Pedagogik GR (A), Utbildningsvetenskaplig kärna I, Grundlärare, Fritidshem, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Utbildningsvetenskaplig kärna I, Grundlärare, Fritidshem, 15 hp
Education BA (A), Educational Science I for Teacher in Leisure Education, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE211G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-09-28
  • Senast ändrad: 2021-03-23
  • Giltig fr.o.m: 2021-08-01

Syfte

Kursens syfte är att studenten ska visa kunskap om skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna. Vidare ska studenten visa kunskap om läroplansteori, pedagogiska perspektiv samt didaktik av relevans för det fritidspedagogiska arbetsområdet.

Lärandemål

Delmoment 1: Fritidshemmets och skolans organisation och uppdrag, 7,5 hp

Efter genomgången kurs ska den studerande:

- visa förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå och följa kunskapsutvecklingen inom ämnet för kursen
- visa kännedom om didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det fritidspedagogiska området och inom det eller de ämnen som utbildningen avser för yrkesutövningen i övrigt
- visa kunskap om skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna
- visa kännedom om att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna
- visa kännedom om praktiska och estetiska lärprocesser
- visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia

Delmoment 2: Fritidshemspedagogikens kärna och barns lärande och utveckling, 7,5 hp

- visa förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå och följa kunskapsutvecklingen inom ämnet för kursen
- visa kännedom om didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det fritidspedagogiska området och inom det eller de ämnen som utbildningen avser för yrkesutövningen i övrigt
- ha insikten och förmågan att leda i sin ämnesundervisning och yrkesutövning i övrigt
- visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund och de grundläggande demokratiska värderingarna
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna
- visa sådana kunskaper inom det fritidspedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet

Innehåll

Delmoment 1: Fritidshemmets och skolans organisation och uppdrag, 7,5 hp
Delmomentet innehåller skolväsendets historia, skolans värdegrund, grundskolans och fritidshemmets didaktik och styrdokument.

Delmoment 2: Fritidshemspedagogikens kärna och barns lärande och utveckling, 7,5 hp
Delmomentet innehåller pedagogiska perspektiv, vetenskapsteori och forskningsmetodik, barns lärande och utveckling, läroplansteori relaterade till fritidshemmens verksamhet och ledning samt digitala verktyg och digitala miljöer.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.

Examination

2001: Fältstudie. Litteraturseminarium, workshop Delmoment 1., Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2002: Dugga Delmoment 1. , Skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2003: Litteraturseminarium Delmoment 1. , Muntlig examination, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2004: Workshop. Seminarium Delmoment 1., Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2005: Litteraturseminarium Delmoment 2., Muntlig examination, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2006: Workshop. Muntlig redovisning Delmoment 2., Muntlig examination, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2007: Fältstudie Delmoment 2., Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2008: Litteraturseminarium Delmoment 2. , Muntlig examination, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2009: Paper Delmoment 2. , Skriftlig inlämningsuppgift, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier för tregradig betygsskala:

- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de
krav som ställs i kursens lärandemål
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga
lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller
betyget U (underkänt)

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE105G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Rohlin, Malin
  • Titel: Teori med praktik i fritidshemmet
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Gleerups, Malmö
  • Kommentar: ISBN 978-91-40-69459-1
Moment 1
  • Författare/red: Augustsson, Gunnar
  • Titel: Akademisk skribent
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN 97891440755839, 168 sid
  • Författare/red: Hedlin, Maria
  • Titel: Jämställdhet - en del av skolans värdegrund
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: ISBN 978-91-47-05323-0, valda kap
  • Författare/red: Kleerfelt, Anna, Haglund, Björn (red.)
  • Titel: Fritidspedagogik - fritidshemmets teorier och praktiker
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 978-91-47-10093-4. Valda kapitel
  • Författare/red: Linde, G.
  • Titel: Det ska ni veta!: en introduktion till läroplansteori!
  • Upplaga: (2012).
  • Förlag: Senaste upplagan, Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: 978-91-44-08559-3. 172 sid
  • Författare/red: Orlenius, Kennert
  • Titel: Värdegrunden. Finns den?
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Senaste upplagan, 2 uppl. Liber
  • Kommentar: ISBN 9789147020904, valda kap.
  • Författare/red: Philgren, Ann, S ( Red)
  • Titel: Fritidshemmets mål och resultat: att planera och utvärdera
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Webbadress: ISBN: 9789144111179
  • Kommentar: Valda kapitel, 182 s.
  • Författare/red: Pihlgren, Ann, S (red)
  • Titel: Fritidshemmet
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN 978-91-44-06895-4, 322 s. Valda kapitel, 67 sid.
  • Författare/red: Pihlgren, Ann, S (red)
  • Titel: Fritidshemmets didaktik
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN 9789144077086 249 s. Valda kapitel, 14 sid.
  • Författare/red: Pihlgren, Ann, S (red).
  • Titel: Fritidshemmet och skolan – det gemensamma uppdraget
  • Upplaga: Senaste upplagan, Studentlitteratur, Lund
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN 978-91-44-10093-7 333 s. Valda kapitel, 136 sid.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (rev 2016)
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575www.skolverket.se,
  • Kommentar: Kapitel 1, 2, 4. 16 sid
Moment 2
  • Författare/red: Ackesjö, Helena
  • Titel: Övergångar mellan skolformer : kontinuitet och progression från förskola till skola
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: ISBN 9789147122080, 194 sid
  • Författare/red: Ankerstjerne, Trine (red)
  • Titel: Perspektiv på fritidshemspedagogik
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN 978-91-44-08814-3, Valda kapitel, 50 sid
  • Författare/red: Grewell, C. & Boström, L
  • Titel: Fritidshemmets lokaler och materiella resurser i relation till verkamhetens kvalitet
  • Upplaga: 2020
  • Förlag: Stockholm: Fritze
  • Kommentar: I SOU 2020:34. Stärkt kvalitet och likvärdighet i fritidshem och pedagogisk omsorg, ss 493-516.
  • Författare/red: Hedlund, Stina & Malmsten, Linnea
  • Titel: Fritidshem IKT - möjligheter och utmaningar
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Kommentar: ISBN 9789127443915, 127 sid
  • Författare/red: Kleerfelt, Anna, Haglund, Björn (red.)
  • Titel: Fritidspedagogik - fritidshemmets teorier och praktiker
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: ISBN 978-91-47-10093-4, 245 s, Valda kapitel, 89 sid
  • Författare/red: Pihlgren, Ann, S (red)
  • Titel: Fritidshemmet och skolan – det gemensamma uppdraget
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN 978-91-44-10093-7 333 s. Valda kapitel, 50 sid.
  • Författare/red: Pihlgren, Ann, S (red)
  • Titel: Fritidshemmets didaktik
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN 9789144077086 249 s. Valda kapitel, 40 sid.
  • Författare/red: Pihlgren, Ann, S (red).
  • Titel: Fritidshemmet
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN 978-91-44-06895-4 Valda kapitel, 18 sid.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
  • Upplaga: rev. 2016
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/
  • Kommentar: Valda kapitel

