Pedagogik GR (B), Pedagogik, 30 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Pedagogik, 30 hp
Education BA (B), 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE206G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-03-28
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Giltig fr.o.m: 2024-01-11

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik ska utveckla:

- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet pedagogik, inbegripet kunskap om pedagogiks vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder i pedagogik, samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer.
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem.
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar.
- visa förmåga att inom huvudområdet pedagogik göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga och samhälleliga aspekter.
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

Lärandemålen gäller områdena: Pedagogik som vetenskap; Bedömning, rekrytering och urval; Styrning och utvärdering samt Teknikstött lärande i arbetslivet.

Innehåll

Kursen består av fyra moment med följande innehåll och omfattning:

Moment 1: Pedagogik som vetenskap, 7,5 hp
- De olika principiella stegen i en forskningsprocess ingår liksom olika sätt att söka, samla och kritiskt tolka relevant information i pedagogisk forskning.

Moment 2: Bedömning, rekrytering och urval, 7,5 hp
- I detta moment ingår olika tillämpningar i beteendevetenskapliga mätningar vid utvärdering av pedagogiska processer som rekrytering och urval. Kunskapsteori härför liksom konstruktion av mätinstrument som test, enkät och intervju ingår.

Moment 3: Styrning och utvärdering, 7,5 hp
- I detta moment ingår pedagogisk teori som grund för styrning och utvärdering av pedagogiska verksamheter.

Moment 4: Teknikstött lärande i arbetslivet, 7,5 hp
- I detta moment ingår olika teorier och modeller om teknikstött lärande och hur dessa kan implementeras i arbetslivsrelaterade lärprocesser.

Behörighet

Pedagogik GR (A), Pedagogik 30 hp, minst 15 hp
eller tidigare lärarexamen.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier.

För studenter antagna till Beteendevetenskapliga programmet: I kursen förekommer obligatoriska inslag såsom gruppuppgifter och seminarier som kräver att studenten fysiskt närvarar vid Mittuniversitetets Campus Sundsvall.
För studenter antagna till Pedagogik B fristående kurs ITD: Inga fysiska träffar förekommer.

Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.

Examination

2001: Pedagogik som vetenskap, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2002: Bedömning, rekrytering och urval, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2003: Styrning och utvärdering, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2004: Teknikstött lärande i arbetslivet, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Studenten examineras skriftligt och muntligt. Utöver individuella examinationsformer förekommer gruppbaserad examination. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.

Följande gäller för respektive moment:
Moment 1 examineras genom gruppuppgift, seminarier och tentamen
Moment 2 examineras genom gruppuppgift, paper och seminarier
Moment 3 examineras genom gruppuppgift och paper
Moment 4 examineras genom blogg, paper och seminarier

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE022G.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment: 1

Författare/red: Agnafors, Marcus & Levinsson, Magnus
Titel: Att tänka uppsats: Det vetenskapliga arbetets grundstruktur
Upplaga: 2019
Förlag: Gleerups
Kommentar: 104 s.

Författare/red: Bell, Judith, & Waters, Stephen
Titel: Introduktion till forskningsmetodik
Upplaga: 2015 (5:e uppl.)
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 311 s.

Författare/red: Bie, Kristin
Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
Upplaga: 2014
Förlag: Gleerups
Kommentar: 119 s.

Författare/red: Blomström, Vendela, & Wennerberg, Jeanna
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: 2021 (2:a uppl.)
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 356 s.

Författare/red: Borg, Elisabeth, & Westerlund, Joakim
Titel: Statistik för beteendevetare
Upplaga: 2021 (4:e uppl.)
Förlag: Liber
Kommentar: Totalt 268 s.; kapitel 1-9 & 15

Författare/red: Bryman, Alan
Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
Upplaga: 2018 (4:e uppl)
Förlag: Liber
Kommentar: 877 s.

Författare/red: Nilsson Sjöberg, Mattias (Red.)
Titel: Pedagogik som vetenskap: En inbjudan
Upplaga: 2023 (2:a uppl)
Förlag: Gleerup
Kommentar: 216 s.

