Pedagogik GR (A), Särbegåvade elever i skolan – förutsättningar och utmaningar, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Särbegåvade elever i skolan – förutsättningar och utmaningar, 7,5 hp
Education BA (A), Gifted Students – Prerequisites and Challenges, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE188G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2025-02-13
  • Giltig fr.o.m: 2025-06-09

Syfte

Kursen syftar till att skapa förståelse för och kunskap om förutsättningar och utmaningar i undervisning och lärande för särskilt begåvade elever.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Problematisera begreppet särskilt begåvade elever i ett historiskt och nutida perspektiv
- Utifrån elevernas behov och förutsättningar kunna planera och genomföra förändringar för att skapa en god lärandemiljö
- Tillägna sig olika pedagogiska strategier för arbete på organisations-, grupp- och individnivå gällande särskilt begåvade elever
- Tillägna sig kunskaper om särskilt begåvade elevers förutsättningar och utmaningar kopplat till utbildningssystemet.

Innehåll

  • Särskilt begåvade elever i ett historiskt och nutida perspektiv
  • Definitioner och problematisering av särskilt begåvade elever över tid
  • Undervisning och lärande för särskilt begåvade elever
  • Förutsättningar och utmaningar i undervisning och lärande för särskilt begåvade elever

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier och seminarier.

Examination

2201: Särskilt begåvade elever i ett historiskt och nutida perspektiv., 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Enskild skrivuppgift. - Studenten har beskrivit/reflekterat över begreppet särbegåvad/särskilt begåvad och dess olika dimensioner. - Studenten har använt och refererat till den obligatoriska kurslitteraturen för att stödja sina reflektioner [otillräckligt, tillräckligt]

2202: Lärmiljöns inverkan på särskilt begåvade elevers utveckling och lärande. , 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Enskild skrivuppgift. - Studenten har beskrivit/reflekterat över förutsättningar och utmaningar i undervisning och lärande gällande särskilt begåvade elever. - Studenten har refererat till den obligatoriska kurslitteraturen för att stödja sina reflektioner.

2203: Pedagogiska strategier - förutsättningar och utmaningar med fokus på särskilt begåvade elever., 4,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Genomföra en enskild skriftlig *reflektionsuppgift* inför examinationsuppgiften samt genomföra individuell skriftlig examinationsuppgift. - I vilken grad problematiserar studenten begreppet särbegåvad i ett historiskt och nutida perspektiv - I vilken grad beaktar studenten individers behov och individuella förutsättningar genom att reflektera/problematisera över olika pedagogiska insatser i syfte att skapa en god lärandemiljö för alla elever.

- I vilken grad tillägnar sig och reflekterar/problematiserar studentetern över olika pedagogiska strategier för arbete på organisations-, grupp- och individnivå. - I vilken grad tillägnar sig studenten kunskaper om begreppet särskild begåvning och i vilken grad reflekterar/problematiserar studenten över förutsättningar och utmaningar kopplade till särskild begåvning.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier


Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.


Betygsskala

Tregradig skala

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Haglund, B., J., A.
Titel: Vem ser de särbegåvade? Socialmedicinsk tidskrift, 2
Upplaga: 2014
Webbadress: http://socialmedicinsktidskrift.se/index.php/smt/article/view/1217/1007

Författare/red: Liljedahl, M.
Titel: Pedagogiskt ABC för särskilt begåvade elever
Upplaga: Senaste versionen
**Förlag:**Gothia kompetens AB

Författare/red: Rehn, P.
Titel: När det enkla ändå blir svårt: Särskilt begåvade elever med adhd och autism
Upplaga: Senaste versionen
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Persson, R. S.
Titel: Särbegåvning: Ett differentierat fenomen med sociala konsekvenser. Socialmedicinsk tidskrift, 2.
Upplaga: 2014
Webbadress:http://socialmedicinsktidskrift.se/index.php/smt/article/view/1092/887

Författare/red: Sims, C (red)
Titel: Särskild begåvning i praktik och forskning
Upplaga: 2021
Förlag: Lund: Studentlitteratur

Referenslitteratur

Författare/red: Nilhom, C.
Titel: Vad är särbegåvning
Upplaga: 2019
Webbadress: https://www.uu.se/institution/pedagogik-didaktik-och-utbildningssociologi/forskning/pedagogik/pedagogik-med-inriktning-mot-specialpedagogik-ps-gruppen/claes-nilholms-blogg/2019/vad-ar-sarbegavning

Författare/red: Persson, R. S.
Titel: Särbegåvade barn i skolan och deras hälsa (Working paper)
Upplaga: 2019
Förlag: Jönköping SE: Jönköping University, Högskolan för lärande och kommunikation.
Webbadress:https://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:1298145/FULLTEXT01.pdf

Författare/red: Sims, C.
Titel: From 'the Genius' to 'the Gifted': The Conceptualisations of Giftedness in Educational Discourse in Sweden
Upplaga: 2023
URN:urn:nbn:se:uu:diva-512604

Författare/red: Skolverket
Webbadress:https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/sarskilt-begavade-elever

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15