Pedagogik GR (B), Verksamhetsförlagd utbildning ll för ämneslärare i gymnasieskolan, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Verksamhetsförlagd utbildning ll för ämneslärare i gymnasieskolan, 7,5 hp
Education BA (B) Teaching Practice Placement ll for Upper Secondary School Teacher Education Programme, 7.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE168G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2023-08-22
- Giltig fr.o.m: 2024-01-15
Syfte
Kursen syftar till att utveckla studentens förmåga att nära följa elevens lärande genom medvetna didaktiska och ämnesdidaktiska val.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
-uppvisa en professionell hållning genom att dels utöva ett fungerande ledarskap, dels kunna reflektera över ledarskapets innehåll, dimensioner, utmaningar och yrkesetiska aspekter
- i kommunikation med elever, personal och vårdnadshavare både i grupp och enskilt, uppvisa förmåga att lyssna, tala och bemöta människor på ett respektfullt och inkännande sätt
-visa god kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten samt för den egna utvecklingen
- visa god förmåga att självständigt och i samarbete med kollegor planera, leda och utvärdera pedagogisk verksamhet, samt motivera gjorda val
- visa kunskap om skolans arbete för att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever och relatera till de erfarenheter som den studerande fått under den verksamhetsförlagda utbildningen
- identifiera specialpedagogiska behov hos elever och peka på hur dessa behov kan mötas samt reflektera över hur det specialpedagogiska arbetet kan utvecklas i den aktuella miljön där den verksamhetsförlagda utbildningen genomförts
- visa god förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare
- visa god förmåga att göra medvetna ämnesdidaktiska val och problematisera dessa
- visa god förmåga att reflektera om den verksamhetsförlagda utbildningen med utgångspunkt i beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund, och på så sätt visa förmåga till integrering av teori och praktik samt självreflektion kring det egna lärandet och yrkesutvecklingen
Innehåll
I kursen behandlas och prövas grundläggande färdigheter kopplade till verksamhetsnära praktik.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs godkänt resultat om minst 22,5 hp från UVK I samt godkänt resultat på verksamhetsförlagd utbildning VFU I om 7,5 hp. Vidare krävs minst 105 hp ämnesstudier.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs i de ämnesstudier som den studerande är antagen i. Undervisningen består främst av handledning under den verksamhetsförlagda utbildningen, men även av seminarier på campus. Närvaro på praktikplatsen är obligatorisk under den verksamhetsförlagda utbildningen. Deltagandet innebär heltid. All undervisning är obligatorisk.
Examination
2401: Vfu-handledarens underlag för bedömning, VFU - Verksamhetsförlagd utbildning, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2402: VFU-uppgift - Skriftlig dokumentation - pedagogik och ämnesdidaktik, samt muntlig uppföljning, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Studenten examineras skriftligt och muntligt samt genom fortlöpande bedömning under vfu i en autentisk yrkessituation. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en vfu-period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande vid denna period är studenten spärrad för vidare vfu-kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Bie, Kristin
- Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
- Upplaga: 2014
- Förlag: Gleerups
- Kommentar: ISBN: 9789140688255
- Författare: Gardesten, Jens
- Artikeltitel: Den nödvändiga grunden: underkännande och erkännande under lärarutbildningens verksamhetsförlagda delar.
- Tidskrift: 2016
- År/Volym/nr/sidor: Linnaeus university dissertations, no268. Linneaus University Press.
- Webbadress: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1046002/FULLTEXT01.pdf
- Kommentar: (urval, ca.100 s.)
- Författare/red: Leifler, Emma
- Titel: Lärarprofession: från VFU till eget klassrum
- Upplaga: 2021
- Förlag: Stockholm: Liber
Ämnesdidaktisk litteratur tillkommer
Kolla om litteraturen finns på biblioteket