Pedagogik GR (B), Utvärdering och förändringsarbete i offentlig och privat verksamhet, 30 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Utvärdering och förändringsarbete i offentlig och privat verksamhet, 30 hp
Education BA (B), Working with Evaluation and Change in the Public and Private Sector, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE210G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2025-03-10
  • Giltig fr.o.m: 2025-09-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik ska utveckla:


- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet pedagogik, inbegripet kunskap om pedagogiks vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder i pedagogik, samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
  • visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer.
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem.
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper.
  • visa förmåga att inom huvudområdet pedagogik göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga och samhälleliga aspekter.
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

Lärandemålen gäller områdena: Ledarskap och förändringsarbete i arbetslivet samt Utvärdering och utredning.

Innehåll

Kursen består av två moment med följande innehåll och omfattning:

Moment 1: Ledarskap och förändringsarbete i arbetslivet, 15 hp

  • I detta moment ingår fortsättningsstudier om de processer som relateras till att leda förändrings- och utvecklingsarbete i offentlig och privat verksamhet.

Moment 2: Utvärdering och utredning, 15 hp
  • I detta moment ingår fortsättningsstudier i pedagogisk teori som grund för analyser, utvärdering, utredning och förändringsarbete i offentlig och privat verksamhet.
  • Verksamhetsförlagd utbildning

Behörighet

Pedagogik GR (A), Pedagogik 1-30.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning, verksamhetsförlagd utbildning samt självstudier. I kursen förekommer obligatoriska inslag såsom gruppuppgifter och seminarier som kräver att studenten fysiskt närvarar vid något av Mittuniversitetets campus. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.

Examination

2001: Ledarskap och förändringsarbete i arbetslivet, 15 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Beskrivs i kursplan

2002: Utvärdering och utredning, 15 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Beskrivs i kursplan

Studenten examineras skriftligt eller muntligt. Utöver individuella examinationsformer förekommer gruppbaserad examination. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.



Följande gäller för respektive moment:

Moment 1 examineras genom portfolio och hemtentamen

Moment 2 examineras genom portfolio



Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.



Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.


Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE065G.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment: 1

Författare/red: Ahrenfeldt, Bo
Titel: Förändring som tillstånd: Att leda förändrings- och utvecklingsarbete i företag och organisationer
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Bie, Kristin
Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
Upplaga: Senaste
Förlag: Gleerups

Författare/red: Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

**Författare/red:**Danielsson, Erna & Sjöstedt-Landén, Angelika
Artikeltitel: Leader normativity in crisis management: tales from a school fire
**Tidskrift:**Risk, Hazards and Crisis in Public Policy
**År/Volym/nr/sidor:**2020/Vol 11/2/139-165

Författare/red: Erikson, Martin G.
Titel: Referera reflekterande : Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

**Författare/red:**Heide, Mats & Simonsson, Charlotte
**Titel:**Krisen inifrån
**Upplaga:**Senaste
**Förlag:**Studentlitteratur

Författare/red: Holmberg, Ingalill, & Henning, Roger (Red.)
Titel: Offentligt ledarskap: Om förändring, förnyelse och nya lärarideal
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Karlsson, Tom S.
Titel: New public management: Ett nyliberalt 90-talsfenomen?
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Kramer, Michael
Titel: Organizational socialization: Joining and leaving organizations
Upplaga: Senaste
Förlag: Polity

Författare/red: Lennéer Axelsson, Barbro, & Thylefors, Ingela
Titel: Konflikter: Uppkomst, dynamik och hantering
Upplaga: Senaste
Förlag: Natur & Kultur

Författare/red: Northouse, Peter G.
Titel: Leadership: Theory and practice (International student edition)
Upplaga: Senaste
Förlag: SAGE

Moment: 2

Författare/red: Bie, Kristin
Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
Upplaga: Senaste
Förlag: Gleerups

Författare/red: Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Bryman, A
Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
Upplaga: Senaste
Förlag: Liber
Kommentar: Relevanta delar

Författare/red: Burnes, Bernard
Artikeltitel: No such thing as a "one best way" to manage organizational change
År/Volym/nr/sidor: 1996/34/10/11–18
Tidskrift: Management Decision
Kommentar: 8 s.

Författare/red: Dahler-Larsen, Peter
Artikeltitel: Evaluation as a situational or a universal good? Why evaluability assessment for evaluation systems is a good idea, what it might look like in practice, and why it is not fashionable
År/Volym/nr/sidor: 2012/16/3/29–46
Tidskrift: Scandinavian Journal of Public Administration

Författare/red: Dahler-Larsen, Peter
Titel: The evaluation society
Upplaga: Senaste
Förlag: Stanford University Press

Författare/red: Engeström, Yrjö i Daniels, Harry, Cole, Michael & Wertsch, James (Red.)
Titel: Putting Vygotsky to work: The change laboratory as an application of double stimulation
Upplaga: 2007
Förlag: Cambridge University Press
Webbadress: https://www-cambridge-org.proxybib.miun.se/core/services/aop-cambridge-core/content/view/574201DAD94DEDE39034CA1A85538E3C/9781139001496c14p363-382CBO.pdf/puttingvygotskytoworkthechangelaborato
Kommentar: 20 s., 363-382.

Författare/red: Erikson, Martin G.
Titel: Referera reflekterande: Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Granberg, Otto, & Ohlsson, Jon
Titel: Från lärandets loopar till lärande organisationer
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Kramer, Michael
Titel: Organizational socialization: Joining and leaving organizations
Upplaga: Senaste
Förlag: Polity

Författare/red: Schalock, Robert L., Verdugo, Miguel Angel, & van Loon, Jos
Artikeltitel: Understanding organization transformation in evaluation and program planning
År/Volym/nr/sidor: 2018/67/53–60
Tidskrift: Evaluation and Program Planning
Kommentar: 8 s.

Författare/red: Segerholm, Christina
Artikeltitel: Researching evaluation in national (state) politics and administration: A critical approach
År/Volym/nr/sidor: 2003/24/3/353–372
Tidskrift: American Journal of Evaluation
Kommentar: 20 s.

Författare/red: Svensson, Lennart, Brulin, Göran, Jansson, Sven, & Sjöberg, Karin
Titel: Lärande utvärdering: Genom följeforskning
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15