga: 2022
Förlag: Skolverket, Stockholm
Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=10169

Författare/red: Skolverket
Titel: Sätta betyg från årskurs 4
Förlag: Skolverket, Stockholm
Webbadress:https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/betyg-i-grundskolan/satta-betyg-fran-arskurs-4

Författare/red: Skolverket
Titel: Ärlighet och tillit är viktigt för återkoppling på lågstadiet
Förlag: Skolverket, Stockholm
Webbadress: https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/artiklar-om-forskning/arlighet-och-tillit-ar-viktigt-for-aterkoppling-pa-lagstadiet

Författare/red: Utbildningsdepartementet, Promemoria 2014-08-20
Titel: En bättre skolstart för alla: bedömning och betyg för progression i lärandet
Diarienummer: U2014/4873/S 
Utgivare: Utbildningsdepartementet
Webbadress: https://www.regeringen.se/rapporter/2014/08/u20144873s/

Referenslitteratur

Författare/red: Hultén, M. 
Titel: Vad talar för och emot betyg?
Upplaga: 13 augusti 2018
**Webbadress:**Skolöverstyrelsen.se;https://www.skoloverstyrelsen.se/?p=1309

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr22)
Upplaga: 2022
Förlag: Skolverket, Stockholm

Aktuella artiklar samt avhandlingar inom området tillkommer samt viss skönlitteratur.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15