Pedagogik GR (A), Multimodal kommunikation och lärande, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Multimodal kommunikation och lärande, 7,5 hp
Education BA (A), Multimodal Communication and Learning, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE164G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2024-04-24
  • Giltig fr.o.m: 2025-06-09

Syfte

Den studerande ska tillägna sig kunskaper och didaktisk kompetens gällande nutida kommunikation och lärande som sker genom olika uttrycksformer såsom skrift, bild, video och musik.

Lärandemål

Visa kunskap om grundläggande multimodal teori och kommunikation.

Reflektera över betydelsen av multimodal kommunikation i utbildningssamanhang.

Genomföra en enklare multimodal analys av exempelvis läromedel eller andra texter.

Planera en multimodal aktivitet samt reflektera över dess didaktiska möjligheter och begränsningar.

Innehåll

- Grundläggande teori om multimodal kommunikation och lärande i utbildningsvetenskapliga sammanhang.

- Praktiska övningar i form av multimodal analys av exempelvis läromedel, webbsidor eller elevers texter.

- Litteraturseminarier.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och praktiska moment.

Examination

2001: Skriftlig individuell inlämningsuppgift, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2002: Individuell multimodal presentation, 3,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

Kursen examineras genom en skriftlig individuell uppgift samt en individuell multimodal presentation.



Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier



Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.


Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Denna kursplan har samma innehåll som kursplan PE199G. Båda kurserna kan inte ingå i samma examen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

**Författare/red:**Dahlström, H
Artikeltitel: Students as digital multimodal text designers : A study of resources, affordances, and experiences
**År/Volym/nr/sidor:**2022/vol. 53/2/ss. 391-407.
Tidskrift: British Journal of Educational Technology

Författare/red: Häggström, M & Örtegren, H (red)
Titel: Visuell kunskap för multimodalt lärande
Upplaga: Senaste
Förlag: Lund: Studentlitteratur

Författare/red: Insulander, E., Kjällander, S., Lindstrand, F., & Åkerfeldt, A. (Eds.)
Titel: Didaktik i omvandlingens tid?: Text, representation, design.
Upplaga: Senaste
Förlag: Liber

Författare/red: Norberg, M. & Dahlström, H.
**Artikeltitel:**Student Teachers as Co-Creators when Elaborating on a Model for Multimodal Text Analysis
*År/Volym/nr/sidor: 2023/2/ss. 87-113. *
Tidskrift: Educare

Referenslitteratur

Författare/red: Petersen, P.
Titel: Delaktighet och digitala resurser: Barns multimodala uttryck för delaktighet i förskolan i flerspråkiga områden 
Upplaga: Senaste
Förlag: Stockholm University

Författare/red: Norberg, M.
Artikeltitel: Communicating mathematics through images: A multimodal study of Year One students’ meaning-making when working with mathematics textbooks.
*År/Volym/nr/sidor: 2021/9/1/s.945–970. *
Tidskrift: LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education
Kommentar: https://doi.org/10.31129/LUMAT.9.1.1480

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15