Författare/red: Rienecker, Lotte & Stray Jørgensen, Peter
Titel: Att skriva en bra uppsats
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber

Författare/red: Thurén, Torsten
Titel: Vetenskapsteori för nybörjare
Upplaga: 2019 (3:e uppl.)
Förlag: Liber
Kommentar: 184 s.

Moment: 2

Författare/red: Allal-Chérif, O., Yela Aránega, A., & Castaño Sánchez, R.
Artikeltitel: Intelligent recruitment: How to identify, select, and retain talents from around the world using artificial intelligence
År/Volym/nr/sidor: 2021/169
Tidskrift: Technological Forecasting and Social Change

Författare/red: Andersson, G., Hallén, N., & Smith, P., J.
Titel: Rekrytering och urval: Teori och praktik
Upplaga: 2016
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 311 s.

Författare/red: Bie, Kristin
Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
Upplaga: 2014
Förlag: Gleerups
Kommentar: 119 s.

Författare/red: Blomström, Vendela, & Wennerberg, Jeanna
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: 2021 (2:a uppl.)
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 356 s.

Författare/red: Bulger, Carrie A., Schultz, Duane P., & Schultz, Sydney Ellen
Titel: Psychology and work today: International student edition
Upplaga: 2020 (11:e uppl.)
Förlag: Routledge
Kommentar: Utvalda kapitel

Författare/red: Henderson, K. E.
Artikeltitel: They posted what? Recruiter use of social media for selection
År/Volym/nr/sidor: 2019/48/4
Tidskrift: Organizational Dynamics
Webbadress: https://doi.org/10.1016/j.orgdyn.2018.05.005
Kommentar: Artikel 100663

Författare/red: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (Red.)
Titel: Lärande Skola Bildning: Grundbok för lärare
Upplaga: 2020 (5:e uppl.)
Förlag: Natur & Kultur
Kommentar: Totalt 39 s.; kapitel 16

Författare/red: Rienecker, Lotte & Stray Jørgensen, Peter
Titel: Att skriva en bra uppsats
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber

Författare/red: Sparrhoff, Gun, & Fejes, Andreas (Red.)
Titel: Anställningsbarhet: Perspektiv från utbildning och arbetsliv
Upplaga: 2016 (2:a uppl.)
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 238 s.

Moment: 3

Författare/red: Arneback, Emma, & Bergh, Andreas
Artikeltitel: Redaktionellt U&D 25:1 Tema: Juridifieringen av skolan
År/Volym/nr/sidor: 2016/25/1/3-9
Tidskrift: Utbildning & Demokrati
Kommentar: 7 s.

Författare/red: Bie, Kristin
Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
Upplaga: 2014
Förlag: Gleerups
Kommentar: 119 s.

Författare/red: Blomström, Vendela, & Wennerberg, Jeanna
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: 2021 (2:a uppl.)
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 356 s.

Författare/red: House, Ernest R.
Titel: Professional evaluation: Social impact and political consequences
Upplaga: 1993
Förlag: Sage
Kommentar: 215 s.

Författare/red: Karlsson, Ove
Titel: Utvärdering - mer än metod: Tankar och synsätt i utvärderingsforskning: En översikt
Upplaga: 1999
Förlag: Svenska Kommunförbundet
Kommentar: Ajour nr 3; 92 s., finns som PDF i kursrummet.

Författare/red: Karlsson-Vestman, Ove, & Andersson, Inger M.
Titel: Pedagogisk utvärdering som styrning: En historia från präster till PISA
Upplaga: 2007
Förlag: Myndigheten för skolutveckling
Kommentar: Forskning i fokus nr 35; 168 s., finns som PDF i kursrummet.

Författare/red: Krogstrup, Hanne Kathrine
Titel: Utvärderingsmodeller
Upplaga: 2017
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 248 s.

Författare/red: Lindgren, Lena
Titel: Nya utvärderingsmonstret: om kvalitetsmätning i den offentliga sektorn
Upplaga: 2014 (2:a uppl.)
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 147 s.

