Pedagogik GR (A), Läs- och skrivinlärning, 15 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Läs- och skrivinlärning, 15 hp
Education BA (A), Learning, Reading and Writing, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE208G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2020-03-28
- Senast ändrad: 2021-11-19
- Giltig fr.o.m: 2022-08-01
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik för inriktning mot läs- och skrivinlärning ska utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa mycket goda kunskaper och förståelse inom huvudområdet pedagogik för inriktning mot läs- och skrivinlärning i pedagogiskt arbete med barn
- redovisa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant fakta/litteratur samt aktuella forskningsfrågor inom ämnet läs- och skrivinlärning
- visa förmåga att redogöra för ett relevant didaktiskt förhållningssätt inom verksamhet i läs- och skrivinlärning riktat mot barn
- redovisa kunskap om och förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar och jämställdhetsperspektiv utifrån samhället och demokratins värdegrund inom läs- och skrivinlärning avseende undervisning och lärande för barn.
Innehåll
Kursen består av två delmoment med följande innehåll och omfattning:
Delmoment 1: Språkutveckling och språklig medvetenhet, 7,5 hp
I detta moment ingår kunskaper angående språkliga funktioner,
språkutvecklingsteorier, språklig medvetenhet och tidig lässtimulans.
Delmoment 2: Att erövra skriftspråket, 7,5 hp
I detta moment ingår kunskaper och färdigheter angående läs- och
skrivutveckling, läsförståelse, läsinlärningsmetoder samt kartläggning av barns
och elevers skrivutveckling.
Behörighet
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
alternativt lärarexamen.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan ske på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.
Examination
2001: Fältstudie Samtala, Muntlig och skriftlig presentation, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2002: Språkutveckling och språklig medvetenhet, Hemtentamen, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2003: Kartläggning – analys, Muntlig och skriftlig presentation, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2004: Erövra skriftspråket, Webbtentamen, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Obligatoriska seminarium:
-Språklig medvetenhet
-Litteracitet
-Läs- och skrivundervisning
-Språkstärkande arbete
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE050G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Bie, Kristin
- Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
- Upplaga: 2014 (2:a uppl.)
- Förlag: Gleerups, Malmö
- Kommentar: ISBN: 978-91-40-68825-5 122 s.
- Författare/red: Erikson, Martin, G
- Titel: Referera reflekterande
- Upplaga: 2015
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN: 978-91-44-06887-9 112 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för förskolan
- Upplaga: Reviderad 2019
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: 20 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
- Upplaga: 2019
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: www.skolverket.se
Moment 1
- Författare/red: Axelsson, Monica, Jönsson, Karin (redaktör)
- Titel: Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
- Förlag: Liber
- Kommentar: ISBN: 91-47-09378-1 296 s.
- Författare/red: Elbro, Carsten, Eriksson Jessica, Fridolfsson, Inger, Frylmark, Astrid & Grönvall Fransson, Camilla
- Titel: Lära barn läsa
- Upplaga: 2018
- Förlag: Legilexi Stiftelse
- Kommentar: ISBN: 9789198426434 230 s.
- Författare/red: Fast, Carina
- Titel: Att läsa och skriva i förskolan
- Upplaga: 2011
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN: 978-91-44-06859-6 272 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för förskolan: Lpfö 18
- Upplaga: 2018
- Förlag: Skolverket
- Författare/red: Sonja Kibsgaard, Anne Berg, Kathrine Bjørgen, Cecilie Dyrkorn Fodstad Olaf Husby, Marit Kanstad, Nora Bilalovic Kulset, Thomas Moser, Silje Neraas, Ingvild Olsen Olaussen, Monica Seland, Sunniva Skjøstad Hovde, Rune Storli
- Titel: Vägar till språk i förskolan
- Upplaga: 2019
- Förlag: Studentlitteratur AB
- Kommentar: 308 sidor
Moment 2
- Författare/red: Damber, Ulla & Bergöö, Kerstin
- Titel: Kritiskt textarbete med flerspråkiga elever
- Upplaga: 2017
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: https://larportalen.skolverket.se
- Kommentar: 16 s.
- Författare/red: Gibbons, Pauline
- Titel: Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
- Upplaga: 2018
- Förlag: Studentlitteratur AB
- Kommentar: 278 sidor
- Författare/red: Liberg, Caroline
- Titel: Elevers läs- och skrivutveckling. En teoretisk bakgrund av Caroline Liberg. (Utveckla din bedömarkompetens.)
- Upplaga: 2010
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=2361
- Kommentar: 28 s
- Författare/red: Lindström Lars, Lindberg Viveca, Pettersson Astrid
- Titel: Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Upplaga: 2013
- Förlag: Stockholms universitetsförlag
- Kommentar: ISBN: 9789176566756 270 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Kartläggning av nyanlända elevers kunskaper
- Upplaga: 2016
- Förlag: Skolverket, Stockholm
- Webbadress: www.skolverket.se
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
- Upplaga: 2019
- Förlag: Skolverket
- Författare/red: Tjernberg, Catarina
- Titel: Processinriktad läs- och skrivundervisning : en väg till inkludering?
- Upplaga: 2018
- Förlag: Liber
- Kommentar: ISBN: 9789147124992 198 s.
Aktuella avhandlingar, rapporter och artiklar kan tillkomma. Generellt gäller att senaste versionen av kurslitteraturen är att föredra.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket