Pedagogik GR (A), Utbildningsvetenskaplig kärna II, Grundlärare, Fritidshem, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Utbildningsvetenskaplig kärna II, Grundlärare, Fritidshem, 15 hp
Education BA (A), Educational Science II for Teachers in Leisure Education, 15, credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE217G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-09-28
  • Senast ändrad: 2020-11-24
  • Giltig fr.o.m: 2021-01-15

Syfte

Kursens syfte är att studenten ska visa kunskap om barns utveckling och lärande. Vidare ska studenten visa kunskap om specialpedagogik, sociala relationer, konflikthantering och ledarskap.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever
- visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
- visa kunskap om praktiska och estetiska läroprocesser
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
- ha insikten och förmågan att leda i sin ämnesundervisning och yrkesutövning i övrigt
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna
- visa sådana kunskaper inom det fritidspedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen
- visa förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå och följa kunskapsutvecklingen inom ämnet för kursen

Innehåll

Kursen innehåller specialpedagogik som grundläggande perspektiv med lärmiljö och förhållningssätt kopplat till barns utveckling, lärande och behov.
Kursen innehåller vidare ledarskapets roll för likabehandling, sociala relationer mobbning och konflikthantering samt praktiska och estetiska lärprocesser samt digitala verktyg och hur dessa kan användas i arbetet med att möta alla barn i fritidshemmet/skolan.

Kursen är indelad i två moment.
Delmoment 1: Fritidshemmets lärmiljö och ledarskap, 7,5 hp
- Ledarskap
- Likabehandling
- Mobbning
- Sociala relationer
- Konflikthantering
- Lärmiljöer

Delmoment 2: Specialpedagogik, 7,5 hp
- Specialpedagogiskt förhållningssätt
- Specialpedagogiska behov
- Specialpedagogiskt stöd
- Funktionsnedsättning
- Estetiska lärprocesser
- IKT

Behörighet

Godkända studier från termin 1, 30 hp, samt ytterligare minst 30 hp från termin 2 och termin 3 tillsammans varav 15 hp vfu.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.

Examination

2102: Ledarskapets roll för likabehandling - Workshops, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
UVK 2, Moment 1. Muntlig och skriftlig examination.

2103: Ledarskapets roll för likabehandling -Skriftlig uppgift, 3,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
UVK 2, Moment 1

2104: Användning av praktiska, estetiska lärprocesser och digitala verktyg, Grupparbete, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
UVK 2, Moment 1

2105: Specialpedagogiskt förhållningssätt, Workshop, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
UVK 2, Moment 2

2106: Specialpedagogiska behov, Skriftlig inlämningsuppgift, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
UVK 2, Moment 2

Studenten förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassas examination för studenten.


Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE116G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Boström, L. & Haglund, B.
  • Titel: Att leda fritidshemmets verksamheter
  • Upplaga: 2020
  • Kommentar: I G. Berg, F. Sund & C. Wede, (ss. 309- 326). Lärare som ledare - i och utanför klassrummet. Lund: Studentlitteratur.
  • Författare/red: Fjällhed, Anders & Jensen, Mikael
  • Titel: Barns livsvillkor i mötet med skola och fritidshem
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund.
  • Kommentar: ISBN 978-91-44-09092-4. 210 s. Kapitel 6,7,11,12
  • Författare/red: Hejlskov Elven, Bo
  • Titel: Problembeteende i skolan
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Natur och Kultur, Stockholm
  • Kommentar: ISBN 978-91-27-13957-3
  • Författare/red: Hviid, P & Höjholt, C (red)
  • Titel: Fritidspedagogik med barnperspektiv
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN 978-91-44-10692-2. Kapitel 4, 5, 8
  • Författare/red: Jahn, C., Reuterswärd, M., Edfelt, D & Sjölund, A.
  • Titel: Autism och ADHD i fritidshemmet
  • Upplaga: 2020
  • Förlag: Natur & Kultur Akademisk
  • Författare/red: Kleerfelt, Anna, Haglund, Björn (red.)
  • Titel: Fritidspedagogik - fritidshemmets teorier och praktiker.
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Liber, Stockholm
  • Kommentar: ISBN: 978-91-47-10093-4 245 s. Valda kapitel.
  • Författare/red: Kragh-Müller, Grethe, Andersen, Frans, Hvitved, Louise Veje
  • Titel: Goda lärmiljöer för barn.
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN: 978-91-44-07201-2 229 s.
  • Författare/red: Lindqvist, Jonny & Thorslund, Ewa
  • Titel: Ungas integritet på nätet - En guide för föräldrar, pedagoger och andra viktiga vuxna (4th ed.)
  • Upplaga: 2011
  • Webbadress: https://www.iis.se/docs/Ungas_integritet_Ver2_webb.pdf
  • Kommentar: 90 s.
  • Författare/red: Lundqvist, J
  • Titel: Tidiga insatser och barns utbildningsvägar.
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Stockholm, Natur och Kultur.
  • Kommentar: ISBN 978-91-27-81911-5, 190 sid.
  • Författare/red: Nilholm, Claes
  • Titel: Specialpedagogik. Vilka är de grundläggande perspektiven? Pedagogisk forskning i Sverige
  • Upplaga: 2005, Årg 10 Nr 2
  • Kommentar: sid 124-138
  • Författare/red: Olsson, Britt-Inger & Olsson, Kurt
  • Titel: Att se möjligheter i svårigheter, barn och ungdomar med koncentrationsvårigheter.
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN: 978-91-44-08279-0 155 s.
  • Författare: Perselli, A-K., Augustsson, G & Boström, L.
  • Artikeltitel: A Web Survey on Learning Environments and Staff in Swedish Leisure-Time Centres as a Starting Point for a Nordic Research Network and International Cooperation.
  • Tidskrift: 2016, Vol. 4 (1), ss. 147-152
  • År/Volym/nr/sidor: International Journal for Research on Extended Education
  • Författare/red: Philgren, Ann S
  • Titel: Fritidshemmet och skolan – det gemensamma uppdraget
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN 978-91-44-10093-7. Kapitel 2, 7, 9
  • Författare/red: Pihlgren, Ann, S (red)
  • Titel: Fritidshemmet
  • Upplaga: 2, 2017
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN: 9789144121963. 322 s. Valda kapitel.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Arbetet mot diskriminering och kränkande behandling.
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2798
  • Kommentar: ISBN: 978-91-87115-32-5 57 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Främja likabehandling
  • Upplaga: 2017
  • Webbadress: https://larportalen. skolverket.se/#/moduler/3-skolansvardegrund/alla/alla
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
  • Upplaga: Stockholm, rev. 2018
  • Kommentar: 978-91-38-32716-6. 281 sid.
  • Författare/red: Steinberg, J M
  • Titel: Lyckas med digitala verktyg i skolan, pedagogik, struktur och ledarskap
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Natur och Kultur, Stockholm
  • Författare/red: Svaleryd, Kajsa, Hjertson, Moa
  • Titel: Likabehandling i förskola och skola.
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Liber, Stockholm
  • Kommentar: ISBN: 978-91-47-10034-7 240 s.
  • Författare/red: Thors, Christina
  • Titel: Utstött, en bok om mobbning.
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Lärarförbundets förlag, Stockholm
  • Kommentar: ISBN: 978-91-976598-4-0 161 s.
  • Författare/red: Wrethander Bliding, Marie
  • Titel: Inneslutning och uteslutning, barns relationsarbete i skolan.
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN: 978-91-44-04604-4 192 s.

Referenslitteratur

  • Författare/red: Nilsson, Marco
  • Titel: Juridik i professionellt lärarskap: lagar och värdegrund i den svenska skolan.
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Gleerup, Malmö
  • Kommentar: 152 s.
  • Författare/red: Olsson, Anders. R
  • Titel: Yttrandefriheten på nätet - En guide om gränserna för det tillåtna på nätet
  • Upplaga: 2009 2nd ed
  • Förlag: Stiftelsen Internetinfrastruktur
  • Webbadress: https://www.iis.se/docs/Yttrandefrihet_pa_natet.pdf
  • Kommentar: 72 s.
  • Författare/red: Olsson, Staffan
  • Titel: Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN:978-91-44-07486-3 279 s.
  • Författare/red: Thoresson, Anders
  • Titel: Flöden, kvitter och statusuppdateringar – en guide om omvärldsbevakning på nätet.
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Stiftelsen Internetinfrastruktur
  • Webbadress: https://www.iis.se/docs/Floden-kvitter-och-statusuppdateringar.pdf
  • Kommentar: 68 s.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Skollag
  • Upplaga: 2010
  • Kommentar: SFS nr: 2010:800

Aktuella artiklar och kompendiematerial kan tillkomma. Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15