Pedagogik GR (B), Utvärdering och förändringsarbete i offentlig och privat verksamhet, 30 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Utvärdering och förändringsarbete i offentlig och privat verksamhet, 30 hp
Education BA (B), Working with Evaluation and Change in the Public and Private Sector, 30 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE210G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2020-03-28
- Senast ändrad: 2020-05-19
- Giltig fr.o.m: 2020-08-01
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik ska utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
Lärandemål
Efter genomgången kurs studenten kunna:
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet pedagogik, inbegripet kunskap om pedagogiks vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder i pedagogik, samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer.
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem.
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper.
- visa förmåga att inom huvudområdet pedagogik göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga och samhälleliga aspekter.
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Lärandemålen gäller områdena: Ledarskap och förändringsarbete i arbetslivet samt Utvärdering och utredning.
Innehåll
Kursen består av två moment med följande innehåll och omfattning:
Moment 1: Ledarskap och förändringsarbete i arbetslivet, 15 hp
- I detta moment ingår fortsättningsstudier om de processer som relateras till att leda förändrings- och utvecklingsarbete i offentlig och privat verksamhet.
Moment 2: Utvärdering och utredning, 15 hp
- I detta moment ingår fortsättningsstudier i pedagogisk teori som grund för analyser, utvärdering, utredning och förändringsarbete i offentlig och privat verksamhet.
- Verksamhetsförlagd utbildning
Behörighet
Pedagogik GR (A), Pedagogik 1-30.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning, verksamhetsförlagd utbildning samt självstudier. I kursen förekommer obligatoriska inslag såsom gruppuppgifter och seminarier som kräver att studenten fysiskt närvarar vid något av Mittuniversitetets campus. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.
Examination
2001: Ledarskap och förändringsarbete i arbetslivet, 15 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Beskrivs i kursplan
2002: Utvärdering och utredning, 15 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Beskrivs i kursplan
Studenten examineras skriftligt eller muntligt. Utöver individuella examinationsformer förekommer gruppbaserad examination. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.
Följande gäller för respektive moment:
Moment 1 examineras genom portfolio och tentamen
Moment 2 examineras genom paper, peer review, portfolio, seminarier och studieplan
Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE065G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Engeström, Yrjö i Daniels, Harry, Cole, Michael & Wertsch, James (Red.)
- Titel: Putting Vygotsky to work: The change laboratory as an application of double stimulation
- Upplaga: 2007
- Förlag: Cambridge University Press
- Webbadress: https://www-cambridge-org.proxybib.miun.se/core/services/aop-cambridge-core/content/view/574201DAD94DEDE39034CA1A85538E3C/9781139001496c14_p363-382_CBO.pdf/putting_vygotsky_to_work_the_change_laborato
- Kommentar: 20 s., 363-382.
Moment 1
- Författare/red: Ahrenfeldt, Bo
- Titel: Förändring som tillstånd: Att leda förändrings- och utvecklingsarbete i företag och organisationer
- Upplaga: 2013
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 364 s.
- Författare/red: Augustsson, Gunnar
- Titel: Akademisk skribent: Om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande
- Upplaga: 2018 (3:e uppl.)
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 174 s.
- Författare/red: Bie, Kristin
- Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
- Upplaga: 2014
- Förlag: Gleerups
- Kommentar: 119 s.
- Författare/red: Erikson, Martin G.
- Titel: Referera reflekterande : Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
- Upplaga: 2015 (2:a uppl.)
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 112 s.
- Författare/red: Holmberg, Ingalill, & Henning, Roger (Red.)
- Titel: Offentligt ledarskap: Om förändring, förnyelse och nya lärarideal
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 244 s.
- Författare/red: Karlsson, Tom S.
- Titel: New public management: Ett nyliberalt 90-talsfenomen?
- Upplaga: 2017
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 282 s.
- Författare/red: Kramer, Michael
- Titel: Organizational socialization: Joining and leaving organizations
- Upplaga: 2010
- Förlag: Polity
- Kommentar: 208 s.
- Författare/red: Lennéer Axelsson, Barbro, & Thylefors, Ingela
- Titel: Konflikter: Uppkomst, dynamik och hantering
- Upplaga: 2013
- Förlag: Natur & Kultur
- Kommentar: 296 s.
- Författare/red: Northouse, Peter G.
- Titel: Leadership: Theory and practice (International student edition)
- Upplaga: 2015
- Förlag: SAGE
- Kommentar: 504 s.
Moment 2
- Författare/red: Angelöw, Bosse
- Titel: Framgångsrikt förändringsarbete: Om individ och organisation i förändring
- Upplaga: 2010
- Förlag: Natur & Kultur
- Kommentar: 207 s.
- Författare/red: Augustsson, Gunnar
- Titel: Akademisk skribent: Om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande
- Upplaga: 2018 (3:e uppl.)
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 174 s.
- Författare/red: Bie, Kristin
- Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
- Upplaga: 2014
- Förlag: Gleerups
- Kommentar: 119 s.
- Författare: Burnes, Bernard
- Artikeltitel: No such thing as a "one best way" to manage organizational change
- Tidskrift: 1996/34/10/11-18
- År/Volym/nr/sidor: Management Decision
- Kommentar: 8 s.
- Författare/red: Dahler-Larsen, Peter
- Titel: The evaluation society
- Upplaga: 2013
- Förlag: Stanford University Press
- Kommentar: 280 s.
- Författare/red: Erikson, Martin G.
- Titel: Referera reflekterande : Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
- Upplaga: 2015 (2:a uppl.)
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 112 s.
- Författare/red: Jacobsen, Dag Ingvar
- Titel: Organisationsförändringar och förändringsledarskap
- Upplaga: 2019 (3:e uppl.)
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 347 s.
- Författare/red: Kramer, Michael
- Titel: Organizational socialization: Joining and leaving organizations
- Upplaga: 2010
- Förlag: Polity
- Kommentar: 208 s.
- Författare/red: Nilsson, Peter
- Titel: Ledarutveckling i arbetslivet: Kontexter, aktörer samt (o)likheter mellan utbildningskulturer
- Upplaga: 2005
- Förlag: Pedagogiska institutionen, Umeå universitet
- Webbadress: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:143501/FULLTEXT01.pdf
- Kommentar: Avhandling nr 75; 295 s.
- Författare: Sahlin, Susanne
- Artikeltitel: Collaboration with private companies as a vehicle for school improvement: Principals’ experiences and sensemaking
- Tidskrift: 2019/4/1/15-35
- År/Volym/nr/sidor: Journal of Professional Capital and Community
- Kommentar: 21 s.
- Författare: Schalocka, Robert L., Verdugob, Miguel Angel, & van Loonc, Jos
- Artikeltitel: Understanding organization transformation in evaluation and program planning
- Tidskrift: 2018/67/53-60
- År/Volym/nr/sidor: Evaluation and Program Planning
- Kommentar: 8 s.
- Författare: Segerholm, Christina
- Artikeltitel: Evaluation systems and the pace of change: The example of Swedish higher education
- Tidskrift: 2019/52/6/613-624
- År/Volym/nr/sidor: Educational Philosophy and Theory
- Kommentar: 12 s.