Pedagogik GR (A), Särbegåvade elever i skolan – förutsättningar och utmaningar, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Särbegåvade elever i skolan – förutsättningar och utmaningar, 7,5 hp
Education BA (A), Gifted Students – Prerequisites and Challenges, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE188G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2025-02-13
- Giltig fr.o.m: 2025-06-09
Syfte
Kursen syftar till att skapa förståelse för och kunskap om förutsättningar och utmaningar i undervisning och lärande för särskilt begåvade elever.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Problematisera begreppet särskilt begåvade elever i ett historiskt och nutida perspektiv
- Utifrån elevernas behov och förutsättningar kunna planera och genomföra förändringar för att skapa en god lärandemiljö
- Tillägna sig olika pedagogiska strategier för arbete på organisations-, grupp- och individnivå gällande särskilt begåvade elever
- Tillägna sig kunskaper om särskilt begåvade elevers förutsättningar och utmaningar kopplat till utbildningssystemet.
Innehåll
- Särskilt begåvade elever i ett historiskt och nutida perspektiv
- Definitioner och problematisering av särskilt begåvade elever över tid
- Undervisning och lärande för särskilt begåvade elever
- Förutsättningar och utmaningar i undervisning och lärande för särskilt begåvade elever
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier och seminarier.
Examination
2201: Särskilt begåvade elever i ett historiskt och nutida perspektiv., 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Enskild skrivuppgift.
- Studenten har beskrivit/reflekterat över begreppet särbegåvad/särskilt begåvad och dess olika dimensioner.
- Studenten har använt och refererat till den obligatoriska kurslitteraturen för att stödja sina reflektioner [otillräckligt, tillräckligt]
2202: Lärmiljöns inverkan på särskilt begåvade elevers utveckling och lärande. , 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Enskild skrivuppgift.
- Studenten har beskrivit/reflekterat över förutsättningar och utmaningar i undervisning och lärande gällande särskilt begåvade elever.
- Studenten har refererat till den obligatoriska kurslitteraturen för att stödja sina reflektioner.
2203: Pedagogiska strategier - förutsättningar och utmaningar med fokus på särskilt begåvade elever., 4,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Genomföra en enskild skriftlig *reflektionsuppgift* inför examinationsuppgiften samt genomföra individuell skriftlig examinationsuppgift.
- I vilken grad problematiserar studenten begreppet särbegåvad i ett historiskt och nutida perspektiv
- I vilken grad beaktar studenten individers behov och individuella förutsättningar genom att reflektera/problematisera över olika pedagogiska insatser i syfte att skapa en god lärandemiljö för alla elever.
- I vilken grad tillägnar sig och reflekterar/problematiserar studentetern över olika pedagogiska strategier för arbete på organisations-, grupp- och individnivå.
- I vilken grad tillägnar sig studenten kunskaper om begreppet särskild begåvning och i vilken grad reflekterar/problematiserar studenten över förutsättningar och utmaningar kopplade till särskild begåvning.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygsskala
Tregradig skala
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Haglund, B., J., A.
Titel: Vem ser de särbegåvade? Socialmedicinsk tidskrift, 2
Upplaga: 2014
Webbadress: http://socialmedicinsktidskrift.se/index.php/smt/article/view/1217/1007
Författare/red: Liljedahl, M.
Titel: Pedagogiskt ABC för särskilt begåvade elever
Upplaga: Senaste versionen
**Förlag:**Gothia kompetens AB
Författare/red: Rehn, P.
Titel: När det enkla ändå blir svårt: Särskilt begåvade elever med adhd och autism
Upplaga: Senaste versionen
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Persson, R. S.
Titel: Särbegåvning: Ett differentierat fenomen med sociala konsekvenser. Socialmedicinsk tidskrift, 2.
Upplaga: 2014
Webbadress:http://socialmedicinsktidskrift.se/index.php/smt/article/view/1092/887
Författare/red: Sims, C (red)
Titel: Särskild begåvning i praktik och forskning
Upplaga: 2021
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Referenslitteratur
Författare/red: Nilhom, C.
Titel: Vad är särbegåvning
Upplaga: 2019
Webbadress: https://www.uu.se/institution/pedagogik-didaktik-och-utbildningssociologi/forskning/pedagogik/pedagogik-med-inriktning-mot-specialpedagogik-ps-gruppen/claes-nilholms-blogg/2019/vad-ar-sarbegavning
Författare/red: Persson, R. S.
Titel: Särbegåvade barn i skolan och deras hälsa (Working paper)
Upplaga: 2019
Förlag: Jönköping SE: Jönköping University, Högskolan för lärande och kommunikation.
Webbadress:https://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:1298145/FULLTEXT01.pdf
Författare/red: Sims, C.
Titel: From 'the Genius' to 'the Gifted': The Conceptualisations of Giftedness in Educational Discourse in Sweden
Upplaga: 2023
URN:urn:nbn:se:uu:diva-512604
Författare/red: Skolverket
Webbadress:https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/sarskilt-begavade-elever