Pedagogik GR (B), Utvärdering och förändringsarbete i offentlig och privat verksamhet, 30 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Utvärdering och förändringsarbete i offentlig och privat verksamhet, 30 hp
Education BA (B), Working with Evaluation and Change in the Public and Private Sector, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE210G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-03-28
  • Senast ändrad: 2022-05-24
  • Giltig fr.o.m: 2022-08-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik ska utveckla:

- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området

Lärandemål

Efter genomgången kurs studenten kunna:

- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet pedagogik, inbegripet kunskap om pedagogiks vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder i pedagogik, samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer.
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem.
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper.
- visa förmåga att inom huvudområdet pedagogik göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga och samhälleliga aspekter.
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

Lärandemålen gäller områdena: Ledarskap och förändringsarbete i arbetslivet samt Utvärdering och utredning.

Innehåll

Kursen består av två moment med följande innehåll och omfattning:

Moment 1: Ledarskap och förändringsarbete i arbetslivet, 15 hp
- I detta moment ingår fortsättningsstudier om de processer som relateras till att leda förändrings- och utvecklingsarbete i offentlig och privat verksamhet.

Moment 2: Utvärdering och utredning, 15 hp
- I detta moment ingår fortsättningsstudier i pedagogisk teori som grund för analyser, utvärdering, utredning och förändringsarbete i offentlig och privat verksamhet.
- Verksamhetsförlagd utbildning

Behörighet

Pedagogik GR (A), Pedagogik 1-30.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning, verksamhetsförlagd utbildning samt självstudier. I kursen förekommer obligatoriska inslag såsom gruppuppgifter och seminarier som kräver att studenten fysiskt närvarar vid något av Mittuniversitetets campus. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.

Examination

2001: Ledarskap och förändringsarbete i arbetslivet, 15 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Beskrivs i kursplan

2002: Utvärdering och utredning, 15 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Beskrivs i kursplan

Studenten examineras skriftligt eller muntligt. Utöver individuella examinationsformer förekommer gruppbaserad examination. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.

Följande gäller för respektive moment:
Moment 1 examineras genom portfolio och tentamen
Moment 2 examineras genom paper, peer review, reflektionsuppgift, seminarier och studieplan

Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen.
Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE065G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Ahrenfeldt, Bo
  • Titel: Förändring som tillstånd: Att leda förändrings- och utvecklingsarbete i företag och organisationer
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 364 s.
  • Författare/red: Bie, Kristin
  • Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: 119 s.
  • Författare/red: Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna
  • Titel: Akademisk skribent: Om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande
  • Upplaga: 2021 (2:a uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 356 s.
  • Författare/red: Erikson, Martin G.
  • Titel: Referera reflekterande : Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
  • Upplaga: 2015 (2:a uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 112 s.
  • Författare/red: Holmberg, Ingalill, & Henning, Roger (Red.)
  • Titel: Offentligt ledarskap: Om förändring, förnyelse och nya lärarideal
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 244 s.
  • Författare/red: Karlsson, Tom S.
  • Titel: New public management: Ett nyliberalt 90-talsfenomen?
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 282 s.
  • Författare/red: Kramer, Michael
  • Titel: Organizational socialization: Joining and leaving organizations
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Polity
  • Kommentar: 208 s.
  • Författare/red: Lennéer Axelsson, Barbro, & Thylefors, Ingela
  • Titel: Konflikter: Uppkomst, dynamik och hantering
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: 296 s.
  • Författare/red: Northouse, Peter G.
  • Titel: Leadership: Theory and practice (International student edition)
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: SAGE
  • Kommentar: 504 s.
Moment 2
  • Författare/red: Bie, Kristin
  • Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: 119 s.
  • Författare/red: Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna
  • Titel: Akademiskt läsande och skrivande
  • Upplaga: 2021 (2:a uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 356 s.
  • Författare/red: Bryman, A
  • Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
  • Upplaga: 2018 (3:e uppl.)
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Relevanta delar
  • Författare: Burnes, Bernard
  • Artikeltitel: No such thing as a "one best way" to manage organizational change
  • Tidskrift: 1996/34/10/11–18
  • År/Volym/nr/sidor: Management Decision
  • Kommentar: 8 s.
  • Författare: Dahler-Larsen, Peter
  • Artikeltitel: Evaluation as a situational or a universal good? Why evaluability assessment for evaluation systems is a good idea, what it might look like in practice, and why it is not fashionable
  • Tidskrift: 2012/16/3/29–46
  • År/Volym/nr/sidor: Scandinavian Journal of Public Administration
  • Kommentar: 18 s.
  • Författare/red: Dahler-Larsen, Peter
  • Titel: The evaluation society
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Stanford University Press
  • Kommentar: 280 s.
  • Författare/red: Engeström, Yrjö i Daniels, Harry, Cole, Michael & Wertsch, James (Red.)
  • Titel: Putting Vygotsky to work: The change laboratory as an application of double stimulation
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Cambridge University Press
  • Webbadress: https://www-cambridge-org.proxybib.miun.se/core/services/aop-cambridge-core/content/view/574201DAD94DEDE39034CA1A85538E3C/9781139001496c14_p363-382_CBO.pdf/putting_vygotsky_to_work_the_change_laborato
  • Kommentar: 20 s., 363-382.
  • Författare/red: Erikson, Martin G.
  • Titel: Referera reflekterande : Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
  • Upplaga: 2015 (2:a uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 112 s.
  • Författare/red: Granberg, Otto, & Ohlsson, Jon
  • Titel: Från lärandets loopar till lärande organisationer
  • Upplaga: 2022
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 168 s.
  • Författare/red: Kramer, Michael
  • Titel: Organizational socialization: Joining and leaving organizations
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Polity
  • Kommentar: 208 s.
  • Författare: Schalock, Robert L., Verdugo, Miguel Angel, & van Loon, Jos
  • Artikeltitel: Understanding organization transformation in evaluation and program planning
  • Tidskrift: 2018/67/53–60
  • År/Volym/nr/sidor: Evaluation and Program Planning
  • Kommentar: 8 s.
  • Författare: Segerholm, Christina
  • Artikeltitel: Researching evaluation in national (state) politics and administration: A critical approach
  • Tidskrift: 2003/24/3/353–372
  • År/Volym/nr/sidor: American Journal of Evaluation
  • Kommentar: 20 s.
  • Författare/red: Svensson, Lennart, Brulin, Göran, Jansson, Sven, & Sjöberg, Karin
  • Titel: Lärande utvärdering: Genom följeforskning
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 284 s.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15