Pedagogik GR (A), Kollegialt lärande, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Kollegialt lärande, 7,5 hp
Education BA (A), Professional Learning Communities 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE204G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2020-06-26
- Senast ändrad: 2021-01-28
- Giltig fr.o.m: 2021-06-01
Syfte
Kursen syftar till att skapa förståelse för och kunskaper om hur pedagoger kan utveckla sin profession och höja undervisningskvalitén med hjälp av det kollegiala lärandet.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten
- ha kännedom om kollegialt lärande i ett samhälleligt och historiskt perspektiv
- kunna beskriva framgångsfaktorer och utmaningar med kollegialt lärande
- ha kännedom om hur kollegialt lärande kan användas i det systematiska kvalitetsarbetet
- ha kännedom om olika sätt att bedriva kollegialt lärande
- ha kännedom om olika samtalsmodeller för kollegialt lärande
- visa förmåga att reflektera om kollegialt lärande med utgångspunkt i beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund
Innehåll
Kollegialt lärande i ett samhälleligt och historiskt perspektiv.
Framgångsfaktorer och utmaningar med kollegialt lärande.
Kollegialt lärande i det systematiska kvalitetsarbetet.
Konkretisering av det kollegiala lärandet.
Olika samtalsmodeller.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops och litteraturstudier.
Examination
2104: Individuell skriftlig uppgift 1., 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2105: Individuell skriftlig uppgift 2., 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2106: Individuell skriftlig uppgift 3., 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Kursen examineras genom kortare inlämningsuppgifter.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier:
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: SOU (2018:17) Med undervisningsskicklighet i centrum – ett ramverk för lärares och rektorers professionella utveckling. Slutbetänkande av Utredningen om en bättre skola genom mer attraktiva skolprofessioner, Stockholm.
- Författare/red: Blossing, U, & Wennergren, A.C.
- Titel: Kollegialt lärande - resan mot framtidens skola.
- Upplaga: 2019
- Förlag: Lund: Studentlitteratur.
- Författare/red: Hirsch, Å
- Titel: Formativ undervisning: utveckla klassrumspraktiker med lärandet i fokus.
- Upplaga: 2017
- Förlag: Stockholm: Natur och Kultur
- Författare: Ivarsson, L.
- Artikeltitel: What’s in it for me? – Peer observations of teaching: Experiences from a primary school in Sweden.
- Tidskrift: 2019/18(3)/ pp. 128-141.
- År/Volym/nr/sidor: International Journal of Learning, Teaching and Educational Research
- Författare/red: Katz, S, & Dack, L. A.
- Titel: Professionsutveckling och kollegialt lärande:framgångsstrategier och utvecklande motstånd.
- Upplaga: 2017
- Förlag: Stockholm: Natur och Kultur.
- Författare/red: Langelotz, L.
- Titel: Vad gör en skicklig lärare? En studie om kollegial handledning om utvecklingspraktik.
- Upplaga: 2014
- Förlag: Gothenburg studies in educational sciences 348. Göteborg: Göteborgs universitet.
- Författare/red: Olsson, M. L.
- Titel: Från tyst kunskap till beprövad erfarenhet.
- Upplaga: 2018
- Förlag: Stockholm: Lärarförlaget.
- Författare/red: Rönnerman, K, & Edwards-Groves, C, & Grootenboer, P
- Titel: Att leda från mitten: lärare som driver professionell utveckling.
- Upplaga: 2018
- Förlag: Stockholm: Lärarförlaget.
- Författare/red: Åsen Nordström, E.
- Titel: Kollegialt lärande, genom pedagogisk handledning och lärande samtal.
- Upplaga: 2017
- Förlag: Stockholm: Liber.