Författare/red: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (Red.)
Titel: Lärande Skola Bildning: Grundbok för lärare
Upplaga: 2020 (5:e uppl.)
Förlag: Natur & Kultur
Kommentar: Totalt 64 s.; kapitel 15 & 19

Författare/red: Rienecker, Lotte & Stray Jørgensen, Peter
Titel: Att skriva en bra uppsats
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber

Författare/red: Segerholm, Christina, & Hult, Agneta
Titel: Europe in Sweden: I Segerholm, Christina, Hult, Agneta, Lindgren, Joakim, & Rönnberg, Linda, The governing-evaluation-knowledge nexus: Swedish higher education as a case
Upplaga: 2019
Förlag: Springer
Webbadress: http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1368363/FULLTEXT01.pdf
Kommentar: Totalt 21 s.; s. 43-63

Moment: 4

Författare/red: Agnafors, Marcus, & Levinsson, Magnus
Titel: Att tänka uppsats: Det vetenskapliga arbetets grundstruktur
Upplaga: 2019
Förlag: Gleerups
Kommentar: 104 s.

Författare/red: Ally, Mohamed, & Tsinakos, Avgoustos (Red.)
Titel: Increasing access through mobile learning
Upplaga: 2014
Förlag: Commonwealth of Learning & Athabasca University
Webbadress: http://en.copian.ca/library/research/commonwealthoflearning/perspectives/perspectives.pdf#page=210
Kommentar: Totalt 11 s.; kapitel 14

Författare/red: Bie, Kristin
Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
Upplaga: 2014
Förlag: Gleerups
Kommentar: 119 s.

Författare/red: Blomström, Vendela, & Wennerberg, Jeanna
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: 2021 (2:a uppl.)
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 356 s.

Författare/red: Bryman, Alan
Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
Upplaga: 2018
Förlag: Liber
Kommentar: Kapitel 9 & 20

Författare/red: Garrison, Randy
Titel: E-learning in the 21st century: A community of inquiry framework for research and practice
Upplaga: 2016 (3:e uppl.)
Förlag: Routledge
Kommentar: 202 s.

Författare/red: Gu, Jia; Churchill, Daniel; Lu, Jie
Artikeltitel: Mobile web 2.0 in the workplace: A case study of employees' informal learning
År/Volym/nr/sidor: British Journal of Educational Technology
Tidskrift: 2014/45/6/1049-1059
Kommentar: 11 s.

Författare/red: Hrastinski, Stefan
Titel: Digitalisering av högre utbildning
Upplaga: 2018
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 237 s.

Författare/red: Jaldemark, Jimmy
Artikeltitel: Om lärandets sammanhang och mobilitetens utmaningar
År/Volym/nr/sidor: Pedagogisk Forskning i Sverige
Tidskrift: 2013/18/1-2/102-118
Kommentar: 17 s.

Författare/red: Ley, Tobias
Artikeltitel: Knowledge structures for integrating working and learning: A reflection on a decade of learning technology research for workplace learning
År/Volym/nr/sidor: British Journal of Educational Technology
Tidskrift: 2020/51/2/331–346
Kommentar: 16 s.

Författare/red: Pachler, Norbert; Pimmer, Christoph; Seipold, Judith (Red.)
Titel: Work-based mobile learning: Concept and cases
Upplaga: 2011
Förlag: Peter Lang
Kommentar: Valda delar; 403 s.; E-bok tillgänglig via universitetsbiblioteket

Författare/red: Rienecker, Lotte & Stray Jørgensen, Peter
Titel: Att skriva en bra uppsats
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber

Författare/red: Sundgren, Marcus
Artikeltitel: Blurring time and place in higher education with bring your own device applications: A literature review
År/Volym/nr/sidor: Education and Information Technologies
Tidskrift: 2017/22/6/3081-3119
Kommentar: 39 s.

Författare/red: Säljö, Roger
Titel: Lärande och kulturella redskap: Om lärprocesser och det kollektiva minnet
Upplaga: 2013 (3:e uppl.)
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 272 s.

Författare/red: Tynjälä, Päivi
Artikeltitel: Toward a 3-P model of workplace learning: A literature review
År/Volym/nr/sidor: Vocations and Learning
Tidskrift: 2013/6/1/11-36
Kommentar: 26 s.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15