Pedagogik GR (A), Utbildningsvetenskaplig kärna I, Grundlärare, Fritidshem, 15 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Utbildningsvetenskaplig kärna I, Grundlärare, Fritidshem, 15 hp
Education BA (A), Educational Science I for Teacher in Leisure Education, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE211G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2020-09-28
- Senast ändrad: 2022-05-24
- Giltig fr.o.m: 2022-08-01
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska visa kunskap om skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna. Vidare ska studenten visa kunskap om läroplansteori, pedagogiska perspektiv samt didaktik av relevans för det fritidspedagogiska arbetsområdet.
Lärandemål
Delmoment 1: Fritidshemmets och skolans organisation och uppdrag, 7,5 hp
Efter genomgången kurs ska den studerande:
- visa förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå och följa kunskapsutvecklingen inom ämnet för kursen
- visa kännedom om didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det fritidspedagogiska området och inom det eller de ämnen som utbildningen avser för yrkesutövningen i övrigt
- visa kunskap om skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna
- visa kännedom om att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna
- visa kännedom om praktiska och estetiska lärprocesser
- visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia
Delmoment 2: Fritidshemspedagogikens kärna och barns lärande och utveckling, 7,5 hp
- visa förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå och följa kunskapsutvecklingen inom ämnet för kursen
- visa kännedom om didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det fritidspedagogiska området och inom det eller de ämnen som utbildningen avser för yrkesutövningen i övrigt
- ha insikten och förmågan att leda i sin ämnesundervisning och yrkesutövning i övrigt
- visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund och de grundläggande demokratiska värderingarna
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna
- visa sådana kunskaper inom det fritidspedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet
Innehåll
Delmoment 1: Fritidshemmets och skolans organisation och uppdrag, 7,5 hp
Delmomentet innehåller skolväsendets historia, skolans värdegrund, grundskolans och fritidshemmets didaktik och styrdokument.
Delmoment 2: Fritidshemspedagogikens kärna och barns lärande och utveckling, 7,5 hp
Delmomentet innehåller pedagogiska perspektiv, vetenskapsteori och forskningsmetodik, barns lärande och utveckling, läroplansteori relaterade till fritidshemmens verksamhet och ledning samt digitala verktyg och digitala miljöer.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Examination
2101: Fritidshemmets och skolans organisation och uppdrag - Dugga. Delmoment 1., 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Skriftlig examination
2102: Fritidshemmets och skolans pedagogiska praktik - Paruppgift, Fältstudie. Delmoment 1., 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Muntlig och skriftlig examination
2103: Fritidshemmets och skolans värdegrund och uppdrag - Gruppuppgift. Delmoment 1., 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Muntlig examination
2104: Fritidshemspedagogikens kärna utifrån internationellt perspektiv - Litteraturseminarium. Delmoment 2., 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Muntlig examination
2105: Barns perspektiv på fritidshemmets miljöer. Delmoment 2., 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Muntlig och skriftlig examination
2106: Fritidshemmets uppdrag och pedagogiska praktik - Skriftlig inlämningsuppgift. Delmoment 2., 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier för tregradig betygsskala:
- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de
krav som ställs i kursens lärandemål
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga
lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller
betyget U (underkänt)
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE105G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Ankerstjerne, Trine (red)
- Titel: Perspektiv på fritidshemspedagogik
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN 978-91-44-08814-3
- Författare/red: Bie, K.
- Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
- Upplaga: 2014
- Förlag: Gleerups
- Författare/red: Blomström, V, Wennerberg, J.
- Titel: Akademiskt läsande och skrivande.
- Upplaga: 2021
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Författare/red: Brinkkjaer, U. & Höijen, M.
- Titel: Vetenskapsteori för lärarstudenter
- Upplaga: 2020
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Grewell, C. & Boström, L
- Titel: Fritidshemmets lokaler och materiella resurser i relation till verkamhetens kvalitet
- Upplaga: 2020
- Förlag: Stockholm: Fritze
- Kommentar: I SOU 2020:34. Stärkt kvalitet och likvärdighet i fritidshem och pedagogisk omsorg, s 493-516.
- Författare/red: Haglund, B, Gustafsson Nyckel, J & Lager, K (red)
- Titel: Fritidshemmets pedagogik i en ny tid
- Upplaga: 2020
- Förlag: Gleerups
- Författare/red: Hjalmarsson, Maria
- Titel: Genusaspekter i fritidspedagogers omsorg – sociala och fysiska dimensioner. I Annica Löfdahl Hultman, Christina Olin-Scheller & Marie Tanner (red). Berättelser.Vänbok till Héctor Pérez Prieto.
- Upplaga: 2018
- Förlag: Karlstad: Forskningsrapport, Karlstad University Studies /2018:3
- Webbadress: http://kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:1167760/FULLTEXT01.pdf
- Kommentar: s. 73-87
- Författare/red: Holmberg, L
- Titel: Att bli fritidshemslärare.
- Upplaga: 2021
- Förlag: Liber
- Författare/red: Philgren, Ann, S ( Red)
- Titel: Fritidshemmets mål och resultat: att planera och utvärdera
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Webbadress: ISBN: 9789144111179
- Kommentar: 182 s.
- Författare/red: Pihlgren, Ann, S (red)
- Titel: Fritidshemmet
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: ISBN 978-91-44-06895-4, 322 s.
- Författare/red: Pihlgren, Ann, S (red)
- Titel: Fritidshemmets didaktik
- Upplaga: 2017
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: ISBN 9789144077086 249 s.
- Författare/red: Pihlgren, Ann, S (red).
- Titel: Fritidshemmet och skolan – det gemensamma uppdraget
- Upplaga: Senaste upplagan, Studentlitteratur, Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: ISBN 978-91-44-10093-7 333
- Författare/red: Rohlin, Malin
- Titel: Teori som praktik i fritidshemmet
- Upplaga: 2017
- Förlag: Gleerups, Malmö
- Kommentar: ISBN 978-91-40-69459-1
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022, (Lgr 22).
- Upplaga: Senaste upplagan
- Webbadress: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/aktuella-forandringar-pa-grundskoleniva/andrade-laroplaner-och-kursplaner-hosten-2022
Artiklar, avhandlingar och skönlitteratur kan tillkomma. Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468 Barnkonventionen http://www.barnombudsmannen.se/
Kolla om litteraturen finns på biblioteket