Referenslitteratur

  • Författare/red: Alexanderson, K.
  • Titel: Källkritik på Internet
  • Upplaga: 2012 (1st ed., p. 52)
  • Förlag: Stiftelsen Internetinfrastruktur
  • Webbadress: https://iis.se/docs/Kallkritik-pa-Internet.pdf
  • Författare/red: Backman, Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 223 s
  • Författare/red: Bengtsson H, Svensson K, Urbas A
  • Titel: Ansvar och sekretess i förskola, skola och fritidshem
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Stockholm, Liber
  • Kommentar: ISBN 978-91-47-12579-1
  • Författare/red: Geijer, E
  • Titel: Skriva för webben
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: SE:s Internetguide
  • Webbadress: https://www.iis.se/docs/Att_skriva_for_webben_-_webb_2_.pdf
  • Kommentar: ISBN:9789197941129 (H.E.Nilsson, Ed.) (2nd ed p.44)
  • Författare/red: Klang, M
  • Titel: Copyright – Copyleft
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Stiftelsen Internetinfrastruktur
  • Webbadress: https://www.iis.se/docs/copyright_copyleft.pdf
  • Kommentar: ISBN 978-91-978952-4-8 (4th ed p.82)
  • Författare/red: Lindensjö, Bo & Lundgren, Ulf P
  • Titel: Utbildningsreformer och politisk styrning
  • Upplaga: 2014 2. uppl.
  • Förlag: Liber, Stockholm
  • Kommentar: ISBN 9789147111756 220 s.
  • Författare/red: Naver, A, Lönnroos, G., & Alexanderson, K
  • Titel: Från idé till färdig webbplats - En guide för skolelever om webbprojektarbete
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Stiftelsen Internetinfrastruktur
  • Webbadress: https://www.iis.se/docs/Fran_ide_till_fardig_webbplats_webb.pdf
  • Kommentar: ISBN:978-91-978350-3-9 (p.40)
  • Författare/red: Richardson, Gunnar
  • Titel: Svensk utbildningshistoria: Skola och samhälle förr och nu
  • Upplaga: 8:e rev. upplaga 2010
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 287 s.
  • Författare/red: Siv Strömquist
  • Titel: Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Kommentar: 142 s
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Allmänna råd, Planering och genomförande av undervisningen- för grundskolan
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Skolverket, Stockholm
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698
  • Kommentar: ISBN 978-91-86529-60-4
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Med demokrati som uppdrag - En temabild om värdegrunden
  • Upplaga: 2000
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=721
  • Kommentar:
  • Författare/red: Thuren, T
  • Titel: Vetenskapsteori för nybörjare
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Lund, Studentlitteratur
  • Webbadress: ISBN 9789147127788
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Skollag
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Utbildningsdepartementet
  • Webbadress: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/
  • Kommentar: SFS nr: 2010:800
  • Författare/red: Vallberg Roth, Ann-Christine
  • Titel: De yngre barnens läroplanshistoria
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN 9789144055541 200 s.

Artiklar, avhandlingar och skönlitteratur kan tillkomma. Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468 Barnkonventionen http://www.barnombudsmannen.se/

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15